Föryngring

Skapa björk och ängsmark?

20 inlägg 11068 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skapa björk och ängsmark?

Daniel87  
#326350
jannee skrev:Tänker du ha får eller getter kommer det till slut att bli totalt rent på allt, kanske inte nässlor och ormbunkar men allt annat.


Är du säker? jag tänkte ha getterna i en flyttbar hage, elnät, och flytta dom var annan, var tredje dag efter ängskanterna. Jag gick och inbillade mig att det skulle ta minst ett år att hinna runt allt om man bara har 6-10 getter.

JörgenO skrev:Det var en artikel idag om skogsgrisuppfödning i Ramsele. Tydligen skulle man ha nån sorts möte/ infoträff på lördag. Artikeln läste jag i ÖA på nätet.


Tack för tipset! Det var mycket intressant läsning, verkat dock ha missat mötet.

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Skapa björk och ängsmark?

jannee  
#326353 Flyttar du runt djuren är det ingen risk att de kaläter, du själv avgör ju hur hårt betestrycket ska bli.
Ser i grannsocken hur ett par har en skock får i ett hägn, ca 2 ha, visserligen stödutfodrar de men i hägnet är det numera endast svartmylla - växer inget annat förutom de halv och helstora träden.
Du får dock räkna med att får och getter med förtjusning ÄVEN äter lövsly.

Användarvisningsbild

Re: Skapa björk och ängsmark?

Göt  
#326375 det där med getter är lite speciellt de kan vara svåra att stänga in, de är liksom fåren väldigt bra på att beta och äter också lövuppslag så det kan vara svårt att få några träd kvar. Hur ser det ut har ni lämnat några träd alls eller är det helt rent. vad har det varit tidigare är det gammal åkermark eller hagmark. När jag var biodlare så gick jag och strödde ut vitklöver lite här och där det är en biväxt och den utvintrar inte ger ganska mycket nektar och den sprider sig själv. Att plantera lövskog tror inte jag är helt lätt

Användarvisningsbild

Re: Skapa björk och ängsmark?

Daniel87  
#326384 Vi har haft får och jag kan säga att dom inte är så mycket lättare att stängsla in :grin:
Jag är inte säker på vad det var tidigare, men det har varit skog där i minst 70 år.
Att plantera vitklöver vill jag gärna göra, men jag skulle tro att jag får kalka om det ska gå.
Vitklöver vill väl ha en ph på runt 6 och jag tror att det knappast är mer än 4-5 i jorden nu.
Det bästa är att kanske gå med röjsågen fram tills jag får upp nog stora träd som skulle klara att får går och betar där?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skapa björk och ängsmark?

Göt  
#326406 Det var en bra tanke har det kommit till ungefär två meter så då är det ju lugnt och då kan du ju välja dom träd du vill ha. du kan testa köp ett kilo frö och prova :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).