lör 11 apr 2015, 17:13#325586
pg-mannen skrev:hur ser den optimala fyhjulingen ut? Storlek på motor, tyngd, däck, koppling, bäst axel och så vidare. Så om ni atv proffs skulle bygga den optimala fyrhjulingen hur skulle den se ut? Tacksam för svar.
Jag är ingen proffs i detta ämne, men jag är säker på att den optimala fyrhjulingen inte existerar.
Det beror helt på vad du vill göra med den.
Några veckor sedan har jag köpt en begagnad Yamaha Grizzly 600, år 2001. Och jag var också väldigt osäker vilken som passar mig bäst. Nu efter att jag änvände den till lite olika saker vet jag mycket bättre vad som är viktigt just för mig. Jag lånade grannens kärra och hämtade några stockar ur skogen. Men min traktor är absolut överlägsen, 50m vinsch istället för 15m, 6,5m kran, mycket bättre dragkraft,... Men ska man bara lasta klena björkar som ved går det säker bättre än med stora traktorn. Fyrhjulingen tar nästan ingen plats och förorsakar mindre körskador.
Sedan tog jag en liten bilsläp och hämtade höbuntar som jag har liggande 1 km hemifrån, det går mycket snabbare än med traktorn och ändo har man möjligheten att köra dåliga vägar som man inte klara med bilen.
Huvudanvändningsområde för min fyrhjuling är dock att transportera mig
och verktyg in i skogen. Och det fungera riktigt bra. Det är så jobbigt att bära motorsåg, dunk,... efter en lång dag i skogen.
Det ända som jag verkligen saknar på min Grizzly är en differentialspärr fram. Det är svart att överföra motorns kraft till marken om man i värsta fall bara har två drivande hjul. Däremot tror jag att det hade varit lika bra med en 450cc. De har kanske mindre markfrigång men å andra sidan har jag inte heller mycket markfrigång med min stel bakaxel, och det var än så länge inget problem. Men framkomligheten i djup snö blir sämre. Lågväxel är viktigt i skogen och snökedjor och bra däck tror jag är en bra investering.
Servostyrningen saknar jag inte så mycket som jag trodde. Om man inte åka i flera timmar klara man sig utan.