Föryngring

Vad plantera?

5 inlägg 4883 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad plantera?

Fisketorp  
#3151 Har en liten bit åker som inte andvänts de sista 10åren, tänkte därför att det vore fint att plantera lite skog där.
inte i sysfte att "averka" för pengabruk utan "återplantera" så det täcker
de träd som åker ner årligen av vind och vedbehov.

läste i ett annat ämne att det inte var någon hitt att plantera gran på åkermark(bor i bohuslän och det är lerjord?) granne har planterat för ca 10-15år sedan och det har växt bra hitils vad jag kan bedömma som har noll "bonde" erfarenhet ;)

Men iallafall så hade jag då tänkt någon form av lövskog eller kanske barr ej bestämt =P

Frågan i sig är iallafall vad växer snabbast???
då träden ska fungera som ved med någorlunda diameter ej lust att elda sly=)

kanske mycket som spelar in men någon som har en någorlunda uppskatning på något träslag som är lämpligt och hur många årtionden man kan förvänta sig att det tar för trädet att bli 15-20cm i diameter?


Kanske konstig/svår fråga men som jag sagt i övriga innlägg, har ganska så noll koll på skogsbruk osv



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Vad plantera?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3190
Fisketorp skrev:Frågan i sig är iallafall vad växer snabbast???
då träden ska fungera som ved med någorlunda diameter ej lust att elda sly=)


Du kanske kan titta på hybridasp. Borde växa bra på åkermark men kanske behöver skyddas mot vilt.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#3191 Får hyra in en scheriff med studsare att vakta ;)

verkade rätt bra tillväxttid bortåt 30år för att få vettig ved ur det hela kanske mindre..

men det var stor risk att många eller alla plantor råkar ut för vilt eller andra natursaker tex rotröta..
kanske är en planta i allra känsligaste lagret???

hade varit bra med något som sköter sig enklast själv gran är väl sådan..
men tar ju evighet för det att växa också är det barrträd =/

Inga bra tips på hur man skyddar mot vilt på ett efektivt sätt.. sitta med pang pang 24/7 är ju inte hållbart

tack för svaret iallfall, tåls att tänka på

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3251
Fisketorp skrev:verkade rätt bra tillväxttid bortåt 30år för att få vettig ved ur det hela kanske mindre..



Hittade en tabell i "Vi Skogsägare" (medlemstidning från skogsägarföreningen).

Trädslag Medelproduktion Energi/ha/år Omloppstid
tall 5,7 14,3 106
gran 9,2 18,4 109
björk 8 22 60
hybridasp 15 33,8 25

Hoppas tabellen går att läsa sedan den åkt runt i ledningarna.
Siffrorna är inte helt rättvisande då träcen växt på olika ståndorter, men det ger en liten fingervisning. Kanske kan det vara värt besväret med viltstängsel.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#3254 Tackarför tabellen Ernst =)

en sak bara.. jag förstår den inte riktigt..

energi/ha/år

fattar det som att Hybridasp ger 15-33Energi på 8ha efter 25år?
eller är jag helt ute och cyklar..

sedan vad menas med Energi? hur mycket ved motsvarar det?=P


nyvaken så bara halva halvan av hjärnan är vaken.. får se om jag förstår mer sedan ;)

tackar sålänge iallafall

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).