fre 01 maj 2015, 15:41#328222
Erre skrev:viktorsson skrev:kosta laget har skrotat vagnen, ramen på skotarn höll inte lika så kranen pallade inte alla lyft på fullarm
Det har jag med tänk på. Som på vimek maskinerna, att kranen kan inte bli långlivad.
Det var åxå vår första tanke när vi tittade på lite vimek filmer, min far å jag.
Min spontana kanske tokiga idé (brukar få sådana lite nu som då
) var att lasta bakre vagnens lastutrymme på det främre och sedan skjuta över det bakåt typ vaihtolava system (kasett på svenska?
)
Det ända som egentligen behövs är en cylinder som drar den bakre vagnen fast i ramen på den främre så att lastutrymmet kan glida över, precis som en grusbilskasett (som förövrigt dras över med en kjed va?
)
Sedan låses lastutrymmet fast i ramen (hydrauliskt) och man kan fortsätta att lasta själva skotaren. Skotarens egna lastutrymme behöver ju då vara lite bredare än vagnens för att dennea ska kunna löpa fritt emellan.
På så vis kan du fortfarande ha en främre grind på den bakre vagnen, kanske till och med en bakre ifall man inte kör allt för långt timmer....
Vet inte hur länge det skulle hålla i den verkliga skogen men det får nån annan (ingenjör) fundera ut
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow