Skogsnyheter

Allt färre unga i skogen??

3 inlägg 2674 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Allt färre unga i skogen??

Walfridsson  
#325644 En artikel kopierad från Atl.nu

Allt färre ungdomar vill ha skogen som arbetsplats. Skogsnäringen startar en stor kampanj för att få bukt med problemet.

"Grönt är det nya svarta" är namnet på den kampanj som Sveaskog tillsammans med Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet, LRF gemensamt bekostar. Målet är  att göra ungdomar nyfikna på skogsnäringen. Idag finns ett underskott på ungefär 350 skogsmaskinsförare om året och för arbetsgivare är bristen ett allt större problem.

Fler ungdomar
– Vi vill kunna rekrytera lokalt och vi vill att fler ungdomar ska få upp ögonen för skogsbruket, säger Karin Ericsson, HR-chef på Sveaskog till Norrbottens Kuriren.

Genom en serie workshops ska näringen försöka ge en modern bild av branschen och få bort de fördomar som finns.

Fördomar
– Från vårt håll behöver vi bli bättre på att tala om vad jobbet inom skogsbruket innebär. Det är ett fritt jobb med stora möjligheter. Vi behöver också få bort fördomarna, som att man till exempel måste vara stark för att klara av att jobba som maskinförare, säger Karin Ericsson till tidningen.

I samband med kampanjen kommer SLA och LRF också göra en större analys för att kartlägga vilka behov branschen kommer att kunna tillgodose fram till 2030, skriver Norrbottens Kuriren.

– Att börja som sommarjobbare i skogen är ett sätt att väcka intresset. De som arbetar inom skogsbruket idag är främst män i medelåldern, säger Karin Ericsson.

Är det sant att det är en brist på unga i skogen?? Är det inte jobben som blir mindre och mer prispresat så man vågar inte anställa ny utbildade .



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Allt färre unga i skogen??

SHR  
#325646 Ha. Media skriver om brist på både unga och maskinförare i skogen, men jag skulle säga att verkligheten är en annan.
I dagsläget är det (som med många andra jobb) svårt att få arbete utan att ha erfarenhet, och hur ska man få erfarenhet om man inte får arbeta?
Praktik i all ära men hur många entreprenörer tar emot 'oerfarna' blivande maskinförare när det är svårt nog att få ekonomin att gå ihop ute i skogen?

Avatar Fallback

Re: Allt färre unga i skogen??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325648 Som jag har skrivit många gånger innan. Alla branscher gör samma sak, de vill ha fler unga in, så lönerna kan hållas nere och de kan välja mellan fler duktiga personer att anställda. Det är därför man gör reklam för sin bransch.

Och det är därför tex läkarförbundet (som organiserar läkare) är så måna om att inte utbild för många, liksom civilingenjörsförbundet var på sin tid (inann det blev ingenjörsförbundet).

Det är billigare att göra reklam än att höja lönerna och förbättra villkoren.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).