Motorsåg och handhållet

Tre-kant motorsågsfil?

9 inlägg 8691 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tre-kant motorsågsfil?

Avslutat-01  
#327496 http://www.nimaab.se/se/art/peders-trekantsfil.php

Undrar om någon här har testat?

Bra eller dålig ide?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tre-kant motorsågsfil?

Erre  
#327502 Har testat. Positivt överraskad. Ska fortsätta minst en höst/vinter till.

viewtopic.php?p=309499#p309499

Användarvisningsbild

Re: Tre-kant motorsågsfil?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327841 Jag har också testat. Jag tyckte inte det blev så bra. Jag personligen filar bättre med rundfil än med tre-kants fil. Det innebär inte att tre-kantsfilen är dålig utan kanske bara att jag inte lyckats lära mig den. Jag kanske inte gav det tillräckligt med tid.

En svårighet jag upplevde var att förutom att hålla koll på rätt filvinkel (30 grader), liten lutning upp på filen (10 grader), rätt djup på filen SÅ måste man också hålla koll på hur du "snurrar" filen - eller ska man säga hur man vrider den innan man börjar fila. Så att en av de tre sidorna ligger i botten - plant. Sedan gäller det att varje gång man filar ha samma vridning på filen.

Men som sagt - jag kanske inte gav det en ärlig chans. Filade bara på frihand också - ute i skogen - vilket inte underlättade det hela. Filen är av mycket god kvalité annars.

Användarvisningsbild

Re: Tre-kant motorsågsfil?

Erre  
#327862
Ekhagas trädfällning skrev:En svårighet jag upplevde var att förutom att hålla koll på rätt filvinkel (30 grader), liten lutning upp på filen (10 grader), rätt djup på filen SÅ måste man också hålla koll på hur du "snurrar" filen - eller ska man säga hur man vrider den innan man börjar fila. Så att en av de tre sidorna ligger i botten - plant. Sedan gäller det att varje gång man filar ha samma vridning på filen.

Men som sagt - jag kanske inte gav det en ärlig chans. Filade bara på frihand också - ute i skogen - vilket inte underlättade det hela. Filen är av mycket god kvalité annars.


Jag har bara använt husq kombimall när jag filat. Och mallen måste vara i nära nyskick för att inte denna filen ska hamna för långt ner.

Avatar Fallback

Re: Tre-kant motorsågsfil?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327920 Tror att de första mallarna hade rostfria rullar,outslitligt kom de väl på. Själv kör jag med Oregons mall som ligger uppepå filen,mer nöjd än jag nånsin har varit med rulle.

Användarvisningsbild

Re: Tre-kant motorsågsfil?

Erre  
#327926
bengt.a skrev:Tror att de första mallarna hade rostfria rullar,outslitligt kom de väl på. Själv kör jag med Oregons mall som ligger uppepå filen,mer nöjd än jag nånsin har varit med rulle.


Alltid bra med tips.
Ska kolla in den. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tre-kant motorsågsfil?

Huskyman  
#327986 Jag använder nämnda fil (Peders trekantfil...) till min 346XP med 0,325-kedja.
Jag är nöjd. Kanske ingen markant skillnad mot en rundfil, men tycker mig märka att det river lite bättre jämfört med rundfil. Mest kul att testa något nytt......

Användarvisningsbild

Re: Tre-kant motorsågsfil?

Erre  
#328012
Huskyman skrev:Jag använder nämnda fil (Peders trekantfil...) till min 346XP med 0,325-kedja.
Jag är nöjd. Kanske ingen markant skillnad mot en rundfil, men tycker mig märka att det river lite bättre jämfört med rundfil. Mest kul att testa något nytt......


Jag håller med. River lite bättre. :smile:
Jag använder den på min husq 372 med 3/8 kedja. Den sågen används bara till att kapa stormfällt och till att fälla grovt. Matar på riktigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Tre-kant motorsågsfil?

svampbob  
#328015 Den kan nog vara ett bra komplement till rundfilen särskilt om man har en tendens att få höknäbb.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).