Skogsekonomi

Köpa skog eller aktier

309 inlägg 90268 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

brassel  
#327971 Kanske är lite tråkig, men det finns även andra alternativ idag...
"Det innebär att räntan på skattekontot aldrig (utan ändrad lagstiftning) kan bli lägre än 0.45*1.25=0.5625. Räntan på skattekontot är dessutom skattefri och betalas ut varje månad. Kontot har även fria uttag och fria insättningar.
Det spelar alltså ingen roll om Riksbanken så sätter räntan till -10%, man kommer få 0.5625% i ränta på Skattekontot ändå. Detta motsvarar ca 0.80% i ränta före skatt, eftersom räntan på skattekontot är skattefri."
http://cornucopia.cornubot.se/…/vart-flyttar-man-pengarna-n…

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328009 Det där med fria uttag måste väl tas med en stor nypa (skyffel :?: ) salt. Enligt Skatteverkets info:
https://www.skatteverket.se/foretagorga ... 05694.html

"Däremot kan du få förtidsåterbetalning av preliminär A-skatt om du förväntas få överskott av slutlig skatt vid slutskatteberäkningen och att det anses vara oskäligt för dig att vänta med återbetalningen. Dessutom krävs att det ska vara fråga om väsentligt belopp (0,2 prisbasbelopp) och att det finns ett angeläget behov. Det innebär att samtliga förutsättningar måste vara uppfyllda för att förtidsåterbetalning ska medges.Som angeläget behov räknas:

* begravningskostnader vid dödsfall inom familjen
* betalning av egna restförda skulder
* betalning av egna skatteskulder som riskerar att restföras. Undantag från väsentligt belopp kan i dessa fall tillåtas.
* felaktig handläggning hos Skatteverket t.ex. felaktigt beslut om skatteavdrag
* emigration"

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

brassel  
#328018 Bra kompletterat, borde veta numera att en hel del av Wilderäng (om än i stort intressant) bör tas med salt till...

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Camaro1969  
#479237 skönt man inte köpte (mer) i lucara efter skogstinsens tips :-bd


börsen är lurig, vem hade kunnat tro att den skulle fortsätta upp 2 år till från 2015?

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

Skogstinsen  
#479245 Ja så här såg det ut i Lucara efter jag skrev det.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Camaro1969  
#479246
Skogstinsen skrev:Ja så här såg det ut i Lucara efter jag skrev det.


ja vet... i princip 0 i avkastning förutom utdelningen...

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Andreas99  
#479253
Skogstinsen skrev:Köp Lucara diamond. Ett Lundin företag noterat på midcap. Garanterat minst 100 % upp 1 år framåt. Min insats på 90 tusen är nu värd nästan 300 tusen på 1 år.

Vilken skogsmark har den tillväxten?

Det där tipset skulle man ha sett och följt. Köp och ha dom i ett år och sen sälj för de dubbla pengarna minst. Inga fel i din spådom där

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

Skogstinsen  
#479254 Hur kunde jag veta att utvecklingen va 6 månader tidigare! Vilken jävla pajas...@camaro1969 nej håll dig till utvecklingen av tidningspapper då är nog de enda du duger till.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Camaro1969  
#479256 haha

vilken god ton du har!

om du rekommenderar förhoppningsaktier får du vara beredd på mothugg, och kan man inte argumentera för sig så är det lätt att skrika jävla pajas.

jag hoppas dina tidigare generationer lyckats bättre med aktieplaceringar än dig...
hur är det nu första generationen förvärvar
andra generationen förvaltar
tredje generationen fördärvar

gissar du är 3:e generationen alltså :)

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

Skogstinsen  
#479260 Jag sålde mina lucara på 28kr. Så från ett gav på 5 kr plus utdelningar så är det en skaplig förtjänst. Från att ha gått från 90tusen till 2 miljoner på 4 år får ja väl se som dugligt. =)) \:d/ :-bd

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Camaro1969  
#479262 Jo, alla anonyma säljer alltid på toppen av nån konstig anledning[emoji16]

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

Skogstinsen  
#479263
1509621502_20171102_121753.png
Får tro vad du vill men här är senaste utdraget.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Camaro1969  
#479264 Du kan väl visa försäljningsnotorna av lucara ist:)

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Camaro1969  
#479266 Ett gav på 5:- upp 560% till 28:-

90000 upp 560% blir alltså 2000000?

Jag brukar kunna räkna men det här får ja inte ihop:)

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

jannee  
#479267 Jag har något annat, inte riktigt lika bra.
I juni 2010 stod mina 1000 aktier i 140 kr st, idag står de i 70 ÖRE st :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).