Öppna kategorin

Röja ungskog med drönare

24 inlägg 14510 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röja ungskog med drönare

Fredrik Reuter  
#326818 Hej,
Är det något i linje med denna du tänkt dig Seb?


   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Röja ungskog med drönare

jannee  
#326820 Passar INTE in i Småland - vi har nog lite för mycket sten :mrgreen: Eventuellt till gräsmattan :oops: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Röja ungskog med drönare

Seb macahan  
#326822 Ja fast den är för liten, sen ska den givetvis inte ha en slaghack i fronten. Den ska ha en arm, helst med kranspetsstyrning. Ska vi börja bygga Fredrik? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Röja ungskog med drönare

Seb macahan  
#326858 http://www.robotshop.com/en/superdroid- ... f-arm.html

Avatar Fallback

Re: Röja ungskog med drönare

Hema  
#326859 Att gå jämte tycker jag känns jättedrygt. Men om man satt framför en Skärm där man kunde styra några samtidigt, som i ett stategispel. (A går till punkt 1 och gör följande, B, går till punkt 34 och gör följande osv. typ.) Eller om man har en drönare som man far runt med o märker upp träden på något vis och sedan kommer en självgående markgående maskin och fäller de träd som man önskar ta bort.

Att det är för få ungdomar som gillar skogen är lite "fel". Nu för tiden får ju inte ens majoriteten chansen att lära sig att uppskatta skogen, då de inte längre bor i dess närhet. Skogen är ju full med småkryp..

Avatar Fallback

Re: Röja ungskog med drönare

åberg  
#326898 BjörkenPer resonerar klokt men jag måste invända mot en sak.

BjörkenPer skrev:Om en markbunden får slut på bränsle/el så är det inte värre än att man får gå och byta/ladda batteriet, för en flygande så kan det slutar med att allt går sönder när den får slut på bränsle då den troligen faller till marken.


Robotgräsklippare och -dammsugare av idag återgår till laddställe när så behövs. Finns inget problem med att stoppa in samma funktion i en framtida röjare oavsett om den krälar på marken eller flyger i luften. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Röja ungskog med drönare

BjörkenPer  
#326935
åberg skrev:BjörkenPer resonerar klokt men jag måste invända mot en sak.

BjörkenPer skrev:Om en markbunden får slut på bränsle/el så är det inte värre än att man får gå och byta/ladda batteriet, för en flygande så kan det slutar med att allt går sönder när den får slut på bränsle då den troligen faller till marken.


Robotgräsklippare och -dammsugare av idag återgår till laddställe när så behövs. Finns inget problem med att stoppa in samma funktion i en framtida röjare oavsett om den krälar på marken eller flyger i luften. :smile:

Fasen de tänkta man ju inte på! :grin: Som nämndes ovan, så funkar nog inte den där roboten på videon här i Småland, kanske på dem planaste delarna av trädgården som sagt :-BD Men det krävdes ju 1000 försök eller nåt, innan man kom på glödlampan! 🧠 🧠 🧠

Användarvisningsbild

Re: Röja ungskog med drönare

Camwood  
#327181
åberg skrev:BjörkenPer resonerar klokt men jag måste invända mot en sak.

BjörkenPer skrev:Om en markbunden får slut på bränsle/el så är det inte värre än att man får gå och byta/ladda batteriet, för en flygande så kan det slutar med att allt går sönder när den får slut på bränsle då den troligen faller till marken.


Robotgräsklippare och -dammsugare av idag återgår till laddställe när så behövs. Finns inget problem med att stoppa in samma funktion i en framtida röjare oavsett om den krälar på marken eller flyger i luften. :smile:

Det kommer alltid att vara dyrare att få samma säkerhet för flygande fordon jämfört med dom som går på marken. Du kan inte jämföra dom. Detta påstående har inget med teknikutveckling att göra utan är en sorts konstant att ta hänsyn när man utvecklar teknik. Lika så kommer det alltid att vara dyrare teknik att vara under vattnet jämfört på land. Tänk på det här när ni tänker på ny teknik för skogsbruket. Allså produktiviteten måste vara högre för flygande saker för att betala en högre kostnad för säkerhet.
För precis som Björken Per skrev så står den markgående maskinen landad o fin på marken vid ett haveri.

Avatar Fallback

Re: Röja ungskog med drönare

550  
#327197 Skulle det gå att få en fjärrstyrd röjningsrobot godkänd enligt alla normer (dvs såna man sitter på ett annat ställe och styr)? Jag tänker att vi har allemansrätt och att en maskin lätt kapar av benen på folk och djur som kommer i vägen. En radiostyrd maskin borde vara tillräckligt svårt att garantera säkerheten på, men det kanske räcker att skriva att man inte får gå framför :grin:

Tror nog att maskinell röjning kommer att öka, främst pga det beryktade röjningsberget. Röja med drönare tror jag inte på, men de kan säkert vara bra till andra tillämpningar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).