Skogsvagn (Huggarvagnar)

Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

23 inlägg 23205 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

Drillingson  
#325815 Var kan man få tag på prisvärda Skogskärror för mera hobbybruk.
Med 24 hektar skog vill man inte investera i 1/2 miljonklassen.

Kellfri (Kinatillverkade )har skapliga priser . De har ju varit på marknaden i ganska många år nu
vad anses om kvaliteten .
Begagnade till vettiga pengar verkar inte heller att hitta. 😈

m.v.h. Drillingson



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

Ingoberra  
#325841 Vissa av kellfris grejer verkar inte ens hålla för å stå på ett lager så vad som händer med dom när dom används kan man ju lista ut rätt enkelt. Då är nog en farmavagn ett lämpligare val för ditt behov.

Användarvisningsbild

Re: Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

mawes01  
#325850 jag har en 8 tons kellfrivagn.vi har nu haft den i 3 år och köpte den beg så ålder något oklar.

Jag läste självklart allt jag hittade om kellfris kvalitet vilket gjort att jag till en början oroade mig för ras varje gång jag skulle ut. Än har dock vagnen fungerat bra det enda felet är ett ytterst litet läckage från vridhuset (vilket jag inte gjort nått åt). Svetsen har jag inte än behövt använda.

Självklart är jag medveten om att det är lite av ett lotteri när man köper billigt och jag skulle ljuga om jag hävdade att jag inte är lite sugen på en Moheda eller Vreten men fördelen är ju priset. Jag gav 50 för min och då tycker jag att jag fick mycket vagn för pengarna.

Användarvisningsbild

Re: Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

Drillingson  
#325942 Hej!

Ja de har ju varit på marknaden minst 10 år så någon bör de ju sålt annars skulle de inte vara med.
Skulle vara intressant med fler egenskaper . Detta är kanske en sådan sida där man inte vill skriva om en "billig"vagn även om man har en. :|
Lite mera status med en 1/2 miljonsvagn med 4WD traktor. :wink:

Drillingson

   TS
Avatar Fallback

Re: Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

Stensebygaard  
#325990 Du skriver: "Var kan man få tag på prisvärda Skogskärror för mera hobbybruk." - vad är "prisvärda"?

Lite tanker från en amatör/"hobby" till en annan. Jag skulle köpa vagn för drygt två år sen, och har ungefär samma behov som du. Jag tittade mycket runt hos förhandlare och på blocket under ett år. At hitta rätt och bra begagnad vagn till bra pris är lite ovanligt tycker jag. Och varje gång jag hittade en vagn med rätt storlek och pris, då kunne jag inte låta bli att tänka "Vad er fel? Varför så bra pris?". Även den bästa skogsvagn kan förstöras av felaktig användning, och du vett inte hur den gamla ägaren tog hand om sina saker? En sak är vagnen, men hur mycket skit i hydrauloljan tex., som kan störa din traktor också. Jag har begränsad tid och föredrar att jobba i skogen - inte i verkstaden. Så jag köpte till slut en ny Mowi 850 till en (tyckte jag) bra pris (för en Mowi). Jovist var priset högt jämfört med Kellfri och andra billigare (och inte bara kina) vagnar, men jag kommer ha en problemfri och bra vagn i många år (hoppas jag). Om jag gjorde rätt får tiden visa - tills nu ångrar jag inget - men du får fråga igen om 20 år!

Användarvisningsbild

Re: Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

Drillingson  
#325991 Nja 20 år har jag kanske inte på mej.
61år nu.
Skall inte vara pesimist men
sitta i en traktor då är kanske att ta i.
Mitt ändamål är att få ut ved 80 ca och en del vindfällen 10-30 m året.
m.v.h. Drillingson

   TS
Avatar Fallback

Re: Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326215 Kan nog bara säga att köp en begagnad kärra av de kända märkena

Avatar Fallback

Re: Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

rikard_e  
#326482 Farma verkar fungera hyffsat, ska du inte köra jättemycket så lägg inte en massa onödiga pengar.
Jag kör själv en 8,5 tons patu/kesla-kärra, är kanonnöjd

Användarvisningsbild

Re: Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

loppan  
#326493 Läs gärna igenom denna tråd viewtopic.php?f=9&t=6079&hilit=Kjellfri

Du får en begagnad kvalitetskärra på blocket för 50-80.000.

Avatar Fallback

Re: Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326499 Vad har du för traktor?

Användarvisningsbild

Re: Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

Drillingson  
#326531 En Valmet från slutet av 1970-talet.
Inte fyrhjulsdrift.

   TS
Avatar Fallback

Re: Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327033 En 7-tonsvagn med ramstyrning, Moheda, Patu eller Mowi för ungefär 40 tusen.

Användarvisningsbild

Re: Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

rokon  
#327048
Drillingson skrev:Nja 20 år har jag kanske inte på mej.
61år nu.
Skall inte vara pesimist men
sitta i en traktor då är kanske att ta i.
Mitt ändamål är att få ut ved 80 ca och en del vindfällen 10-30 m året.
m.v.h. Drillingson

Till detta behov så kan något i stil med detta vara tänkvärt http://www.blocket.se/dalarna/FMV_2000_ ... m?ca=5&w=3
Har själv en KMA kärra med STAR wirekran, men denna har ju en FMV 2000 hydralisk kran, då saknas bara winschen, och det är smidigast att winscha ut först, denna fästes direkt i 3-punktslyften http://www.sonnys.se/index.php/skogsbru ... ingsvinsch nypris ca 13900 plus moms.

Användarvisningsbild

Re: Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

Drillingson  
#327134
ATK skrev:En 7-tonsvagn med ramstyrning, Moheda, Patu eller Mowi för ungefär 40 tusen.


Jo någonstans där runt 30-40 tusen. Var hittar man det? :surp:

Drillingson

   TS
Avatar Fallback

Re: Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327523 Om man hittar något bra på Blocket så får man slå till direkt.
Man kan fråga andra jord-/skogsbrukare om de har någon
eller vet någon till salu. Till slut brukar man få napp, om man
inte har för brått. En del har kanske något stående men vill
inte annonsera ut. Har själv köpt en del bra grejor av gamla
bönder genom köpesannonser i olika tidningar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).