Sågverk (mindre)

Klingsåg KS 500 till bamsesågen någon som har?synpunkter?

7 inlägg 10217 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klingsåg KS 500 till bamsesågen någon som har?synpunkter?

hycket  
#324955 Någon som har en Klingsåg till bamsesågen?Hur ofta måste man slipa klingan?
fungerar det bra övrigt?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Klingsåg KS 500 till bamsesågen någon som har?synpunkter

rokon  
#324981 Bamsesågen det är ju rejäla och fina grejor fast jag har ingen själv. Kan ändå säga att slipning av klingan behövs ej så ofta då denna såg är tänkt som ett komplement till kedjesågen där du då blockar timmret.
Då är ju närmast all bark borta och risken för föroreningar som sand och dylikt som kan skämma klingan är försumbar. Så länge du inte spiksågar så behöver du ej slipa ofta. Däremot kedjan i kedjesågen får du räkna med att den behöver skärpas oftare.
Jag har för länge sedan jobbat som formatsågare på plywoodfabrik där hela skivorna sågades, de var limmade med fenolhartslim som var hårt närmast som glas, man kunde skära sig på kanterna. Sådant kunde skämma hårdmetallklingorna men ändå kunde en klinga vara skarp för en hel dags jobb i bland, andra dagar fick man byta/slipa upp till 4ggr på en dag. På ett skift sågade jag ca 40-50 m3 plywood, dvs hela Ljusne plywoodfabriks produktion på ett skift.
Klingsåg KS 500
Senast redigerad av rokon mån 06 apr 2015, 17:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Klingsåg KS 500 till bamsesågen någon som har?synpunkter

hycket  
#324984 Tack för svar!Jag har en bamse såg.Skulle vara skönt att komma ifrån kedjeslipningen/olja mm
klingsågen borde kunna användas till mindre stockar,utan att använda kedjesågen.Och då är
ju frågan hur klingan håller skärpan med smuts i bark?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klingsåg KS 500 till bamsesågen någon som har?synpunkter

rokon  
#324986 Om du har egen skog så kan du ju se till att driva ut virket när det är som gynnsammast för att minska risken för sand och dyligt. Samt undvika upplägg vid grusväg. Hur pass cirkelsågen funkar till blockning av klena stockar vet jag ej, men om du tycker du har problem med att slipa kedjan ofta nu så bör du se över hanteringen av stockarna från rot ute i skogen samt hem till sågplatsen.

Avatar Fallback

Re: Klingsåg KS 500 till bamsesågen någon som har?synpunkter

hycket  
#324994 Jo man försöker.Jag brukar barka stocken när jag ser smuts.Kedjan tycker jag blir slö rätt fort ändå.
Jag kanske filar den fel :oops: har en maskinkedjeslip men funderar på att fila för hand med filmall
som man är van vid

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klingsåg KS 500 till bamsesågen någon som har?synpunkter

rokon  
#325004 Undrar bara, har du en kedja som är avpassad för klyvsågning?

Avatar Fallback

Re: Klingsåg KS 500 till bamsesågen någon som har?synpunkter

hycket  
#325112 ja den är filad 5 grader sett ovanifrån och 50 grader frånsidan allt enligt bamse manualen

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).