Traktorer och processorer

Valtra Världens Snabbaste Traktor (130km/h)

7 inlägg 6513 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valtra Världens Snabbaste Traktor (130km/h)

Fredrik Reuter  
#325242 En Valtra T234 med Nokian däck (viktigt tydligen) och Juha Kankkunen satte i februari 2015 nytt Guinessrekord i snabbaste traktorn, 130.165 km/h.

Filmen nedan visar prestationen. Valtran knäckte en drivaxel i de första försöken, gissar att detta inte är en standard Valtra T234...





   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra Världens Snabbaste Traktor (130km/h)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325386 Även aftonbladet har snokat upp detta.

http://www.aftonbladet.se/bil/article20600484.ab

Användarvisningsbild

Re: Valtra Världens Snabbaste Traktor (130km/h)

Fredrik Reuter  
#325387 Och jag som trodde jag var tvåa på pucken... :lol:

Vad tror ni de har gjort med traktorn för att få dessa fartegenskaper? Är det trimning och annan växellåda?

   TS
Användarvisningsbild

Valtra Världens Snabbaste Traktor (130km/h)

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325396 Tog bort filmen, den var ju redan där

Användarvisningsbild

Re: Valtra Världens Snabbaste Traktor (130km/h)

stegmaster  
#325416
Fredrik Reuter skrev:
Vad tror ni de har gjort med traktorn för att få dessa fartegenskaper? Är det trimning och annan växellåda?

Nja, det ska vara en standard Agco motor med endrat motorkarakteristikk.
Lådan måste givetvis ha lite annorlunda drevning, det håller nog inte bara med 38" hjul för at få denna farten. :wink:
Dock ser jag ofta eldre valtra typ T191 (eller va det nu er), som gör drygt 60km/t som standard med största hjulen.(reg som 50km/t).
Men nu handlar ju detta om mer en dubbla hastigheten, så lådan måste givetvis endras, men kraften i motoren bordet inte vara nåt större problem skulle jag tro.
Dock har dom säkert höjd maks NM närmare maks varv, skulle jag gissa.
Finns vel Fendt som gör 60km/t lagligt (i Tyskland) på låga varv tror jag (typ 1600 eller 1800rpm), som säkert kunne gjordt drygt 80km/t om dom gick på fullvarv.
Samt JCB kör vel 70-80Km/t med standard traktorer, så 130km/t låter egentlig så otroligt, dock er föret och däcken mer imponerandet med Valtran, tycker jag. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Valtra Världens Snabbaste Traktor (130km/h)

Seb macahan  
#325418 Om det är ett rykte eller ej. Men jag har hört att flera fabrikat av traktorer gör 70km/h i England. Enligt källan exakt samma maskiner som levereras till Sverige fast med annan mappning och annan fartbegränsning. Låter kanske väl bra men min traktor gör nästan 50km på 1700 varv och då finns det nästan 1700varv till att tillgå innan vi börjar närma oss rött på varvräknaren. Men vid just 1700rpm sitter det en box som begränsar. Vid lägre växlar kan jag varva ut men inte på de högre. Om det är klokt att låta en traktor göra 70km/h är ju en annan fråga? Än mindre 130

Användarvisningsbild

Re: Valtra Världens Snabbaste Traktor (130km/h)

stegmaster  
#325423
Seb macahan skrev: Om det är klokt att låta en traktor göra 70km/h är ju en annan fråga? Än mindre 130

Där har du en bra poeng, spesielt med tanke på alla konstiga saker man an haka på en traktor vare sig på hitchen eller 3 pkt.
Men va jeg vet, er det nya reglar på gång innanför Eu om lika bestemmelser för alla länder.
Vet Tyskerna inte varit glade för at man inte får sälja högshastighettraktoren Unimog här i Norge, då myndigheterna inte vil klassa den som traktor här.
Så man hoppas detta ordnar sig nu med nya reglar.
Så det er nog snart dags med 50km/t traktorer even i Sverige.
Dock skulle det vissnog kunne göras individuela hastighetbegräsninger, så vet av f... va det kommer bli av det hela.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).