Föryngring

Skogsplantor överlever och växer bättre i en hög

4 inlägg 9085 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsplantor överlever och växer bättre i en hög

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Arevo
Avatar Fallback

Re: Skogsplantor överlever och växer bättre i en hög

Ferguson system  
#326615 Det stemmer bra det som står i den artikkelen. Trær og busker trives generelt mye bedre når de får stå i en haug. De drukner ikke så lett, de får stå i luftigere jord, mindre konkurranse med andre vekster, vekstjord som blir tilført inneholder ofte mer næring, og man tjener litt på høyden ved å plante i haug. Det eneste minuset jeg kommer på er at plantene tørker fortere ut ved lengre varme perioder.

Metoden blir brukt endel i Usa og England. Mentoren min har brukt metoden i snart 40 år ved planting av trær og busker i parker og hager.

Användarvisningsbild

Re: Skogsplantor överlever och växer bättre i en hög

Älgfoderodlare  
#464706 Håller som bäst på med ett litet projekt som kan ge självföryngrad skog i slutänden. Jag gräver ut jord för att göra en Carport. Jorden är ett gammalt trädgårdsland som växt igen. På ca. 24 kvm har jag grävt bort mellan 25-40 cm mullrik jord o morän. Jag kör ut jorden med skottkärra i skogen o lägger högar. Det är ju gott om kott i år o på många av högarna ligger redan mängder av kott. Då det redan står skog på marken. Hur stor är sannorlikheten att det kan börja växa Tall där om skogen är Talldominerad o lite tätare än gallringsmallen. De har rätt så upphissade kronor med skapligt ljusinsläpp. Skulle det kunna liknas med markberedning med fröträd ?

Användarvisningsbild

Re: Skogsplantor överlever och växer bättre i en hög

JensSkoog  
#464782 Sätt plantan i en upp- och nedvänd torva istället för i ett harvat spår.

Det var ju exakt vad vi gjorde när jag var med på min första plantering i 1959 :wink:

Det var med skolan och "Norsk Skogselskap" på en av de andra öerna i fjorden.
Alla hade med spade och fick sticka torv, vända den, och senn plantera
i mitten av den vände torven.
Undrar hur den skogen står nu?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).