Motorsåg och handhållet

tips på förgasare till hva 242!

5 inlägg 2985 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

tips på förgasare till hva 242!

Frenell  
#328058 Efter portning av cylindern på en 242a får jag ej sågen att gå med nån ordning med orginall förgasarn. Har provat flera st med Samma resulta. Tog förgasarn från 346an och då går den klockrent. Men stämmer inge vidare med gas och choke reglage på den... Går inte heller flytta över axlarna. Nån som har tips på lämplig förgasare?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: tips på förgasare till hva 242!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328084 Den förgasaen du har i 242 borde räcka till... Vilken 346 förgasare provade du?
Glöm inte att rätta till fäste, insug och luftfilterhållare med om du byter förgasar diameter.
Håll dig innom samma grupp förgasare som delar hus. Då kandu använda samma reglage och så. Gissar på att du har Walbro HDA och då brukar det gå att flytta axlar etc om man pillar lite.
I HDA familjen finns förgasare upp till 60cc så det borde räcka till.
Tidigare 346 hade HDA. Andra som haft den är 246, 254, 257, 262, 350, 357, 359 till exempel. Fler säkert men inga jag kommer på nu.

Avatar Fallback

Re: tips på förgasare till hva 242!

Frenell  
#328088 Vet inte vad det va för 346a. Men axeln till gasspjället är för kort på den från 242an för att passa iaf.stämmer inte alls vid tomgångsskruven. Kört ett par tankar med den som den är nu men det blir hängas lite då och då för att staget till gasen stämmer så dåligt.

Går riktigt bra iaf med den förgasarn. Rapp och Stark i stock stock. Varvar rätt friskt också!

Har en 154 också, kan ju testa om den går dit å se hur det stämmer med den. Är väll samma som 254?

   TS
Avatar Fallback

Re: tips på förgasare till hva 242!

Frenell  
#328166 var ingen hda. Zama står det på den. Därför det inte går flytta över då! Du råkar inte ha nån lämplig över? :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: tips på förgasare till hva 242!

Frenell  
#328201 Det löste sig. Hadde en 340 ombyggd med 346 cylinder. Tog förgasarn från den. Då passade axlarna. Och så satt jag zama förgasarn på 340in! Ny eller gammal 346 som den förgasarn kommer från? Cylindern till 340 kommer från samma såg

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).