Motorsåg och handhållet

Husqvarna 350 haveri

13 inlägg 10415 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 350 haveri

j-eg63  
#326515
350.jpg
Sågen 10 år lite körd Vevaxelbrott som orsakat detta. Inget är helt av cylinder kolv vevaxelhus :surp: Någon som ligger hemma med delar till vraket?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 haveri

Brumsten  
#326558 Bra gjort, köp en ny såg, har aldrig sett ett liknande haveri så vitt jag kan minnas.
Hur fick du vevstaken att gå av?, hände det under drift eller under avancerat verkstadsarbete?.
Har den skurit i cylindern?, eller är det vevlagren som är orsaken?.
Det är inte lönt att reparera ivarje fall.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 haveri

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326563 Har sett detta på 357, 346, 026, 445..

Hur ser kolven ut på fram och baksida? ar den kilat sig? Är kolvbultslagret ok?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 haveri

Brumsten  
#326567 Snillen spekulerar, stor hjärnverksamhet ikväll, delar till viss del Manges fråga men tror att felet ligger
någon annan stans, men jag kan ha fel, hade fel en gång 1976, det grämer mig än idag.
Ser med spänning fram mot nya rön.
Också gick det åt helvete med speewayen , jävla klantarslen i Pölen, dags för en ny EU-kommision.
God natt :cry:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 haveri

j-eg63  
#326623 Haveriet inträffade vid kapning av en stock på vedbacken den används endast på våren! kanske därför!! Kolven sitter inte fast glider bra uppåt men går inte dra ut p g a skadorna vid kanten vevaxellagren känns bra dock känns ett lager på vevaxeln inte hundra . Ser att det går beställa alla delar från Ebay för under tusen kr från USA är det någon som prövat detta? Sågen är i övrigt jättefin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 haveri

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326686 Att de smäller av så här är oftast inte vevlager fel, men ibland kan Vevstakslagret eller kolbultslagret knipa till så staken ryker..
Kan vara för nåt varit löst, cylinderbult tex.

Skadorna man ser på bottenhalvan och kolv/cylinder är från den brutna staken...

Aldrig bra när det är problem stakar... Villserligen är det mindre problem med små stakar, men dock problem...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 haveri

åberg  
#326741 Sånt här är spännande på nåt sätt. Tråkigt för trådskaparen naturligtvis, det förstår man ju att det inte var så roligt att öppna sågen och det har blivit sallad av alltihop, men det är intressant att se resultatet och resonera kring hur det kan ha gått till. Dessutom blir man mindre brydd för en sprucken plastbit eller osäker tomgång på sina egna sågar när man har bilden ovan i färskt minne. :smile:

Oavsett om det renoveras eller körs med annan såg hoppas jag du får ihop veden utan mer problem.

Ung och oskyldig som en är har jag inte sett nån såg som gått sönder så kapitalt. Tror det går in i klassen "Prakthaveri". :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 haveri

Ile62  
#326765 Man skulle också se den goda sidan här. Sågen var ingen handgranat. Delarna flygade inte åt alla håll. Därför måste vi släpa mera aluminium i skogen än det absolut nödvändiga skulle vara. Flygande cylindertopparna vore inte någonting vi skulle önska.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 haveri

j-eg63  
#326780 Det är tydligen en säker såg inget metallsplitter utanför sågkroppen bara inuti :surp: Har tagit en bättre bild sen jag fick ut kolven Klassar den i tävlingen Haverier handhållet?? :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 haveri

åberg  
#326902
j-eg63 skrev:Klassar den i tävlingen Haverier handhållet?? :roll:

Jo, nog är den trasig. Ligger åtminstone två snäpp över "Visst renoveringsbehov föreligger". :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 haveri

j-eg63  
#327137 Återkommer med möjlig orsak till raset .Dom två vevstaks lagren gick dra bort bara med händerna ingen avdragare behövdes ska det vara så.Axeltätningen var vulkad på lagret :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 haveri

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327138 Passformen är lite si o så ibland men så länge det snurrar lätt i lagret och är tätt funkar det.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 haveri

j-eg63  
#327954 Har beställt lite nya delar till sågen från Hongkong . Den var för fin för att skrotas blir intressant se vad man får Köpte även ny vevaxel med tätningar ca 400 kr lagren följde med cylinderkittet. Sen får man se om det blir tullavgift på det .Blir ändå billigt:grin:

http://www.ebay.com/itm/Cylinder-Piston ... 5b0b7b8571

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).