Föryngring

Våga så med eget frö

8 inlägg 5094 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Våga så med eget frö

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Våga så med eget frö

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312963 Så tar du hand om dina frön http://www.lantbruk.com/skog/saskolan-s ... -dina-fron
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Våga så med eget frö

isteskog  
#312966 intressant! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Våga så med eget frö

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314140 Del 3: Lyckas med planteringen http://www.lantbruk.com/skog/saskolan-l ... anteringen
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Våga så med eget frö

550  
#314240 Hur mycket kottar går det åt på ett kilo frö? Borde vara mycket arbete för att få fram fröna.

Användarvisningsbild

Re: Våga så med eget frö

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314266 Å andra sidan är kilopriset högt...
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Våga så med eget frö

550  
#314339 Jo, man blir sugen på att testa och se hur mycket arbete det blir jämfört med att köpa fröna. Kanske skulle fungera att så något år efter avverkning, när man ser hur självsådden kommer, eller det kanske blir för sent?

Avatar Fallback

Re: Våga så med eget frö

marcus1  
#327673 Jag har prövat flera gånger med egenplockade kottar både av tall och gran.
Jag lägger dem i växthuset nu på våren, på någon skiva eller vad man har till hands i mitt fall några gamla vattenrännor som jag lagt på några bockar och låter dem vara där några dagar så de spricker upp, sen lägger jag dem i ett ämbar med lock och ruskar om, sedan är det bar att plocka bort kottarna och fröna lämnar på bottnen.
Ända felet är att vingarna lämnar kvar på fröna så de går ej att använda vid maskinsådd, men man sparar ju ganska lätt en del pengar om man gör det själv.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).