SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

Hur en matarvals blir till

6 inlägg 6059 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur en matarvals blir till  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#327025 Matarvalsar sitter på alla hjuldrivna skördaraggregat och har som uppgift att mata stocken genom aggregatet så att trädet kan kvistas och mätas för att sedan kapas i lämpliga längder.

Jag fick förmånen att göra ett studiebesök på Finnskogsvalsen i Torsby som är en av de större tillverkarna av matarvalsar till skördaraggregat.

Det är säkert många som inte vet exakt hur en matarvals tillverkas och genom det tänkte jag dra igenom processen i korta drag i detta inlägg som då gäller för just Finnskogsvalsen.

Allt råmaterial är stålplåt av olika tjocklek och kvalitet.
stalplatlager.jpg


Plåtarna läggs sedan in i en laserskärare som programmeras för att skära ut delar till vald matarvals.
laserskarare-inlopp.jpg


Ut kommer sedan färdiga bitar att bygga vidare på...
laserskarare-plat.jpg


Trumman som utgör själva hjulet görs av en rektangulär stålplåt som valsas rund. Efter detta så placeras den i en jigg och innerdelarna, bl a infästningsplåten för hydraulmotorns fäste sätts fast och svetsas på plats.
valsmaskin.jpg

svetsning-finnskogsvals.jpg


Tänderna som är av specialstål skärs också ut i laserskäraren. Sedan fräser man dessa vassa och efter det så svetsas de på trumman.
frasmaskin.jpg


Nu börjar det likna en matarvals. Just denna på bilden är lite special eftersom den görs till det Österrikiska skördaraggregatet Woody.
matarvals-svetsbank.jpg


Här är ett par färdigsvetsade matarvalsar till Woody.
finnskogsvalsen-woody-harve.jpg


När de är färdigsvetsade så härdas matarvalsarna i en härdugn. När det är färdigt så lackas de och är sedan färdiga för leverans.
lager-finnskogsvalsen.jpg


Kort förklarat så är detta processen för att tillverka en Finnskogsvals. Bilderna ovan gäller vanliga matarvalsar, Finnskogsvalsen gör ju även andra, ex sk skeletthjul och även brösthjul, men processen är liknande.

Sist ut från fabriken fick jag ett tips från Kenneth Tomasson som äger och driver Finnskogsvalsen:
Håll tänderna vassa på matarhjulen, likaså kvistknivarna och justera sedan optimala klämtryck för matarvalsarna. Gör man detta finns det diesel att spara och det blir mindre skador på timret!

#miniartikel15



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur en matarvals blir till

Bax  
#327032 Gilla!

Användarvisningsbild

Re: Hur en matarvals blir till

Fredrik Reuter  
#327086 Hej,
Kul Bax att du gillar detta, tack!

En liten intressant avstickare är Woodyhjulen ovan, kul att de höll på med dem just när jag var där.
Tydligen har de anammat en gammal teknik som bl a fanns på Volvo Tvigg och det är att matarvalsarna är koniska. Teoretiskt ska då grova stockar greppa där matarhjulet är smalt = lägre fart men högre kraft. Allt eftersom trädet blir klenare så vandrar det uppåt med ökad diameter och ökad hastighet som följd.
Intressant, jag vet inte om det fungerar, men det har onekligen intressanta lösningar Woody aggregatet (en annan är ju att det går att vika bort såglåda och matarhjul så man får en skotargrip av kvistknivarna...

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur en matarvals blir till

Blivande snickare  
#327094 Häftigt, gillar åxå! :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur en matarvals blir till

TheJo  
#327095 Gillar verkligen dina trådar, både de med nyheter och dessa som är mer som reportage :)

Användarvisningsbild

Re: Hur en matarvals blir till

Fredrik Reuter  
#327133 Vad kul, tack ska ni ha!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).