lör 01 okt 2016, 13:43#410255
Har en outlander -16 nu sedan i mars och kört snart 2000 mil.
Har en kompis som kör en tesla. Tesla säger att den räcker dryga 50 mil. Den räcker i snitt dryga 30.
Min bil skall gå 5,2. Den i snitt räcker 3,5.
När jag testade och körde landsväg och körde 70-80 då räckte den 4,8 och det var 25 grader ute då batterierna mår som bäst.
Att den skulle dra 1,9 liter milen är rena drömsiffror enligt mig. Vilken sträcka är det baserat på?
Kungsbacka Kolmården 1 liter milen( låg iofs mycket i 120-130)
Kungsbacka halmstad fram och tebax med hästsläp1,5 liter milen.
Kungsbacka-Borås 1,4 liter milen.
Så har du husvagn eller bilsemestrar så är den ju helt värdelös.
Känns också som den är riktigt svag. 1500 kg på kroken sägs det. Men det stämmer inte. Fullt med laddning och den orkar inte ens spinna loss på grus.
Så bra dragbil är det inte. Får köra lite mindre lass.
Nu kanske ni undrar varför jag köpte den överhuvudtaget men Positivt är
Ekonomiskt.
Bilen jag hade innan en dodge nitro. Samma storlek, tycker iofs att outlandern rymmer lite mer.
Förmånsvärde 1900, dryga 10000 på nitron.
Försäkring låg på 14000 kr på nitron och 6000 på outlandern.
Nitron hade jag 4000 kr i mån på bränsle. Nu är det en 500.
Skatten på nitron va 8500 kr. Outlandern är 0 kr nu i fem år och sedan är den nog väldigt låg med tanke på att det är en miljöbil.
Så det är mycket pengar att tjäna. Sedan vill jag inte kritisera Fredriks inlägg men livstids garanti på batterierna? Måste ju vara världens bästa garanti i så fall?
Det jag fick förklarat för mig är att efter 8 år så mäter dom upp batterierna. Är det mindre än 80% verkningsgrad så byter dom ut dom. Dock är det ju Mitsubishi som mäter upp dom och det är ju frågan hur opartiska dom är?
Det verkar vara något magiskt med elbilars räckvidd och prestanda enligt el/hybridtillverkarna själva. Jag skulle nog säga att det är ren bluff och båg och det magiska i så fall i det är att dom kommer undan med det. Har hört att dom kommer stämma Tesla i Norge nu pga felaktig räckvidd.
Jag tycker däremot att det är ett vettigt val med outlandern då säkert 95% av min körning är under 5-6 mil och jag laddar även på jobbet och då är det gratis så har man rätt längd på sina körningar så är det klart ett vettigt alternativ.
Hade dock hellre sett att dom skippade kostnadern för bensinarn och lagt den kostnade på batterierna i stället och fått en bil på ren eldrift som går en 30 mil. Skall jag semestra kan jag då i så fall låna lämplig bil eller hyra.