Traktorer och processorer

AlphaVagnen (Anders skördare)

117 inlägg 88335 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Blivande snickare  
#326665
gnisten83 skrev:Monterar dom kranar på gamla 940 med? =))

Är det inte en s70? :wink:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

stegmaster  
#326667 Gissar på ca 600tkr för vagnen och ca 1 mille för traktoren. :surp:

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326671 Ligger 163an i den prisklassen?
Lär hinna bli väldigt begagnad innan den ryms i min budget.. .

Blivande snickare skrev:
gnisten83 skrev:Monterar dom kranar på gamla 940 med? =))

Är det inte en s70? :wink:

Här omkring är de gott om 940 i rallysvängen men dåligt med 850/S70, de är bur i bilen eller?
Obs lite färgad av 945 A traktor i garaget 4sale :mrgreen:
Senast redigerad av gnisten83 sön 19 apr 2015, 12:32, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Sv: AlphaVagnen (Anders skördare)

Blivande snickare  
#326674 Häftigt, länk tack! ;)

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

stegmaster  
#326689
gnisten83 skrev:Ligger 163an i den prisklassen?

Nja, vet ju inte, men gissar ca 800tkr för själva traktoren(inkl lastare), sen ca 200tkr i ekstraustrustning (skogshytt, twin track, div skydd , + en del annat)
Så att totalpriset ligger på drygt 1,5 mille tror jag helt klart, kanske even 1,7mille.
Så man ska en riktig bra motivering för vägkörning för at köpa et sådant ekvipasj.
Detta er ju inte saker som man köper vid hjälp av nöjeskontoet precis. :smile:
Var för ca 1 år sedan et likandet begagnat ekvipasj( valtra med kronos), då var priset 1,2 mill.


edit:
Ja det var ju bra gissat ser jag nu, 799tkr kampanj för en lagermaskin. :wink:
Så då står jag fast på en mille för en ferdig skogsutrustad. 8)
http://www.lantmannenmaskin.no/aktuellt ... a-kampanj/

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

jonathanA  
#326726 680000kr för vagnen gissar jag på.

   TS
Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326731
jonathanA skrev:680000kr för vagnen gissar jag på.


Har du köpt den eller har du bara fått en offert? :grin:

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

jonathanA  
#326749 Nej, jag är inte intresserad för dom pengarna. Jag hade nog hellre haft en valmet 820 skotare men, det är ju det här med vägtransporterna.
Är grymt nöjd med ekipaget jag har nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

svampbob  
#326764 Det känns som att vi är tillbaka igen till början av skogens mekanisering då man byggde skotare från jordbrukstraktorer typ Teg. Hemek osv.

Kan det någonsin bli ekonomisk med denna lösning är det inte bättre att köpa en trailer istället till jordbrukaren och skjutsa runt sin skotare på den.

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Fredrik Reuter  
#326768 Hej,
Hur tror ni de löst drivningen på kärran?
Det står ju på deras sajt att de har fyra Blackbruin motorer som drivs genom ett 4-sektions Parker L90.
Går det att diffa med denna lösning tror ni?
Och hur blir det flödesdifferens när det är motor på varje hjul?
Någon av dem borde ju bli dominant och någon kommer sannolikt släpa efter. Eller tror ni det är givare som mäter detta i IQAN?

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Ådii  
#326814 Tycker inte att man skall se vagnar av denna storlek som direkt jämförelse med en skotare. Det finns ju inget som säger att man enbart måste köra i skogen med vagnen. Det går ju att utrusta den med ett enegriklippaggregat typ Nisula 285 och klippa efter åkerkanter, skogsvägar och diken etc och även köra riset till avläggningsplatser en bit bort. Sen så kan man även transportera mindre mängd virke både åt sig själv och andra istället för att anlita en lastbil. Går ju även att använda traktorn till annat ifall det inte finns jobb för vagnen.
Sen så tycker jag inte heller att det skall jämföras med gamla skotare man får billigt heller utan nyare av samma storleksklass eftersom man nog bör ha ett par timmar körning med dessa ekipage innan det kommer nåt större haveri, vilket nog kan dyka upp vilken dag som helst på en gammal skotare, därav tycker jag att man inte skall jämföra gammalt och nytt. Då tror jag nog att man kan hitta mera ekonomi i vagnar av denna klass, eftersom detta inte är nån vagn för hemmapularen utom för de som verkligen använder dem..

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

stegmaster  
#326827 Tja, nu behöver den ju inte jamföras med en gammal skotare, då den koster nästan lika mycket som en ny. :wink:

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Fredrik Reuter  
#327016 Här är en något dassig bild till på Alphavagnen.
Pressrelease imorgon tydligen.

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Fredrik Reuter  
#327222 En bild till från Anders Skördare på Alphavagnen.

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

jonathanA  
#327288 Är det bara jag som tycker att den påminner mycket om Utnäs värsting ? Inget negativt, bara en fundering.
skogsvagn_12.jpg
skogsvagn_6.jpg
skogsvagn_5.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).