Skogsmiljö och Trädlära

Turbotallen Contorta, snabbväxande försök på 600.000 HA

18 inlägg 12936 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Turbotallen Contorta, snabbväxande försök på 600.000 HA

Fredrik Reuter  
#325321 Vetandets Värld har gjort ett reportage om Turbotallen Contorta, dess uppkomst och hur utfallet blivit.
Via länken nedan kan du lyssna på programmet (20 min).

Det finns idag Contorta på en yta av 600.000 HA i Sverige, lika stor yta som hela Vänern. På sjuttiotalet sades det att det behövdes ett snabbväxande träd för att kunna försörja industrin efter sekelskiftet. Nu kan vi se utfallet och det blev kanske inte så lyckat...

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/52 ... gramid=412



   TS
Avatar Fallback

Re: Turbotallen Contorta, snabbväxande försök på 600.000 HA

isteskog  
#325328 Uppe hos mig satte dåvarande Iggesund stora arealer med contorta. Resultatet märktes i stormarna under 2000-talet. Mycket blåste ned, men klarade av att ligga flera år innan upparbetning :???:
Framtiden för contorta häruppe är nog att så den och röja hårt men inte gallra den. Kvaliteten på planterad contorta blir i regel usel på för bra boniteter. Den ska tydligen sättas främst på T 20 och sämre.

Användarvisningsbild

Re: Turbotallen Contorta, snabbväxande försök på 600.000 HA

rokon  
#325331 En märklig sak med Contorta som jag läst om här i Sverige är att de växer tom bättre här än där den kommer i från, på den Nordamerikanska kontinenten. Är ju själv intresserad av hur det går med Contortan då pappa fick tag på fem plantor som vi planterade i Luleå skärgård redan på -50 talet. Jag har ju sedan köpt till bolagsmark med 17 % Contorta. Men åter nu till det här med att den växer tom bättre här i Sverige så kan förklaringen vara att det beror på att våra svampar i marken är lite annorlunda och samspelet blir ett annat. Det var dock inget som togs upp i detta program.
Egna iakttagelser jag har gjort när jag har fällt 23 årig Contorta i rågången som jag tog upp på mina marker, är att grenarna är som om de vore försedda med händer med starka fingrar, Närstående Contorta tar och håller i varandra som om de vore mästare i fingerkrok. Kommer särskilt ihåg en som jag hade stora svårigheter att få att falla till marken, hur jag än tog tag i den för att få den att komma ned. Till sist kapade jag av nedre delen av stammen men fanstyget hängde kvar i sin fingerkrok ändå. Detta har fått mig att se på Contortan med nya ögon, den kan bli väldigt stormsäker om den får stå så pass tätt att den kan hålla tag i sina närmaste syskon, om den tillåts att bilda ett slags Honeycombs liknande struktur genom grenarnas närkontakt så hjälper denna Contortaskog att stötta sig själv, att en på detta vis växande skog kan drabbas svårt av gallring när den inte längre får stödet av sina närstående "syskon" börjar stå klart för mig.

Avatar Fallback

Re: Turbotallen Contorta, snabbväxande försök på 600.000 HA

Flax12  
#325338 Vi har ca: 1500 m3sk contorta på marken främst som hjälp planterad på tidigt 70-tal. Har gallrat igenom bestånden och gjort erfarenheten som beskrivs i tidigare inlägg, gallra ytterst försiktigt! Har även både sågat och hyvlat virket som är något ljusare än furen men är annars jämförbart, dock inte med tätvuxen fur.

Avatar Fallback

Re: Turbotallen Contorta, snabbväxande försök på 600.000 HA

isteskog  
#325339 Minns på slutet av 70-talet en episod med contorta. Jobbade då åt Korsnäs-Marma och vi skulle röja ett contortabestånd på deras mark. Det var en av de jävligaste röjningar jag utfört. fanstyget satt fast hur än vi sågade, man fick såga sig fram genom grenarna som växte ända ner till backen och var friska ända ner. Hade någon contorta ramlat ikull så levde den vidare och fortsatte växa i sidled :shock:
Det här var på bördig granmark och provinensen passade nog inte i södra Norrland. Kvaliteten på beståndet ska vi inte andas om ...... :cry:

Användarvisningsbild

Re: Turbotallen Contorta, snabbväxande försök på 600.000 HA

JensSkoog  
#325362 Har tagit ner några ensamståande contortar dom senaste
åren, och skulle inte villa jobba mera med den än jag
måste 😡 Knappast huggit fulare kvistbusar

Avatar Fallback

Re: Turbotallen Contorta, snabbväxande försök på 600.000 HA

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325432 Vad är det som gör resultatet in så lyckat, Fredrik?

Användarvisningsbild

Re: Turbotallen Contorta, snabbväxande försök på 600.000 HA

Kse  
#325484 Avverkar i denna skitskog just nu, inte nog med att den ser ut som fan själv och är besvärlig att avverka, det finns inge vidare energi i den heller.

Användarvisningsbild

Re: Turbotallen Contorta, snabbväxande försök på 600.000 HA

rokon  
#325489 Vore kanske bäst att göra som de nordamerikanska Indianerna, tältpinnar av dem. På deras språk heter det ju tältpinneträd, då uppskattas ju träets lätthet.
Kse, är det många som går av för dig? Om man nu bortser från de värsta krökarna?

Avatar Fallback

Re: Turbotallen Contorta, snabbväxande försök på 600.000 HA

röjjare  
#325695 Usch!

Avatar Fallback

Re: Turbotallen Contorta, snabbväxande försök på 600.000 HA

Flax12  
#325754 Kastar in några hastigt tagna bilder på sågad o hyvlad contorta från den egna skogen. Ingen super kvalite men funkar.

Avatar Fallback

Re: Turbotallen Contorta, snabbväxande försök på 600.000 HA

Axl  
#325768 Det är inte så konstigt att dom blir fula i Sverige om man jämför med hur dom växer i Kanada. Självföryngring efter brand och ingen röjning eller gallring, tätt som en vägg då blir dom långa och raka med fin kvist.

Användarvisningsbild

Re: Turbotallen Contorta, snabbväxande försök på 600.000 HA

Kse  
#325924
rokon skrev:Vore kanske bäst att göra som de nordamerikanska Indianerna, tältpinnar av dem. På deras språk heter det ju tältpinneträd, då uppskattas ju träets lätthet.
Kse, är det många som går av för dig? Om man nu bortser från de värsta krökarna?

Ja dom går lätt av, det funkar bätter att avverka då det är kallt.
Vanligast är det väl att dom knäcks när man har kapat första biten och ska börja mata den andra.
Kvisten knäcks lättare och stammen blir hårdare när det är kallt, är det varma så är kvisten seg och matarhjulen slirar lätt in sig i stammen.
Ett par minus gör stor skillnad, optimalt runt -10 tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Turbotallen Contorta, snabbväxande försök på 600.000 HA

Blivande snickare  
#325933 Skulle du inte kunna göra ett blogginlägg om contorta avverkning, kse? :)
Skulle vara intressant å säkert uppskattat av många!

Användarvisningsbild

Re: Turbotallen Contorta, snabbväxande försök på 600.000 HA

rokon  
#326438
Kse skrev:
rokon skrev:Vore kanske bäst att göra som de nordamerikanska Indianerna, tältpinnar av dem. På deras språk heter det ju tältpinneträd, då uppskattas ju träets lätthet.
Kse, är det många som går av för dig? Om man nu bortser från de värsta krökarna?

Ja dom går lätt av, det funkar bätter att avverka då det är kallt.
Vanligast är det väl att dom knäcks när man har kapat första biten och ska börja mata den andra.
Kvisten knäcks lättare och stammen blir hårdare när det är kallt, är det varma så är kvisten seg och matarhjulen slirar lätt in sig i stammen.
Ett par minus gör stor skillnad, optimalt runt -10 tycker jag.


Tack för ditt svar, intressant det där med temperaturen!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).