Motorsåg och handhållet

Tsumura röjsågsklinga

14 inlägg 12843 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tsumura röjsågsklinga

Elfving  
#325499 Finns det någon som provat denna klinga och kan ge omdöme? Det finns en länk till youtube på sidan där de våldför sig på klingan mot sten samt klipper gräs och sådant som jag skulle använt trimmerlina till. Vad skall man egentligen ha den till om man är "skandinaviskt" utrustad med grov trimmerlina och strandklinga till allt trä?
Den verkar ju onekligen fascinerande. En smula dyr kanske men man kanske måste skaffa en innan man förstår användningsområdet?

http://www.skogsverktyg.se/Roejsagsklin ... :3873.html



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tsumura röjsågsklinga

JensSkoog  
#325511 Aldrig hörd om den för, men det verkar ju intressant, med hårdmetaltänder. Men jag undrar hur det kapar i röjning i skogen när det har varit i sten och metal :?: Med tandprofilen ser det ut till å vara mycket aggressivt, men jag undrar om det kann bästa Strandklingan :roll:
Sökte länge efter länken:

Avatar Fallback

Re: Tsumura röjsågsklinga

Elfving  
#325515 Håller med i vad du säger, hur bra kan det skära efter att man varit en vända med klingan i gruset?
Kan aldrig tänka mig att den matchar strandklingan i trä, står upp till 7 cm i beskrivningen.
Tvekar inte det minsta på kvaliteten, japaner är helt otroliga på att leverera bra produkter...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tsumura röjsågsklinga

JensSkoog  
#325522 Jag har några klingor med hårdmetaltänder till min cirkelsåg och min handcirkelsåg, och dom är inte Biltemakvalität, snarare tredubbelt pris av Tsumuraklingan, men ingen av dom holler skärpan om jag sågar i spik eller i högtryckslaminat. Det gör hellre inte specialbladet för stål om det inte varvar långsamt och får kylning, så tokarbetet i sten och grus kann inte lämna skärpa som duger i skogen!

Användarvisningsbild

Re: Tsumura röjsågsklinga

svampbob  
#325534 Jag tycker mig ha läst i någon tråd här om strandklingan i hårdmetall och att den användaren var väldigt nöjd med skärpan.

Avatar Fallback

Re: Tsumura röjsågsklinga

Robertberg  
#325559 Jag skulle kunna tänka mig att den är bra när man röjer betesmarker, stenar verkar trivas bra i skydd av sly och törne!
Och där krävs inte oerhörd skärpa.

Användarvisningsbild

Re: Tsumura röjsågsklinga

rokon  
#325561 Angående att den endast är för röjning upp till 7 cm i diameter, så är min uppfattning att då denna klinga har så många tänder så blir vid grövre röjningar allt för många tänder i ingrepp samtidigt för att röjsågen skall orka med. Tändernas korta rygg med extrem släppningsvinkel säger också att det ej blir angenämt att såga grövre med den, det hugger och motorn stannar. Men i klent material är dess våldsamhet kanske bra?

Avatar Fallback

Re: Tsumura röjsågsklinga

axwell  
#325582 En diffus tanke dyker upp runt denna klinga, jag har för mig att Sven, för några år sedan, sökte testförare till denna klinga.

Om jag skulle råka minnas rätt så borde någon/några kunna berätta hur det gick :!: 🧠

Avatar Fallback

Re: Tsumura röjsågsklinga

jannee  
#325592 Kanske inte hör hemma här men för ett 10 tal år sedan fick jag en lustig röjklinga. Stod Maxi på kartongen, så där var inget fel. Klingan gick hur bra som helst några timmar eller tills jag lyckat leta upp någon sten eller något annat hårdare än vanligt trä. Självklart var det att fila - men där fick jag tji - filen bet inte. Vad göra? självklart byta fil, men inte detta hjälpte, fick fortsätta resten av dagen med en slö klinga. Klingan var för hård för att kunna filas men blev ovass vid stenkontakt. Återförsäljaren tog tillbaka klingan, fick en ny.

Avatar Fallback

Re: Tsumura röjsågsklinga

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325600 Lättningshål? Men va f-n har dom tänkt nu då.
Själva grejen med en röjsåg är ju att ladda upp energi i klingans svängmassa.
Skulle vara då att man kompenserat för de där volframtänderna tunga som guld där ute i kransen. Kanske det blir lika som en vanlig solid klinga då i ekvationen. Det är väl gymnasiematte ungefär strax efter de flesta somnat av på lektionen.
(För bildningen så här på kvällskvisten: Stål 8 kg, bly 11, guld och wolfram 19kg per liter)

Det finns ingen röjsågsmotor och transmission som är tänkt att segdra en klinga och en eller flera tänder genom trä. Maskinen bygger på att varva upp och ladda på rörelseenergi i klingan före tyngre kap.
Eller är jag ute och cyklar?
Klingan ser lite ut som en vevkrans på en militärcykel förresten.

Avatar Fallback

Re: Tsumura röjsågsklinga

Elfving  
#325634 En effekt av lättningshålen är att man ser igenom klingan vid arbete, när man nu skulle behöva det?
Visst finns det en poäng med att sänka masströghetsmomentet. Jag gillar inte klingor som är alldeles för långsamma att varva upp, då byter jag hellre till mindre klinga eller motorstarkare såg.

Jag anser att du är ute och cyklar, faktiskt :)
Jag varvar upp klingan för att det skär snabbare ju fortare klingan roterar. Det händer aldrig att att klingan saktar ner under pågående kap (jo om det klämmer fast men det är ett undantag). Eftersom klingan inte saktar ner räcker motorns effekt alltså för att upprätthålla varvtalet under kap. Visst hjälper det till att lite energi finns i den roterande klingan, men det är inte mycket. Testa att varva upp klingan till max och sätt den mot en stam i samma ögonblick som du släpper gasen. Man kommer inte långt genom stammen på den lagrade energin.

Jag tror dock inte att den är speciellt bra för att kapa stammar. Alldeles för många tänder för att skära lätt precis som du är inne på!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tsumura röjsågsklinga

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325653
JensSkoog skrev:Sökte länge efter länken:


Skulle vara skoj om de efter den misshandeln av klingan försökte fälla en 15 cm björk... :-P
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tsumura röjsågsklinga

Elfving  
#329548 Har skaffat ett utvärderingsexemplar av denna klinga nu!
Tandvinkeln får mig att tänka på fintandad cirkelsågsklinga, typ denna http://www.toolstop.co.uk/components/co ... 463f95.jpg

Den ser högkvalitativ ut, vore intressant att se om jag kan finna nåt användningsområde till den! Den känns inte revolutionerande på något sätt och det är väl kanske orsaken till att den är så udda här i Sverige.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tsumura röjsågsklinga

Elfving  
#333787 Körde en halv tank med denna i kväll, här kommer lite reflektioner:
- Detta är en gräsklinga, som även fungerar på stammar. Det är alltså ingen röjklinga som skall användas i skog!
Det positiva:
- I jämförelse med sågtandad trimmertråd roterar klingan lätt! Sågtandad tråd skär otroligt bra men går tungt redan när man kör "obelastat". Än värre blir det om man använder fyra trådar på samma gång. Den såg jag använt är bara på 40 kubik och 4 st 4 mm tandad tråd är absolut max vad den klarar av. 4 st 3 mm eller två st 4 mm känns som en lämpligare belastning.
- Man skär (ty skär är rätt ord) gräs med lätthet, det märks inte på motorn oavsett grästyp. Tuvtåtel är bland det tuffaste man kan köra med tråd, med skärande i stället för slitande redskap går det plättlätt.
- Klingan går lätt upp i maxvarv och passar bra för ynka 40 kubik. Oavsett vad man gör så går den aldrig tungt så som ett trådhuvud kan göra.
- Tog några 40 mm asp och al utan större bekymmer, går ännu bättre med normal röjklinga men absolut inte alls med trimmertråd!
- Man blir inte helt grön på skor och byxor. Faktum är att det blir inget sprut alls, detta då klingan skär istället för att slita som tråden gör. Snitten blir snygga (om nu det har betydelse öht)

Nu till det negativa:
- Den hårdkörning mot sten som de gör i tidigare länkad film är idioti. Jag försökte aldrig aktivt doppa klingan i jord och grus, men några stenkänningar hann jag med och detta var tillräckligt för att slöa ner klingan så pass att skillnaden är märkbar i stam. Skadorna är små och konstigt nog enbart på ett fåtal tänder på undersidan så det kommer att kunna åtgärdas med diamantslip vid lämpligt tillfälle. En annan orsak till att den kändes slö i stammarna mot slutet är att det "kladdade fast" på tandsidorna precis såsom det gör när man kör tjärtall i klyvsågen. Troligen beror detta på att det inte skar tillräckligt bra med ett fåtal skadade tänder. När klingan kändes slö i stam skar den precis lika bra i gräs, så det kanske inte har betydelse för gräsröjning. Naturligtvis är superskärpa bäst för alla uppdrag!

Summering:
Detta är ingen skogsklinga. Däremot är den ett bra alternativ till treuddsklinga (vinkelväxeln hatar sådana) och konstigt nog passar den bra på de lite motorsvagare sågarna då den upplevs gå lätt. Om man vill röja svårslaget gräs, t ex tuvtåtel, grov brännässla, mjölkört etc och även vill kunna ta mindre stammar av bara farten så är denna klinga bra då den går avgjort lättare än treudd och nylonlinor. Det går fortare att vålda ner ett nässelsnår med tandad nylonlina och mer effekt, men visst kommer det att gå mer bränsle och en hel del lina. Bränsle är inte speciellt dyrt och inte lina heller...
Vill man kunna göra snygga jobb så är detta en bra klinga. Det snabbaste sättet att meja ner skräpgräs på kort tid är dock något annat. Räkna även med att behöva skärpa den med diamantklinga, bullshit att man vill arbeta med en klinga som är allvarligt skadad än om det fungerar i gräs.

Finns även filmer på youtube där japaner använder den för att trimma häckar, i stället för häcksax.
IMG_20150614_205930.jpg

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).