Före och efter jobbet

Krabbgången fortsätter för skogsmaskinföraryrket

21 inlägg 10843 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Krabbgången fortsätter för skogsmaskinföraryrket

Fredrik Reuter  
#319631 Få vill bli skogsmaskinsförare idag i Sverige.
350 nya skogsmaskinsförare behövs årligen enligt branschen, men platserna på naturbruksgymnasierna med inriktning skog gapar fortfarande tomma.

I Västerbotten gjordes en stor satsning för att utbilda fler skogsmaskinsförare. Tyvärr verkar det blivit backslag och det finns nu en överetablering av utbildningsplatser.

Läs mer här:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... bildningar

http://www.sveaskog.se/press-och-nyhete ... -i-skogen/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Krabbgången fortsätter för skogsmaskinföraryrket

tallen100  
#319642 Det sägs ju att det är sånt sug efter maskinförare, men som det låter runt omkring så har folk svårt att få jobb i skogen. Om det nu beror på att dom inte har tillräcklig stor erfarenhet eller?

Avatar Fallback

Re: Krabbgången fortsätter för skogsmaskinföraryrket

Danlin  
#327312 Hej,

Jag hoppas verkligen att behovet är så stort som utbildarna vill påstå. Jag planerar nämligen att på äldre dar omskola mig från jobbet till sjöss till skogsmaskinsförare :)
Vad känner ni som jobbar som maskinförare redan och ni maskinägare/arbetsgivare?
Hur ser framtiden ut när det gäller behovet av nya maskinförare?
Kommer det finnas chans att kunna jobba hemma (y-län) eller blir man rvu gen söka sig längre bort?
Finns det ens chans till jobb som helt nyutbildad skördarförare? :)
Tacksam för svar. :roll:

Avatar Fallback

Re: Krabbgången fortsätter för skogsmaskinföraryrket

jannee  
#327355 Duktiga förare (självgående, aktsamma och verkligt reparationskunniga ) finns det alltid jobb för.
Avtalsenlig lön är något som det ibland är lite si och så med, i stället erbjuds andra "förmåner"
Du bör också vara flexibel, kan komma s.k. döperioder likväl som det ibland kan behövas "lite" övertid.

Avatar Fallback

Re: Krabbgången fortsätter för skogsmaskinföraryrket

Danlin  
#327365 Jo duktig på riktigt blir man ju efter en hel del tid i maskinen.
Men har man chans få jobb som nyutbildad...?
Eller anställs bara folk med flera års erfarenhet?
Jag har alltid varit rädd om maskinerna jag kör och gillar att skruva. Målet är ju att bli så duktig det bara går förstås men enda chansen till det är ju att få tid i maskinen.
Hur brukar det funka i början, provanställning?
Jag är ju nog beredd köra för en billig peng i början bara för att komma in i det. Vill ju bli riktigt bra :)

Avatar Fallback

Re: Krabbgången fortsätter för skogsmaskinföraryrket

jannee  
#327382 Finns alltid entreprenörer som tycker billigt är bra, hur bra det sedan är att börja hos en sådan kan diskuteras.
Har man den utbildning som behövs bör man satsa på en seriös arbetsgivare - självklart en provanställning men LÖNEN ska man akta sig för att tumma på.
Ta jobb för en lägre lön = klassa ned sig själv.

Avatar Fallback

Re: Krabbgången fortsätter för skogsmaskinföraryrket

Danlin  
#327435 Jo det förstår jag men hur går det vanligtvis till att komma in i branschen...?
Tänkte mest på att produktionstakten inte är så hög i början.
Inga tankar kring hur framtiden ser ut?
Är det ett yrke att satsa på? :)

Användarvisningsbild

Re: Krabbgången fortsätter för skogsmaskinföraryrket

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327498 Lite OT men lite längre söderut än där Fredrik bor kallar vi det kräftgång. Lite roligt att folk runt Vänern uppkallat fenomenet efter ett djur som inte finns i trakten, medan vi som har det trakten använder ett annat djur :D

Användarvisningsbild

Re: Krabbgången fortsätter för skogsmaskinföraryrket

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327725 http://www.atl.nu/skog/utbildning-st-lls
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Krabbgången fortsätter för skogsmaskinföraryrket

Fredrik Reuter  
#327761 Hehe, tack för den TH... :wink:
Det är någon form av syndrom jag har. Ibland går det lite väl fort och jag blandar ihop ord. Det heter kräftgång här uppe också, kollade upp det och krabbgång var främst en träningsmetod vad det verkar. Men, jag ändrar inte, tråden får ha en touch av krabba!

Kan nämna att detta hänt flera gånger, bl a stod det i FAQ:en att Netikett går stick i stäv med skogsforums förhållningssätt! :shock: Det stod så faktiskt i flera år innan en uppmärksam medlem tipsade mig om detta... :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Krabbgången fortsätter för skogsmaskinföraryrket

Blivande snickare  
#327796
Fredrik Reuter skrev:Kan nämna att detta hänt flera gånger, bl a stod det i FAQ:en att Netikett går stick i stäv med skogsforums förhållningssätt! :shock: Det stod så faktiskt i flera år innan en uppmärksam medlem tipsade mig om detta... :lol:

Ursäkta men vad är fel i det stycket? :oops:
Fin svenska är inte mitt första språk :wink:

Användarvisningsbild

Re: Krabbgången fortsätter för skogsmaskinföraryrket

rokon  
#327800
Blivande snickare skrev:
Fredrik Reuter skrev:Kan nämna att detta hänt flera gånger, bl a stod det i FAQ:en att Netikett går stick i stäv med skogsforums förhållningssätt! :shock: Det stod så faktiskt i flera år innan en uppmärksam medlem tipsade mig om detta... :lol:

Ursäkta men vad är fel i det stycket? :oops:
Fin svenska är inte mitt första språk :wink:

"Netikett går stick i stäv med skogsforums förhållningssätt!" fritt tolkat av mig; som det stod så betyder det att Netikett är icke önskvärt på skogsforum, jag har själv småleende lagt märke till hur det var skrivet men tänkt att det kunde ju vara bra att hänvisa till om man trampade i klaveret själv någon gång, det vill säga om man själv bröt mot netiketten så kunde man ju hänvisa till att netikett ej var önskvärt. 🧠
Blivande snickare va, är du inte finlandsvensk? Du fixar ju svenska språket väldigt bra tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Krabbgången fortsätter för skogsmaskinföraryrket

Fredrik Reuter  
#327807 Hehe, helt rätt Rokon!
Jag hade helt enkelt skrivit att för att följa reglerna så måste du bete dig tvärtemot Netiketten. Vilket ju är ganska knasigt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Krabbgången fortsätter för skogsmaskinföraryrket

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327928 Det finns alltid jobb för RÄTT folk, oavsett bransch.
Visar man ambition och driv så kommer man få jobb helt enkelt.
Jag vet ingen riktigt driven och duktig som går arbetslös, gör ni?

Avatar Fallback

Re: Krabbgången fortsätter för skogsmaskinföraryrket

åberg  
#327968 Nix.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).