Föryngring

Sorkskydd

5 inlägg 3837 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sorkskydd

bserv  
#325107 Sorkar kan vara ett problem för lövplantering. Var får man tag på bra sorkskydd? Vet om Harlad Sälls - men det borde finnas andra. Skulle helst vilja ha i olika färger så jag kan hålla reda på individuella plantor i min plantering - poppel på skogsmark.

/Bosse

[url]familjeskogsbrukaren.wordpress.com[/url]



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Sorkskydd

rokon  
#325113 Bästa skyddet mot sork är det som naturen bjuder på såsom rävar, ugglor, huggormar. Men sådant kräver en viltvård i förkant, är man svårt drabbad av ett sorkår så är nog det bästa att avvakta med plantering tills beståndet av sork har kvaddat, vilket går fort nog. Nästa säsong är det nog ingen fara om de toppar just nu där du bor?

Avatar Fallback

Re: Sorkskydd

bserv  
#325171 Men det finns någon anledning att sorkskydd har utvecklats. Kan undra lite varför det verkar vara finnarna som jag har hittat det hos. Sork är ett problem i lövplanteringar i Sverige också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sorkskydd

rokon  
#325198 Sorken kan även vara helt förödande för nyplanterad gran. Själv hade jag tur, sorkbeståndet kvaddade hösten vintern innan den beställda planteringen utfördes på 9Ha. Hade inte sorken i fokus när jag 3 år tidigare skrev på kontraktet på avverkning och plantering. Vet inte vad 22000 sorksskydd skulle kunna tänkas kosta, eller hur de ser ut. Jag kan tänka mig att ett skäl att finnarna har sorkskydd för löv är att de har haft mer avsättning för björk till plywoodindustrin.

Avatar Fallback

Re: Sorkskydd

bserv  
#325200 Jo nog är det så att finnarna är duktigare på att sköta lövet - fra björken - och har kanske därför lärt sig skydda mot sork bättre.

Hoppas det ändå finns svenskar som har erfarenhet av sorkskydd.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).