ATV och UTV i skogen

Den optimala fyrhjulingen?

48 inlägg 74679 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Den optimala fyrhjulingen?

pg-mannen  
#325383 Jag har varit medlem här ett tag och nu läst ganska mycket om atv och fyrhjuling. Funderar nu på att slå till på en till skogen men problemet är att jag inte vet ut eller in om valet.
Så jag tänkte att mitt första inlägg får bli en fråga till alla er därute och den är hur ser den optimala fyhjulingen ut? Storlek på motor, tyngd, däck, koppling, bäst axel och så vidare. Så om ni atv proffs skulle bygga den optimala fyrhjulingen hur skulle den se ut? Tacksam för svar.



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Den optimala fyrhjulingen?

Fredrik Reuter  
#325390 Hej,
Detta kan bli intressant att följa, tyvärr är jag inte rätt person att svara, men här borde finnas många med djupa kunskaper.
Ös på ny ATV-tanter och gubbar! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Den optimala fyrhjulingen?

stegmaster  
#325421 Nu har jag haft Atv i nästan 20år, och både jag och maskinen börjar bli gamle, så skulle jag byta i dag, så blev det nog en 4 hjulig UTV "side by side" med hel hytt , värme och helst diesel, så man kan fylla direkt från farmartanken (Typ Polaris Ranger)
Såg dessutan just en til salu med et dubbelt hydraulik uttag bak til vedklyv eller skogsvagn, så det vore ju fint.
Men nu var det vel inte UTV som var frågan utan ATV, men själv skulle jag som sagt valgt en UTV för bättre komfort och enklare transport personer och verktyg.
Dessutan väger dom lite mer enn en vanlig ATV, så antar at dom drar lite tyngre last uppför bättre.

Som denna t.eks:

http://www.polaris.com/en-us/ranger-utv ... sage-green

Avatar Fallback

Re: Den optimala fyrhjulingen?

Qkeeper  
#325570 En UTV med vagn blir ju tyvärr ett mycket mer osmidigt ekipage än motsvarande med fyrhjuling men det beror ju på förutsättningarna och vad man skall använda dom till. Om man ska ha maskin till gårdssysslor är de nog super. Bekvämt med säte och ratt, lätt in och ut, två platser samt flak som många gånger är tippbart. Skulle kunna tänka mig å ha en sån också....

Men för att svara på frågan.

Gårdsysslor= Köra lättare transporter, persontransport m.m. vad som helst över 350cc, 4wd och märkesmaskin. Hög/Låg växel är alltid ett plus, vet efter att ha haft en 350 Bruin utan det..
Tyngre sysslor= I mitt fall skulle jag välja en maskin med 500cc +, lågväxel, hög markfrigång, variatorkit, skulle helst ha stel axel men det och bra markfrigång går i regel inte ihop så mitt val skulle bli delad med förstärkta fjädrar, maskinen får gärna vara av de tyngre för dragförmåga.

Riktigt nöjd med 700 grizzlyn uppfyller mina krav. Finns garanterat andra märkesmaskiner som skulle uppfylla dom också men den har gått problemfritt hela tiden sånär som på generatorhaveri.

Skulle jag byta idag så skulle valet ligga mellan Grizzly 550/700, Honda Rubicon 500 eller Polaris Sportsman 570/850 i någon variant. Kör nästan enbart i skog samt kör snö med den så kanske max 5% av driftstiden nöjesåkning per år..

Användarvisningsbild

Re: Den optimala fyrhjulingen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325571 Som den jag har (AC 700) + krafttag för hydraulpump exempelvis +starkare damasker+ett extra lågläge på växeln.
Ska man sen ta i ordentligt så varför inte portalaxlar :-)

Användarvisningsbild

Re: Den optimala fyrhjulingen?

BjörnS  
#325586
pg-mannen skrev:hur ser den optimala fyhjulingen ut? Storlek på motor, tyngd, däck, koppling, bäst axel och så vidare. Så om ni atv proffs skulle bygga den optimala fyrhjulingen hur skulle den se ut? Tacksam för svar.


Jag är ingen proffs i detta ämne, men jag är säker på att den optimala fyrhjulingen inte existerar.
Det beror helt på vad du vill göra med den.
Några veckor sedan har jag köpt en begagnad Yamaha Grizzly 600, år 2001. Och jag var också väldigt osäker vilken som passar mig bäst. Nu efter att jag änvände den till lite olika saker vet jag mycket bättre vad som är viktigt just för mig. Jag lånade grannens kärra och hämtade några stockar ur skogen. Men min traktor är absolut överlägsen, 50m vinsch istället för 15m, 6,5m kran, mycket bättre dragkraft,... Men ska man bara lasta klena björkar som ved går det säker bättre än med stora traktorn. Fyrhjulingen tar nästan ingen plats och förorsakar mindre körskador.
Sedan tog jag en liten bilsläp och hämtade höbuntar som jag har liggande 1 km hemifrån, det går mycket snabbare än med traktorn och ändo har man möjligheten att köra dåliga vägar som man inte klara med bilen.
Huvudanvändningsområde för min fyrhjuling är dock att transportera mig :grin: och verktyg in i skogen. Och det fungera riktigt bra. Det är så jobbigt att bära motorsåg, dunk,... efter en lång dag i skogen.
Det ända som jag verkligen saknar på min Grizzly är en differentialspärr fram. Det är svart att överföra motorns kraft till marken om man i värsta fall bara har två drivande hjul. Däremot tror jag att det hade varit lika bra med en 450cc. De har kanske mindre markfrigång men å andra sidan har jag inte heller mycket markfrigång med min stel bakaxel, och det var än så länge inget problem. Men framkomligheten i djup snö blir sämre. Lågväxel är viktigt i skogen och snökedjor och bra däck tror jag är en bra investering.
Servostyrningen saknar jag inte så mycket som jag trodde. Om man inte åka i flera timmar klara man sig utan.

Avatar Fallback

Re: Den optimala fyrhjulingen?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325619 Vimek 620 bör ligga ganska bra till. Bästa ATV beror på vilket användningsområde man är ute efter.
Suzuki King Quad 750 är en bra allroundmaskin. Den har inte extremt mycket hästkrafter men tillräckligt för den genomsnittlige användare. Det som jag saknar på alla nyare ATV är en riktigt låg växel. Tidiga Suzuki hade hög, mellan, låg. Det skulle jag vilja ha på alla ATV idag. 2 tums infästning för drag borde vara standard också. Det ökar flexibiliteten om man vill haka på andra tillbehör på maskinen. Ett standardiserat fäste fram skulle också vara önskvärt.
27 tums däck med grövre mönster borde dom flesta maskiner klara utan höjningssats. Servo om man skulle vilja skaffa bandsats. Kraftigare fjädrar om man drar tungt. Fast winch fram och en löstagbar bak som kan flyttar mellan vagn och fyrhjuling vid behov. Fjärrstyrning på båda. Packlåda bak med div utrustning. Motorsågshållare fram på pakethållaren eller bak på lådan. Handtags och tumvärmare.
Mer belysning om man plogar vintertid eller kör i mörker.

Användarvisningsbild

Re: Den optimala fyrhjulingen?

Fredrik Reuter  
#325623 Hej,
Smyger in en fråga från en mycket okunnig inom detta område, hur ser det ut med variatordrift på fyrhjulingar idag, säljs det som extra tillbehör, följer det med i någon modell etc? Och finns det olika typer förutom variator för att få funktionen?

Användarvisningsbild

Re: Den optimala fyrhjulingen?

anersimyra  
#325629
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Smyger in en fråga från en mycket okunnig inom detta område, hur ser det ut med variatordrift på fyrhjulingar idag, säljs det som extra tillbehör, följer det med i någon modell etc? Och finns det olika typer förutom variator för att få funktionen?

De flesta märken har variatordrift.. :smile: Zusuki har rem med permanent ingrepp och våt centrifugalkoppling. På vissa modeller kan man chimsa isär variatorhalvorna för ännu lägre utväxling, detta fungerar inte på Polaris som redan som standard har remmen liggande mot axeln. Det största felet på i stort sett alla hjulingar är en åt helvete för högt växlad backväxel.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Den optimala fyrhjulingen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325631 Och Artic Cat har samma överlägsna modell som Suzuki. Gör enorm skillnad när du går upp i däck. Variatornedväxling behövs inte för du får inte det sär "skoterpåslaget" som typ Polaris har.

Användarvisningsbild

Re: Den optimala fyrhjulingen?

Erre  
#325633 En honda säljare jag diskuterade stel / delad bakaxel med sa " har du någonsin sett en traktor med delad bakaxel??"
:smile:

Användarvisningsbild

Re: Den optimala fyrhjulingen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325636
Erre skrev:En honda säljare jag diskuterade stel / delad bakaxel med sa " har du någonsin sett en traktor med delad bakaxel??"
:smile:


Nä men har du någonsin sett en traktor med band fara fram över en åker med en vilt skrattande förare! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Den optimala fyrhjulingen?

Erre  
#325639 Faktiskt. Ja!
På mässa. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Den optimala fyrhjulingen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325641 Touché

Avatar Fallback

Re: Den optimala fyrhjulingen?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325751 Honda har väl den lägsta markfrigången, även den som har delad bakaxel. Det är lite Citroën lösningar över Honda. Oerhört tekniskt komplicerade lösningar på inga problem som helst.

Rancher har fotreglerad växel före 2014. 2015 kom femstegs automatlåda. Efter ha sett div offroad filmer med Honda och fotväxel så ser man begränsningen ganska fort. Dessa kör mest efter div småvägar i Kanada. När dom ska passera en vattenpassage så lyfter dom upp fötterna och ser hur långt det går att köra. Skulle det inte gå utan att dom måste vända tillbaka, då tar dom av sig skon och strumpan för att kunna lägga in backen. Köra med gummistövlar hela dagen är ingen hit.

Foreman har fem växlar + back, tryckknappsmanövrerad.

Rubicon har fem växlad automat med DCT. DCT ska vara någon typ av aut-låda som lär sig ditt körsätt tror jag. Hela 26cm markfrigång i den individuellt upphängda bakvagnen gör att man kan köra på helt nya ställen. WOW 26 cm......

Rincon flaggskeppet 3växlad aut + back. Dom har haft tramsmissions problem tidigare man det är kanske åtgärdat.

Honda gör säkert bra och driftsäkra ATV men dom faller inte mig i smaken. Startsnöre som nödstart var det enda positiva med Honda. Dock endast 500 kubikaren som har det.

Vad tycker ni som kör 6x6 typ Polaris och Can-Am Outlander ? Vissa anser att dom har för lång svängradie. Är det något som ni har lidit över i skogen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).