Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

32 inlägg 29355 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

Perjos  
#323947 Lunningslänk köpte jag på Granngården. Dock var det beställningsvara, tog kanske en vecka att få hem.

Avatar Fallback

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

Hema  
#324044
Qkeeper skrev:Blev en Lejab vagn här. Helnöjd hittils. Smidig avlastning med fällbar taggbanke.

Fann denna tråd för inte så längesedan och blev lite mer nyfiken på Lejabs lunningsvagn, men jag tycker det saknas vettig info om den. Skulle du möjligtvis kunna visa hur fällning av taggbanken funkar, för utan fällbar banke blir det rätt jobbigt, samt hur säkrar man lasten vid körning? Tycker inte bilderna ger någon tydlig klarhet.

Själv har jag en Nyvab-vagn, något äldre. Den funkar okey, men några förändringar hade nog varit på sin plats.

Avatar Fallback

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

Qkeeper  
#324165 Ska försöka ta några bra bilder på det i ljuset imorn! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

Qkeeper  
#324850 Här kommer bilderna om än lite sent, full fart i skogen denna veckan :)

Fällningen av taggbanken görs med en "sprint" som dras ut åt sidan sedan är det bara att åka. Funderar på någon lösning där man kan styra det från maskinen.

IMG_0849.jpg


IMG_0850.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

Hema  
#324874
Qkeeper skrev:Här kommer bilderna om än lite sent, full fart i skogen denna veckan :)

Fällningen av taggbanken görs med en "sprint" som dras ut åt sidan sedan är det bara att åka. Funderar på någon lösning där man kan styra det från maskinen.

IMG_0849.jpg


IMG_0850.jpg

Kanon tack, dock kommer en följfråga, hur upplever du det är att spänna fast det som du lägger på taggbanken? Eller då det ser ut som om det endast är kätting som används för ändamålet, upplever du dettta som tillräckligt bra?

Sedan på din fundering angående att förenkla fällningen av taggbanken, så borde det väl gå att använda sig av boxlås-liknande lösningar. Antingen en eller två en på vardera sida, sedan fästes dessa med vajer som löper i lättböjda metallrör och/eller så använda mindre "taljor" för att få vajern dit du vill. Men detta blir endast för fällningen, men det kanske räcker?

Avatar Fallback

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

Qkeeper  
#324890 Japp det sitter en kätting på varje sida samt att det ingick en liten spännbjörn. Ibland kan det j*'vlas lite för att man inte finner rätt läge för att kunna spänna nog hårt men i regel fungerar det bra. Har några gånger kört med ett vanligt spännband som jag kapat till 1,5m ca, funkar minst lika bra.

Kunde nog funka, tack för tipset :) Är framför allt när man kör stock det vore skönt att slippa springa bak för då spänner jag aldrig fast stocken utan den hänger bara med i vinsch vajern. Vid massa måste man ju ända bak för att lossa vad man nu spänt fast det med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

Calle78  
#325404 Nu har jag svetsat det mesta...

Avatar Fallback

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

Hema  
#325413 Syns lite dåligt, men det är en träpinne mellan axlarna va?

Användarvisningsbild

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

Calle78  
#327925 Nu är den klar, var ute och provade idag och den fungerade riktigt bra, bara att se om den håller.....

Avatar Fallback

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

Markus  
#328129 Snygg :-BD :-BD

Avatar Fallback

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

erikstodene  
#329327 Snyggt jobb!

Funkar den bra?
Hur har du gjort själva "upphissningen"?
Vilka storlekar på fyrkantsprofil har du använt?



Erik, Karlstad

Användarvisningsbild

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

Calle78  
#329537 Ja den funkade riktigt bra när jag drog ut några vindfällor. Den ena rotstocken var riktigt grov och 4m, men då fick jag låsa "traversen" så den inte kunde löpa bak för att istället belasta fyrhjulingens drag mer.
De flesta profiler är 50x50x4. traversbalken är 60x70

/Calle

Användarvisningsbild

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

Kse  
#329555 Snyggt bygge! :-BD
Gärna lite actionbilder oxå.

Avatar Fallback

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

erikstodene  
#329615 Ja bilder vill vi ha!
Och jag är fortfarande nyfiken på hur du har löst traversbygget.....

Användarvisningsbild

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

klippo100  
#665848
Calle78 skrev:Jo vist, den skall inte rulla så många mil så det bör hålla, skall slänga i bra fett efter de är svetsade.
Lägger upp en bild på modellen om någon är intresserad.

Har du några ungefärliga mått på din fina vagn? Är sugen på att bygga nåt liknande :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).