ATV och UTV i skogen

Motorsågslåda till ATV

52 inlägg 52907 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

morco  
#327670 Jag har läst om något som kallas marinplyfa, misstänker det är fast lim i dessa. Planerar att börja bygga en låda om ett par veckor, om jag inte hittar någon som är vattenfast så tänker jag måla alla skurna ytor med någon form av oljefärg för utomhusbruk. Även min hjuling kommer står parkerad under tak så fuktbelastningen kommer ju inte vara särskilt stor, fuktbelastningen är ju även starkt korrelerat mot min vilja och oförmåga att jobba i uselt väder :grin:

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

Viltvård  
#327736 Så här blev det med lådan monterad på grizzlyn med sågar, kombidunk, vattendunk, filar å brytjärn.

Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

Walfridsson  
#327749 Ser ju ass bra ut [emoji106]

Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

Hema  
#327756 Kanske bilden som luras, men det kanske vore värt att testa att vända dragstången 180grader. Annars ser det bra ut.

Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

Viltvård  
#327953 Har testat dragstången på båda håll å kan inte riktigt bestämma vad som blir bäst.
Här är den vänd tvärtom gentemot förra bilden.
Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

Hema  
#327956 Tycker det senare ser bättre ut, men ska du köra långa stockar, kanske det andra blir bättre, för att minimera negativt kultryck.

Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

morco  
#329495 Ja nu börjar det äntligen ta form, tack viltvårdare för inspirationen(-:

Jag satsar på en lite större låda med lock över den högra delen i bild, kombidunken skall sitta med sugpassning i högra facket och är högre än locket. Blir sedan dubbla hölster för motorsåg och klyka på locket för röjsågen. Tänkte efter inpassning stryka alla snittytor med oljefärg och så har jag förhoppningsvis en vän för livet!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågslåda till ATV

Skogshuggarn  
#329734 Najs!

Men "bryter" det inte mycket i svärdet/sågen att ha "snedinstick" på lådan när man skumpar omkring i skogen?.

Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

Hema  
#329738 Med tanke på hur många lådor som finns till salu (borde betyda att många köper), så borde folk börjat klaga och med tanke på att de hänger vertikalt, så är nog risken minimal, klart skulle ATVn välta så lär det nog bli tal om svärddsbyte om svärdet inte går att rikta.

Man har sett en del skogshuggare i USA som lägger svärdet över axeln när de går runt i skogen, vilket enligt mitt tycke borde vara nog så påfrestade då svärdet utsätts för en kraft det inte är direkt konstruerad för.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågslåda till ATV

Skogshuggarn  
#330112
Hema skrev:Man har sett en del skogshuggare i USA som lägger svärdet över axeln när de går runt i skogen, vilket enligt mitt tycke borde vara nog så påfrestade då svärdet utsätts för en kraft det inte är direkt konstruerad för.


Föredrar nog vertikalmonterat,,,,svärdet rakt ner/såghandtaget rakt upp med mesta stödet mot sågkroppen.
Jänksen som bär såg på axeln verkar inte vara rädd för vikten, så jag gissar på att de allra flesta kör med solida svärd istf laminat. :???:

Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

Hema  
#330113 Instämmer helt o hållet.

Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

morco  
#330135 Böjmomentet tvärs svärdet försvinner väl inte bara för man ställer det vertikalt? Jag kommer hursom inte blåköra med sågen i "hölster", mest körning på väg och åkrar så jag är inte särskilt orolig. Har nu fått på lådan på främre lasträcke, saknar nu bara lock och klyka för röjsågstransport, bilder kommer. Har strukit alla kapsnitt med linolja och vit fönsterfärg. Ser inte klokt ut men min snålhet är mer utvecklad än min fåfänga och färgen hade jag ståendes :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

morco  
#331091 Då så, blev en familjehelg på "torpet" där man efter fotbollspel, fisketurer och kojbygge med ungarna fick en dryg pappatimme i verkstan. Har meckat vidare med lådan och funderar hur man ska få dit röjsågen, lutar åt att strunta i lock och låta riggröret passa ner mellan pip och handtag på dunken och lämplig klyka under motorn, drar en gummistropp på mitten ner mot avdelaren. Tror jag gör ett löst lock över de två högra facken för att få lite skyddad verktygsförvaring. Återkommer med färdigbild på grizzlyn!

Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

BM Buster  
#334408
IMG_0466.JPG
Hängde på och gjorde EKA- gårdskopia. Har testat den några vändor i skogen och den funkar klockrent.
Det var väl värt besväret.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågslåda till ATV

Mats Nilsson  
#363071
1452022068_motorsagslada.jpg


Såhär blev min låda. Jag insåg min begränsning till att bygga något liknande Ekagårdslådan. Mitt krav var att min Hva 372 med 18 tums svärd skulle få plats tillsammans med Hva 550 + allt annat bra att ha. Nu ska den bara monteras på Grizzlyn :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).