Föryngring

Skapa björk och ängsmark?

20 inlägg 11122 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skapa björk och ängsmark?

Daniel87  
#326229 För några år sedan ärvde vi mycket oväntat en liten skogsfastighet i Västerbottens läns inland.
Jag har ingen erfarenhet av skogsbruk sedan tidigare, men jag har en idé av vad jag vill göra.

Jag har just gjort en avverkning med avsikten att skapa ängsmark omgiven av lövskog.
Jag har bin och vill därför ha mycket sälg och hallon. Äng för våra djur, naturvärdet samt det estetiska.
Det är 13 hk som är avverkat och det var gran och tall skog. Marken är i en lätt syd-väst sluttning, ca 10 graders lutning
Det är ca 7 hk som ska bli ängsmark men uppdelat i mindre ängar på ca 2 hk vardera. Jag kan inte så ängsfrö då det skulle kosta ca 27000 kr hk, så jag ska så gräs.

Eftersom det inte finns någon här uppe som planterat löv så tänkte jag fråga här.
Jag vet helt enkelt inte vars jag ska börja.
Kan jag plantera björk, hur fuktig måste marken vara?
Kan man köpa plantor som klarar sig här uppe?
Går det att köpa sälg och gråal plantor?
Bör jag forsla undan grotet innan markberedningen? Behövs en markberedning?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Skapa björk och ängsmark?

JensSkoog  
#326242 Kommer det upp något als naturligt? Jag skulle satsat på naturlig föryngring av löv om det är möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Skapa björk och ängsmark?

Daniel87  
#326246 Jag har just avverkat, så jag vet inte om det kommer upp.
Det är ju ändå flera hektar vi pratar om och jag har ju bara några år på mig innan skogsstyrelsen kommer och bedömer vad jag har gjort. jag vill inte bli skyldig att göra en granplantering igen om jag kan undvika det.
Borde jag helt enkelt vänta ett år, möjligen två år, innan jag tar ett beslut i om jag borde plantera?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skapa björk och ängsmark?

häsmyra  
#326247 Nog borde det komma upp tillräckligt med lövplant.
Skulle någon fläck bli tom får du väl kalla den också för äng...

Avatar Fallback

Re: Skapa björk och ängsmark?

haggloader  
#326248 Har du fått godkänt av Länsstyrelsen och ändra marktyp från skogsmark till äng?

Användarvisningsbild

Re: Skapa björk och ängsmark?

Daniel87  
#326249 Ja, det tog virkesuppköparen hand om.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skapa björk och ängsmark?

anersimyra  
#326251 Om du kalavverkat borde både gräs och löv snart sätta full fart upp ur jorden, du behöver knappast bekymra dig över att behöva plantera något löv, tvärtom kommer du behöva röja " för allt vad tygen håller "..Ängsmark ska gärna vara mager, ut med grotet alltså.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Skapa björk och ängsmark?

jannee  
#326252 Vill du ha mycket lövinslag gör en typ av markberedning, i alla fall rota om det översta skiktet något.
Typ tallriksharv eller bara en stubbkultivator, annars finns det risk att det bara blir ogräs.

Användarvisningsbild

Re: Skapa björk och ängsmark?

Göt  
#326257 Det behöver betas men inte för hårt vad har du tänkt för djur

Användarvisningsbild

Re: Skapa björk och ängsmark?

Göt  
#326258 Det behöver betas men inte för hårt vad har du tänkt för djur Jag tror inte att du behöver dra på dej kostnaden att plantera utan du kommer att få ett rejält lövuppslag som biodlare är det väl sälg du behöver

Användarvisningsbild

Re: Skapa björk och ängsmark?

Daniel87  
#326262
Göt skrev:Det behöver betas men inte för hårt vad har du tänkt för djur Jag tror inte att du behöver dra på dej kostnaden att plantera utan du kommer att få ett rejält lövuppslag som biodlare är det väl sälg du behöver


Får eller getter och hästar var tanken. Kanske lite nöt också i framtiden.
Men omställningen är i första hand för bina.

Kan man dra en kultivator över ett hygge?? borde jag inte slita sönder den när den hakar i första bästa stubbe?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skapa björk och ängsmark?

jannee  
#326267 Tror nog att pinnarna fjädrar upp, å andra sidan kan du dra en riktig grovkvistig gran/tall efter traktorn, låt grenarna vara runt 50 cm.
Det bästa är dock att strö ut majs här och var för att senare släppa dit grisar - du skulle bara se hur det ser ut här i södra Sverige, här har grisarna vänt upp och ned på allt.

Användarvisningsbild

Re: Skapa björk och ängsmark?

Daniel87  
#326282 Tyvärr men här uppe finns inga vildsvin, och ska jag ha tamgrisar så behöver jag nog flera hundra för att täcka området.
Att dra en gran/tall var ju smart! ska då prova det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skapa björk och ängsmark?

jannee  
#326294 Tänker du ha får eller getter kommer det till slut att bli totalt rent på allt, kanske inte nässlor och ormbunkar men allt annat.

Användarvisningsbild

Re: Skapa björk och ängsmark?

JörgenO  
#326300
Daniel87 skrev:Tyvärr men här uppe finns inga vildsvin, och ska jag ha tamgrisar så behöver jag nog flera hundra för att täcka området.
Att dra en gran/tall var ju smart! ska då prova det.

Det var en artikel idag om skogsgrisuppfödning i Ramsele. Tydligen skulle man ha nån sorts möte/ infoträff på lördag. Artikeln läste jag i ÖA på nätet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).