Öppna kategorin

Virkes handel

5 inlägg 3545 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Virkes handel

Walfridsson  
#325280 Hej undrar över hur dom små virkeshandlarna gör för att kunna sälja massa ved till bruket och timmer till sågen?
Någon som vet hur dom gör ?
Det är bara en fundering.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Virkes handel

Fredrik Reuter  
#325283 Hej,
Jag gissar att de helt sonika på valfritt sätt tar kontakt med bruket i fråga och ev bokar tid för ett möte. Talar om ungefär vad de kan leverera och att de kan göra det utan brukets inblandning (egen transport). Utifrån volymen (måste nog vara ansenlig) förhandlar de nog sedan om ett avtal med priser.

Det är så jag kan tänka mig det går till utifrån det jag vet, tror du på detta Walfridsson?

Avatar Fallback

Re: Virkes handel

Walfridsson  
#325285 Ja jag tror dig :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virkes handel

Fredrik Reuter  
#325286 Ja, jag vet som sagt inte hur det går till utan gissar.
Jag tror det finns några gamla medlemmar som kan svara av egen erfarenhet här, men jag vet inte hur aktiva de är.

Sedan kan det nog vara svårt att få till ett (bra) avtal om företaget är nyetablerat. Skogen är ju en liten bransch med många djungeltrummor så det bästa är nog att inköparen har ett litet hum om vilket företag det är som kommer och knackar på...

Avatar Fallback

Re: Virkes handel

Walfridsson  
#329315 Ja du har nog rätt där men jag får väll höra runt lite :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).