Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

60 inlägg 29193 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Vedproducent  
#324286 Draget på vagnen. Sen är det bara att sätta in axeltappen i hålet på bygeln och dra åt med en mutter.

Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Vedproducent  
#324287
Vedproducent skrev:Draget på vagnen. Sen är det bara att sätta in axeltappen i hålet på bygeln och dra åt med en mutter.

Hur f*n roterar bilderna? Ser ju bra ut när jag bifogar men när jag trycker förhandsgranska kommer ingen bild fram alls.

Avatar Fallback

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Hema  
#324316 Nu blev jag minst sagt förvånad. Stelopererar man vagnskopplingen i höjdled?

Ang. Ditt problem med att du inte får bild när du förhandskollar, testa att trycka på förhandsknappen en extra gång, när du unte får upp en bild.

   TS
Avatar Fallback

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

axwell  
#324317
Hema skrev:Nu blev jag minst sagt förvånad. Stelopererar man vagnskopplingen i höjdled?

Det verkar inte så, titta på tidigare bilder. Eller ja, men inte röret där tappen med gängan sticks in.
Det ser ut som om draget inte bryts ned av belastning uppifrån/nerifrån och att det ändå kan hänga med tex vid en dikespassering.
Det skulle vara intressant att se hur stora variationer kopplingen tillåter när vagnen står plant och dragfordonet är på väg nedför ett krön, går det lika bra som med kulkoppling?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324888 Nu klarnade det lite[SMILING FACE WITH SMILING EYES] förstod nästan att det skulle va nåt åt det hållet. Det vill ju till att ramen som går över bakaxeln har plats att röra sig i höjdled.

Magnus M

Användarvisningsbild

Minska marktrycket för bättre dragförmåga på ATV

traktorz  
#324897 - Varför inte tvärtom?
- Hellre minska marktrycket för ökad dragförmåga, samtidigt som en nedväxling sker i och med att en bandsats påmonteras!

Avatar Fallback

Re: Minska marktrycket för bättre dragförmåga på ATV

Hema  
#324908
traktorz skrev:- Varför inte tvärtom?
- Hellre minska marktrycket för ökad dragförmåga, samtidigt som en nedväxling sker i och med att en bandsats påmonteras!

Ptja, kanske skulle skrivit ökad friktion, för att minska risken för att bara stå o slira med fyrhjulingen, för att man inte får ned kraften.

Bandsats kostar skjortan, så det kan jag inte ens överväga, men andra hjul med beadfälgar, så man kan köra med lågt däcktryck, det ligger närmare till hands. Ev. även köra med vätska i däcken (i slang).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

halvproffs  
#351604 [url][/url]http://www.blocket.se/varmland/Polaris_ATV_ekipage_for_mindre_skogsprojekt_63792799.htm?ca=5&w=3
Här är det en Polaris med Garpdraget om nån är intresserad.

Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

halvproffs  
#351606 Funkade inte. nån som kan fixa det?

Avatar Fallback

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

skogsbonne  
#351613 Hoppa över beadlockfälgar och köp riktiga kedjor för pengarna, du kan köra lika lågt tryck utan beadlock också.

Vad ska du ha för däck om du köper beadlock? Köp INTE sun-f eller liknande kina däck, mycket plast istället för gummi i dom däcken.

Maxxis bighorn eller itp Mudlite xl bör funkar bra

Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351617
halvproffs skrev:Funkade inte. nån som kan fixa det?


http://www.blocket.se/varmland/Polaris_ ... m?ca=5&w=3
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Hema  
#351657
skogsbonne skrev:Hoppa över beadlockfälgar och köp riktiga kedjor för pengarna, du kan köra lika lågt tryck utan beadlock också.

Vad ska du ha för däck om du köper beadlock? Köp INTE sun-f eller liknande kina däck, mycket plast istället för gummi i dom däcken.

Maxxis bighorn eller itp Mudlite xl bör funkar bra

Det lutar åt dessa:
Pitbull Growler
Bild

Eller
Kenda Bearclaw HTR
Bild

Eller
Sedona Mud Rebel RT (stor skillnad om de heter RT) Inte hittat i Sverige eller inom EU. Kinadäck?
Bild


Hade två däck från Sun-F, men hoppar dem då.Minst sagt obra om de blir stenhårda på vintern.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Blivande snickare  
#351663
halvproffs skrev:[url][/url]http://www.blocket.se/varmland/Polaris_ATV_ekipage_for_mindre_skogsprojekt_63792799.htm?ca=5&w=3
Här är det en Polaris med Garpdraget om nån är intresserad.

För framtiden.

Avatar Fallback

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Hema  
#351666 Attans, jag skulle ju bifogat bilden i mitt förra inlägg...
1447701227_garpdraget_5079623253.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

skogsbonne  
#351701 Sun-f gör ju bla kopior på bighorn mönstret och dom blir hårda när det blir kallt ute, enda positiva är ju att dom inte slits något då dom är hårda

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).