Motorsåg och handhållet

Träslagens hårdhet

50 inlägg 55083 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

traktorz  
#325070
Mange skrev:... Den gran jag har tillgönglig är mjuk o tål inte en klapp ens...

Knappast då att ditt granvirke alls duger till gärdsgårdsvirke heller, vilket ju skall vara just senvuxen undertryckt gran från marker med låg bonitet. Vidare bränner man ju störarnas spetsar, för att de inte snabbt skall ruttna.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Träslagens hårdhet

Blivande snickare  
#325081 Men du bor ju i södern Mange! :D

Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325087 Jo, det är just det som är så lurigt med hårdheter på träslag, de har geografiska skillnader.
Inte bara var i landet de växer, men även var de växer lokalt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

JensSkoog  
#325995 Här kann det läsas lite om olika trädslag och hur dom beter sig.
http://www.skogoglandskap.no/nyheter/20 ... eprodukter

Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

Camwood  
#326021 Det här med trädslagens hårdhet eller densitet är väldigt avgörande för användningen för olika träslag för att återgå till trådskaparens syfte med tråden. jag har jobbat med trä hela livet och
det jag fick lära mej vara att Balsa var det lättaste träet och Järnek var det tyngsta men jag tror det heter Blodek.
Bägge är tropiska träslag men densiteten på båda trädslagens cellväggar är den samma som för övrigt ALLA trädslag på jorden nämligen ca 1600 kg m3. Nu kör jag på freestyle utan mina kursböcker framme :ugeek: :???: . Samtidigt fick jag lära mej att torkningstiden för sågat virke/ved ökade med kvadraten med dubblerad densitet på virket. Allså om man skulle torka virke har dubbelts så stor densitet som tidigare så fick man öka torktiden 4 gånger.
Tänk på det här när ni försöker torka ved eller virke och ni får så stora skillnader i torkning mellan virkesstyckena.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).