Skogsmiljö och Trädlära

Behöver hjälp med dikesfrågor.

5 inlägg 4136 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Behöver hjälp med dikesfrågor.

Ivarsson135  
#325669 Hej

Jag och min far har lite problem med ett dike och undrar om någon här vet vart man kan vända sig för att få hjälp.

Det är nämligen så att på ett av farsans skogsskiften så går det ett dike över in på grannens mark och sedan genom en vägtrumma som ligger precis vid gränsen. När grannen skulle avverka för några år sen breddades vägen och trumman las igen vilket lett till att vi har fått ett halvt hektar översvämmat och alla träd dött. Marken som översvämmats ligger i en håla och där stod det al och gran innan men nu har allt dött. Vi har huggt ungefär 100 m3 virke som dött under åren som gått.

Vi har tagit kontakt med grannen och bett han byta trumma men då la han bara en slang så att vattnet inte skulle rinna över vägen. Vi kontaktade länsstyrelsen som var ute och tittade på det med min far och grannen men dem brydde sig inte om det och sa att dem inte kunde göra något åt det. Vi har testat ringa skogsstyrelsen men fick till svar att dem inte visste hur man skulle göra.

Som jag förstått det så är det ett brott att lägga igen dike och ändra vattenflöden. Det borde ju gälla vägtrummor också.

Så då är frågan vilka som kan hjälpa oss att få ordning på detta problem. Finns det andra myndigheter som man kan ta hjälp av eller finns det kanske någon vettig människa på länsstyrelse eller skogsstyrelse att prata med. Marken ligger i västra Blekinge.

Mvh. Erik



   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver hjälp med dikesfrågor.

isteskog  
#325671 Finns det en vägförening?
Kolla om de i såfall har ansvar för igenläggningen av vägtrumman.

Avatar Fallback

Re: Behöver hjälp med dikesfrågor.

Tikka  
#325680 Hej Ivarsson 135,
Enligt lag ansvarar markägare för gemensam vattenanläggning på egen fastighet. Markägare har rätt att gå in på annans fastighet och utföra erforderligt underhåll efter att ha informerat berörd fastighetsägare därom. Möjligt är att er vattenanläggning ingår i ett dikesföretag vilket reglerar hur stor del av underhållskostnaderna varje fastighet skall bekosta. Naturvårdsenheten på Länsstyrelsen är den myndighet som ansvarar för frågor kring vattenanläggningar.

Avatar Fallback

Re: Behöver hjälp med dikesfrågor.

Ivarsson135  
#325683 Hej

Tack för svar.

Jag är inte säker men tror att grannen äger vägen då det bara är en liten skogsbilsväg.

Som sagt länsstyrelsen var ju redan ute och det enda dem gjorde var att berömma grannen för hans oskötta skog och att de tyckte han skulle skapa nyckelbiotop. Diken och vattenfrågor verkade de inte så insatta i.

Är det nån mening att gå vidare med advokat och anmäla han till rätten?

Någon som varit ute för liknande problem och isåfall hur löstes det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver hjälp med dikesfrågor.

haggloader  
#325689 Det är skogsstyrelsens dikningsansvarige du ska prata med! Ta reda på vem som är ansvarig för dikesfrågor i din ort och kontakta vederbörande via e-post och begär samråd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).