Ny Teknik och Elektronik

Huddig lanserar en elhybrid-prototyp "Tigon"

15 inlägg 11676 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Huddig lanserar en elhybrid-prototyp "Tigon"

Trolle_T  
#327991 Idag den 29april lanserade Huddig sin elhybrid prototyp Tigon.
Vad tror ni?
Det gick ju inget vidare för Elforest. Men detta är ju något helt annat, vad jag förstår så kan den kopplas på mot nätström när den står å arbetar på ett å samma ställe. Dvs bara jobba med elmotorn när den står tex byggarbetsplats å gräver.




   TS
Avatar Fallback

Re: Huddig lanserar en elhybrid-prototyp "Tigon"

tallen100  
#328008 Huddig används ju ofta till kabelgrävning så... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Huddig lanserar en elhybrid-prototyp "Tigon"

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328010 Eller järnvägsarbete :grin:

Användarvisningsbild

Re: Huddig lanserar en elhybrid-prototyp "Tigon"

Skogstomte  
#328016 Måste ju vara än bättre om man fick i detta i en riktig hjullastare. Borde finnas en hel del att spara.

De största lastarna är ju redan eldrivna men utan batteri emellan motor och generator.

Användarvisningsbild

Re: Huddig lanserar en elhybrid-prototyp "Tigon"

Maskiningenjör  
#328023 Det är Elforest som levererat elhybridtekniken till Huddigs Tigon

http://www.elforest.se/sv

Användarvisningsbild

Re: Huddig lanserar en elhybrid-prototyp "Tigon"

Fredrik Reuter  
#328050 Hej,
Tack för att du startade tråden Trolle, sådana här maskinnyheter kommer inte varje dag. :-bd

Jag tycker Huddig gör helt rätt. Det måste vara en rejäl investering de gör genom detta, men jag tycker det är helrätt!
Full hybrid med diesel måste ha framtiden för sig, trots att inte El-Forest lyckades (första gången :wink: ).

Undrar när nästa steg kommer för denna, att ta om hand returenergin från kranen a´la Lars Bruuns system fast med el?

Avatar Fallback

Re: Huddig lanserar en elhybrid-prototyp "Tigon"

MW375  
#328062 Kan säga att man är hyfsat stolt att man jobbar på Huddig fabriken!!
Det är otroligt bra att TIGON prototypen Förblev hemlig hela vägen till första visning!!

Nu är det bara hoppas det blir produktion på Hybrid Maskinen..

Avatar Fallback

Re: Huddig lanserar en elhybrid-prototyp "Tigon"

ollefax  
#328082 Toyota prius börjar väll bli accepterad som "personbil" nu så det ska väll kunna fungera för huddig. Men jag har inte sett några siffror på minskad förbrukning än.

Användarvisningsbild

Re: Huddig lanserar en elhybrid-prototyp "Tigon"

Fredrik Reuter  
#328094 El-Forest som levererar hybridtekniken till Huddig vad det verkar (se länk från Maskiningenjör ovan) testade ju sin skotare när det begav sig.
De minskade dieselförbrukningen med 35% då. Nu tror jag de siktar på en halverad dieselförbrukning.

Tittar man på slutavverkningsskotare som går skift så kan den årliga dieselkostnaden vara 500.000 - 700.000 SEK.
Hur många maskinägare skulle inte vilja halvera denna årliga kostnad?

Avatar Fallback

Re: Huddig lanserar en elhybrid-prototyp "Tigon"

Trolle_T  
#328101 En djupare intervju och fler bilder/video på maskinen.


Länk till klippet:
http://www.helahalsingland.se/halsingla ... hudiksvall

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huddig lanserar en elhybrid-prototyp "Tigon"

Fredrik Reuter  
#328278 Här är ett färskt klipp från Huddig själva som förklarar några av fördelarna med hybriddriften, bla att underlaget skonas när man svänger maskinen utan att rulla.


Avatar Fallback

Re: Huddig lanserar en elhybrid-prototyp "Tigon"

calle336  
#330662 Har de även satt in en mindre motor i denna eller behåller de samma som i dagens?
Ska bli intressant att se denna på Maskin expo nästa vecka

Användarvisningsbild

Re: Huddig lanserar en elhybrid-prototyp "Tigon"

Fredrik Reuter  
#330668 Hej,
Intressant fråga! Du får luska på mässan nästa vecka och återkomma här i tråden! :-BD

Jag tror det är en mindre dieselmotor än vanligt.

Text från Huddig:

Dieselmotorn driver tre EMG:er (elektriska motorgeneratorer) som i sin tur driver pumparna för arbetshydrauliken.
EMG:erna kan vid behov ladda ett litiumbatteri. I en annan driftsituation kan EMG:erna
med hjälp av effekten från dels dieselmotorn och dels ytterligare effekttillskott från batteriet, leverera
högre uteffekt än vad dieselmotorn själv levererar. Energin från dieselmotorn och/eller batteriet,
eventuellt via ett ladduttag, kan användas på valfritt sätt för arbetshydraulik eller framdrivning.
Såväl arbetshydraulik som framdrivning kan drivas med enbart eldrift när så önskas.
Verkningsgraden i EMG:erna är väsentligt högre än i en konventionell mekanisk drivlina, och eftersom
EMG:erna för framdrivning är direkt kopplade till hjulen via navreduktioner, blir förlusterna minimala.

Användarvisningsbild

Re: Huddig lanserar en elhybrid-prototyp "Tigon"

Fredrik Reuter  
#332126 Hej,
Hur gick det Calle336, hann du titta på Tigon på MaskinExpo?
Jag kollade runt lite nu men det verkar inte finnas någon video på Huddig Tigon som är tagen på MaskinExpo, än...

Några nya videor från Huddig som inte postats här finns nedan.






Användarvisningsbild

Sv: Huddig lanserar en elhybrid-prototyp "Tigon"

Fredrik Reuter  
#394303 Tigon var med och visades på Bauma 2016 och här är en video från den. Närapå ljudlös och fin precision i hydrauliken.

Slås du också av likheten med en ABB-robot, det är bara lägesgivare och en programmering som återstår. Kittlande och skrämmande!


 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).