Skotare

Komatsu skotare får militärband

29 inlägg 28515 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Komatsu skotare får militärband

Fredrik Reuter  
#325807 Nu kommer en Komatsu skotare att testas med militär teknik. Det är band från Hägglunds och Skogforsk kommer utvärdera hur den kommer stå sig mot andra alternativ.

Kan vi se detta som ett steg där inte Hägglunds kommer utveckla en egen skotare utan enbart leverera bandställ tro? Och vad tror ni, kommer detta revolutionerna skotarmarknaden framöver?

http://www.mynewsdesk.com/se/skogforsk/ ... e=sendgrid

1464592483_komatsu-845-skotare-hagglunds-band.jpg


Uppdatering 2016-05-30
Idag skickade Skogforsk ut ett pressmeddelande om att de kommit ett steg längre i sitt projekt med en bandgående skotare (projekt "Gentle").

Det är enligt Skogforsk "banbrytande" resultat från testerna. Bland annat så kan bandställen minska spårdjupen med upp till 80% jämfört med en skotare med bärande band.
Utöver detta så har de i testerna kunnat köra dubbelt så fort jämte en konventionell skotare och trots det minskat helkroppsvibrationerna med 17%.

Läs mer här: http://www.mynewsdesk.com/se/skogforsk/ ... er-1421976



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Komatsu skotare får militärband

bgl  
#325811 Photoshop!

Användarvisningsbild

Re: Komatsu skotare får militärband

rocky  
#325821 Terri har väl fungerat så varför inte.

Avatar Fallback

Re: Komatsu skotare får militärband

bgl  
#325843 ATL har 10:22 lagt ut en principbild som betydligt närmare en möjlig lösning än den bild som inleder denna tråd.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu skotare får militärband

Fredrik Reuter  
#325844 Hej,
Så du tror inte på första bilden bgl? :wink:
Det är Skogforsk som tagit fram konceptbilden som jag gissar ATL har använt.
Jag bifogar den här, kommer från deras pressmeddelande idag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu skotare får militärband

bgl  
#325848 Hej Fredrik
3 detaljer som indikerar photoshoppat snarare än verklig maskin
1. Militärgrön färg på bandställen
2.Det främre bandstället är ca 10% längre än det bakre
3. Framför allt: främre och bakre bandställ har så litet mellanrum när maskinen är riktad rakt fram att den skulle vara omöjlig att styra!

Användarvisningsbild

Re: Komatsu skotare får militärband

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325849 Det verkar som att det är samma bandställsbild både bak och fram. Om man tittar på hur bandet står relativt hjulen ser man att de är exakt i samma läge bak och fram. Likaså är hjulen slitna och blänker på samma ställe.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu skotare får militärband

T Landström  
#325851 Om ni läser artikeln... ;)

Maskinen beräknas vara klar för tester i augusti 2015.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu skotare får militärband

Fredrik Reuter  
#326051 Helt rätt!
Det var 5 min i Photoshop med en bild på en bandvagn från Google bildsök.
Tänkte det kunde vara kul att trixa till det lite men ser nu i efterhand att det syns skapligt väl att det inte är riktigt (eller ja, det är nog egentligen bra). Får nog minska ner bandställen också om det blir någon nästa gång (förutom det som ni hittat redan då)! :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu skotare får militärband

Elfving  
#326070 De stora problemen med denna typ av bandställ är:
* Artikulerande fordon (dvs svänger genom att ställa om styrdonet i mitten) sliter sönder mjuk mark till oigenkännlighet vid ett väl trafikerat avlägg. Problemets omfattning beror troligen på föraren.
* Glöm att köra mer än 15 kmh i skogsmark. Ingen förare pallar de farter som nämns på andra ställen. Och 15 knyck är mitt absoluta max. Tror inte heller att det är billigt i bränsle att hålla den farten med fullt lass.
* Med fullt lass har jag svårt att se hur markskador skulle kunna reduceras. Om alla transporter är rakt fram så går det bra, men så fort man behöver svänga skjuvas en stor del av underlaget sönder.
Sedan finns det stora fördelar iom att bärhjulen distribuerar lasten oerhört bra och dessutom fjädrat. Tyvärr tror jag att en normal skotning innebär för många riktningsändringar med skotaren för att konceptet skall hålla. Riktningsändring = sliter sönder underlaget.
Det finns även viss tvivel för hur bra ett bandställ verkligen håller i skogskörning? Det är helt annat än militär användning och har helt andra krav på driftstimmar. Ingen tar ett uppdrag med en maskin som visar sig kosta mer än en konventionell sett över fem års tid, detta då uppdragsgivaren enbart är intresserad av pris för framkörd skogskubik.

Avatar Fallback

Re: Komatsu skotare får militärband

bgl  
#326081 God morgon Fredrik!
Lite tröst efter vårt brutala avslöjande.
Maskinen på konceptbilden från skogsforsk kommer inte heller att fungera så bra.
Klätterförmågan vid backning över hinder med så små hjul i slutet av bandstället blir helt oacceptabel.
Det finns redan på marknaden en skotare med styv rekled som har fungerande band, nämligen Terri 34.
Det vore bättre att ge Alfings resurser att utveckla en större Terri än att sätta band på en befintlig storskotare.
För övrigt fanns redan för över 30 år sedan en skonsam skotare som än i dag skulle kunna vara ett bra alternativ: Bruunett 678 med 8-lagers 600hjul. Däcken byttes snart i produktionen till 12-lagers men 8-lagers och lågt lufttryck var oslagbart så längre däcken höll.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu skotare får militärband

Baggböla  
#326240 Skjuvkrafterna ökar såklart med ökad markkontakt, det samma gäller med fler hjul och ännu mer med ökad bredd. Nu tror jag inte att att just det är det som är problemet. Markskador kommer alltid att finnas och en maskin kommer aldrig nolla markskadorna dock tror jag att en sådan här maskin skulle kunna minska maskskadorna markant. På rätt marker, så klarar men jag tror nog att en sådan här maskin klarar det mesta.

Att det inte är någon attackvinkel på banden vid back tror jag knappast är något problem i 99% av fallen

Tal om 15km/h har det aldrig så vitt jag har det aldrig varit tal om. En fördubbling tror jag det har varit tal om som mål eller bästascenario. Dvs från ca 3 km/h till 6 km/h dvs inte någon rallymaskin i skogen.

Tekniskt tror jag denna maskin håller både i drift och resultat. Den springande punkten är ju kostnaden, vad kommer en sådan här maskin kosta i inköp och underhåll.

Eftersom de inte har sagt någonting om hybridteknik vilket var tanken från början, så ser det ut som att de ha slopat det, och bara satsat på bandställen.

Avatar Fallback

Re: Komatsu skotare får militärband

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328375
Nu påbörjas utvärderingen av det nya konceptet och det ska avslutas under januari 2016. Maskinen beräknas vara klar för tester i augusti 2015. Under sex månader kommer forskarna att studera helkroppsvibrationer, markpåverkan och hur maskinen fungerar i olika typer av terräng.


Ska bli intressant och se den i verkligheten. Undrar om dom tänker sig helgummiband eller stållänk med pads som gör att man kan byta ut dom när dom är för slitna.

Avatar Fallback

Re: Komatsu skotare får militärband

ulfgustav  
#372727 Idag så passerade en trailer med en Komatsu maskin med helband a`la de bilder som förekommit, var ca 100m avstånd så några detaljer hann jag inte se, var på väg västerut sannolikt för test i snörika trakter i Södra Lappland
Vi får väl avvakta och se vad som blir av detta projekt.
Jag återkommer om jag får fram något mera

Användarvisningsbild

Re: Komatsu skotare får militärband

Torbjörn Johnsen  
#372751 Spännande! Skulle vara kul att se den på snö.
Jag lyssnade på en presentation om bandskotar-projektet i slutet av januari. De bandställ som nu har använts på konceptskotaren klarar tydligen bara en maxvikt på 15 ton. Det innebär att de tester som hittills gjorts har fått göras med endast en liten skvätt virke på lasset. Men så här långt är de nöjda och man visade vilken stor skillnad det var mellan bandmaskinens och en motsvarande lastad skotares markpåverkan. Bandskotaren kunde köra med litet spårdjup där det absolut inte gick att ta sig fram med en konventionell maskin. En stor skillnad enligt projektgruppen är också att det går att dubbla körhastigheten utan att det blir sämre komfort för förare eller virkeslass. Något som ju bör ge stor effekt vid längre köravstånd.

De pratade även om att snötesterna återstår och det är väl dit dom var på väg när du såg maskinen. Nästa steg är att skala upp bandställen att klara en fullastad maskin. BAE som tillverkar bandvagnarna har tydligen en större version men den måste konstrueras om till att passa en skotare. Bl a göras bredare. Tyvärr verkade det inte finnas pengar för detta utvecklingssteg ännu och det är ju synd om det ska ta stopp p g a finansieringsproblem.

Här är en (dålig) bild från presentationen:
1455222721_img_8906.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).