Motorsåg och handhållet

Kedjeslipning

69 inlägg 46038 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning

JensSkoog  
#326856 Holler med dig i det 150% Mange. :-BD Tog tid innan jag lärde mig maskinen(inte automatisk, men inte direkt billig). Nu går det mycket bra, men jag körde sönder några kedjor innan jag lärde mig! Har sett oerhörd många sönderfilade kedjor ochså :lol:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326874 Det är nog 2000 slipningar eller filningar innan man får rutin på det man kan, sen fler ju mer man lär innan det går på rutin.
Jag lär mig hela tiden....

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326963
Mange skrev:Det är nog 2000 slipningar eller filningar innan man får rutin på det man kan, sen fler ju mer man lär innan det går på rutin.
Jag lär mig hela tiden....

Är det inte 10000 timmar man ska spendera för att lära sig något riktigt bra. Har du kommit upp i det ännu :?: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327003 Det behövs nog! Tror inte det intresset finns hos nogon.
Nej, några 10 000 har jag inte kommit upp i och gör nog inte på ett bra tag...

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning

Jojac  
#327004 Vilken fil /filmall ska jag ha?
Vad är lättast att lära sig med.
Tar gärna emot en länk till nån sida att beställa från :-)

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327047
Jojac skrev:Vilken fil /filmall ska jag ha?
Vad är lättast att lära sig med.
Tar gärna emot en länk till nån sida att beställa från :-)

Enklast är det nog att börja med HVA/Jonsereds kombimall samt att se till att man har motsvarande kedja. Mall (ca 100 kr) och kedjor köpes nog enklast hos närmsta handlare.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning

Huskyman  
#327056
th skrev:
Jojac skrev:Vilken fil /filmall ska jag ha?
Vad är lättast att lära sig med.
Tar gärna emot en länk till nån sida att beställa från :-)

Enklast är det nog att börja med HVA/Jonsereds kombimall samt att se till att man har motsvarande kedja. Mall (ca 100 kr) och kedjor köpes nog enklast hos närmsta handlare.

+1 för rull/kombimall från H-qvarna. Tycker den är kanon.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327084 Eg har prøvd litt forskjelligt av kjeder og har komt fram til at H30/95 vpx er enklast å få til å skjæra, iverfall på ei 50 kubikks sag. Er jo den kjeda Husqvarnas sager i den størelsen pleie komma med og. Til ryttarne vil eg andbefale kombimallen som nevnt ovenfor. Til skjærtanna vil eg andbefala å lære deg å file manuelt. For å bruka 4,8 mm fil lengst muligt så hold fila vannrett. Da kan du bruka 4,8 mm nesten heile kjeda si levetid. Avslutt med 4,5 mm. Fil litt høknebb men ikkje for mykje og ha mala på hard, på ryttarane. Fil parallelet med slagmerke bak på tanna da blir det bra, iverfall for meg iverfall foreløpig. Fil tja oregon eller vallorbe kanskje.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327105 Jag skulle rekommendera EIA/Bahco rullmall den är trevlig att jobba med. Öberg filarna gör det ytterligare lite bättre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar