Motorsåg och handhållet

Träslagens hårdhet

50 inlägg 55093 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Träslagens hårdhet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324362 Lönn är bland det mjukaste lövträden i samma klass med björk och al.
Även i enegisparläget skiljer det inte mycket i drift tid, inte heller nämnbart i skärhastighet...

Letar du efter trädslagens densitet så kan du läsa mer om detta i tråden Hur mycket CO2 binder olika trädslag? (lista)




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

cruisern  
#324371 Mange: Jag delar inte din uppfattning att lönn är så mjukt som du skriver. Jag har snickrat en del med lönn och nu även googlat på ämnet och finner att lönn är bland de hårdare svenska lövträden. Lite beroende på var man läser så får man något olika hårdhetstal. Nedan tycket jag är representativt:

"Svensken Johan August Brinell presenterade år 1900 en metod för att mäta hårdheten hos metaller. Metoden används idag 100 år senare, över hela världen och nu även på trä. Man kan med denna metod mäta hur hårda de olika träslagen är i förhållande till varandra."

Exempel på hårdhet:
Lönn har en hårdhet på 4,0 -4,6
Ask har en hårdhet på 3.9-4,1
Bok har en hårdhet på 2,7 - 4,0
Ek har en hårdhet på 3,0 - 4,0
Björk har en hårdhet på 2,3 - 2,7
Al har en hårdhet på ca 2,0
Furu har en hårdhet på 1,6
Gran har en hårdhet på 1,4

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324395 Lövträd är olika beroende på växtzon och även plats. Man kan generalisera, men inte nationellt. Det blir inte rättvist. Vilken art i släktet är viktigt att veta. Ex Avenbok, gul bok, rödbok är helt olika ek fast det är samma släkt.
I den skala med de träslag som räknas upp ser jag Ask och ek som lika, sedan bok, Björk, Al, Lönn, furu, gran.
Alm, vissa ekar och Ask är bland de hårdare vi har o sätta såg i av de träslag som finns i större utsträckning, vitbok och rönn kan vara ruggigt hård men finns inte i samma utsträckning..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324396 Kan tänka mig att mellan Sverige och norr har olik skala än min.
Finns en del hårda barrträd oxå. Barrträd borde nog ha en lista för sig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

anersimyra  
#324453
Mange skrev:Lövträd är olika beroende på växtzon och även plats. Man kan generalisera, men inte nationellt. Det blir inte rättvist. Vilken art i släktet är viktigt att veta. Ex Avenbok, gul bok, rödbok är helt olika ek fast det är samma släkt.
I den skala med de träslag som räknas upp ser jag Ask och ek som lika, sedan bok, Björk, Al, Lönn, furu, gran.
Alm, vissa ekar och Ask är bland de hårdare vi har o sätta såg i av de träslag som finns i större utsträckning, vitbok och rönn kan vara ruggigt hård men finns inte i samma utsträckning..
Bok tillhör släktet Fagus. Eken tillhör släktet quercus, de är alltså inga " släktingar. Här i Mellansverige är Lönnen betydligt hårdare än eken, individskillnader förekommer förstås.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324463 Bok och ek används lite slarvigt och det förekommer lite olika tvetydligheter.

Bokväxter delas in i två grupper:
Fagoideae som endast innehåller boksläktet (Fagus) och Quercoideae som innehåller bla Eksläktet (Quercus)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bokv%C3%A4xter

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324467 Har träffat på ek som stått i eller intill vatten som varit rätt mjuka med 3cm årsringar.
Generellt är Ek här nere hårdare än lönn (med undantag av en del ovanliga inplanterade lönnar) det är för mig inget konstigt.
Riktigt sällan man träffar på lönn med ringar under centimetern. Har nog bara lagt märke till det en gång då den var ovanligt hård och stod i ett röse. säkert inte lätt o få vatten...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

anersimyra  
#324471
Mange skrev:Bok och ek används lite slarvigt och det förekommer lite olika tvetydligheter.

Bokväxter delas in i två grupper:
Fagoideae som endast innehåller boksläktet (Fagus) och Quercoideae som innehåller bla Eksläktet (Quercus)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bokv%C3%A4xter

Jo det hela kan vara något krångligt med familjer och ordningar hit och dit. Björk tillhör ordningen bokväxter men familjen björkväxter.. :surp: men björken är även nära besläktad med rosväxter.. :shock: måntro bokar är släkt med...böcker.. :shock: :shock: .. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

JensSkoog  
#324473
anersimyra skrev:måntro bokar är släkt med...böcker.. :shock: :shock: .. :lol:

Enligt entymologien så stämmer det :lol:

Avatar Fallback

Re: Batteri vs bensin

tallen100  
#324538
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:måntro bokar är släkt med...böcker.. :shock: :shock: .. :lol:

Enligt entymologien så stämmer det :lol:

Sälg boken lägg kronorna i en ask :D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

cruisern  
#324550 Mange: du skriver bl.a "Riktigt sällan man träffar på lönn med ringar under centimetern."

Detta är inte min erfarenhet.

När jag för ett antal år sedan skulle bygga en portabel arbetsbänk så gjorde jag en undersökning för att ta ställning till vilket/vilka olika träslag jag skulle använda. Det var framförallt klämmbackarna som jag var intresserad av. Svarat jag fick var LÖNN för att det är så hårt.

I nedan bilder kan ni se hur det ser ut. Bild 1 visat arbetsbänken som har stativ av furu, bord av bok och klämmbackar av lönn. Jag gjorde också en klubba av lönn för mina stämjärn. Det är garanterat hårt.

Bild 2 visar hur ändträet ser ut. Det framgår tydligt att avståndet mellan ringarna för lönn snarare handlar om millimeter. Det är minst dubbelt så stort avstånd mellan ringarna på boken.


Lönn 1.jpg


Lönn 2.jpg

Avatar Fallback

Re: Träslagens hårdhet

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324555 Det beror nog på vilken provinens som trädslaget växer på.

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

Vedproducent  
#324576
Mange skrev:Har träffat på ek som stått i eller intill vatten som varit rätt mjuka med 3cm årsringar.
Generellt är Ek här nere hårdare än lönn (med undantag av en del ovanliga inplanterade lönnar) det är för mig inget konstigt.
Riktigt sällan man träffar på lönn med ringar under centimetern. Har nog bara lagt märke till det en gång då den var ovanligt hård och stod i ett röse. säkert inte lätt o få vatten...

Ek med 3 cm årsringar måste ju vara superhård. Bandporiga träslag som eken blir ju bara hårdare ju fortare dom växer ( i alla fall densiteten och den har nog starkt samband med hårdheten).

Avatar Fallback

Re: Batteri vs bensin

Blivande snickare  
#324579
Vedproducent skrev:
Mange skrev:Har träffat på ek som stått i eller intill vatten som varit rätt mjuka med 3cm årsringar.
Generellt är Ek här nere hårdare än lönn (med undantag av en del ovanliga inplanterade lönnar) det är för mig inget konstigt.
Riktigt sällan man träffar på lönn med ringar under centimetern. Har nog bara lagt märke till det en gång då den var ovanligt hård och stod i ett röse. säkert inte lätt o få vatten...

Ek med 3 cm årsringar måste ju vara superhård. Bandporiga träslag som eken blir ju bara hårdare ju fortare dom växer ( i alla fall densiteten och den har nog starkt samband med hårdheten).

Exakt, lika med björk och ask m.f :smile:

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

Vedproducent  
#324581
Blivande snickare skrev:
Vedproducent skrev:
Mange skrev:Har träffat på ek som stått i eller intill vatten som varit rätt mjuka med 3cm årsringar.
Generellt är Ek här nere hårdare än lönn (med undantag av en del ovanliga inplanterade lönnar) det är för mig inget konstigt.
Riktigt sällan man träffar på lönn med ringar under centimetern. Har nog bara lagt märke till det en gång då den var ovanligt hård och stod i ett röse. säkert inte lätt o få vatten...

Ek med 3 cm årsringar måste ju vara superhård. Bandporiga träslag som eken blir ju bara hårdare ju fortare dom växer ( i alla fall densiteten och den har nog starkt samband med hårdheten).

Exakt, lika med björk och ask m.f :smile:

Björken är ströporig och påverkas inte av tillväxthastigheten. Det gör däremot Asken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).