Före och efter jobbet

Boktips!

63 inlägg 76431 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Boktips!

sundelius  
#324455 Gott att du gillade den Jens...
Bara och säga till om du vill ha mer boktips, är ett intresse och delar gärna med mig :smile:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Boktips!

JensSkoog  
#324461
sundelius skrev:Gott att du gillade den Jens...
Bara och säga till om du vill ha mer boktips, är ett intresse och delar gärna med mig :smile:

Jag jaktar alltid goda böcker, så jag tar gärna emot tips :grin: Frun jammrar sig att bordet bredvid min säng är stapplat högt med böcker, skogsverktygskataloger och annat som hör med.

Användarvisningsbild

Re: Boktips!

Göt  
#324516 Högt över Saarijärvis moar av Vainö Linna. Väldigt bra bok som jag lånade på biblioteket av misstag eftersom okand soldat var utlånad. Den ingår i en trilogi som heter under polstjärnan tror jag Det är en finländsk landsbygdsroman och man får med sig mycket finsk historia som jag som är svensk inte hade en aning om bara att rekommendera finns att låna på biblioteket. En av de bästa böcker jag läst

De knutna händerna av Vilhelm Moberg En bonderoman med ett hemskt slut

Användarvisningsbild

Re: Boktips!

JensSkoog  
#324525
Göt skrev:Högt över Saarijärvis moar av Vainö Linna. Väldigt bra bok som jag lånade på biblioteket av misstag eftersom okand soldat var utlånad. Den ingår i en trilogi som heter under polstjärnan tror jag Det är en finländsk landsbygdsroman och man får med sig mycket finsk historia som jag som är svensk inte hade en aning om bara att rekommendera finns att låna på biblioteket. En av de bästa böcker jag läst

De knutna händerna av Vilhelm Moberg En bonderoman med ett hemskt slut

Polstjärnantrilogien är stark, och så får man bakgrunden till Koskela i "Okänd soldat"
"De knutna händerna" av Moberg har jag inte läst. Det skall jag. Jag gillade hans böcker om dom som drog till Amerika, och "Min svenska historia", där han skriver om alminneliga människor. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Boktips!

sundelius  
#324584
JensSkoog skrev:
sundelius skrev:Gott att du gillade den Jens...
Bara och säga till om du vill ha mer boktips, är ett intresse och delar gärna med mig :smile:

Jag jaktar alltid goda böcker, så jag tar gärna emot tips :grin: Frun jammrar sig att bordet bredvid min säng är stapplat högt med böcker, skogsverktygskataloger och annat som hör med.


Ok radar upp några av favoritförfattarna.
Jo Nesbö (din landsman)
Peter Robinson
Lars Kepler
Roslund och Hellström
Khaled Hosseini (osäker på stavningen där men han har skrivit Flyga drake och Tusen strålande solar)
Ja där har du några som jag diggar

Användarvisningsbild

Re: Boktips!

sundelius  
#324585 Kom på en författare till som du nog skulle kunna gilla . Arnaldur Indridason

Användarvisningsbild

Re: Boktips!

totte  
#325025
sundelius skrev:Kom på en författare till som du nog skulle kunna gilla . Arnaldur Indridason


Han är mycket bra.

Användarvisningsbild

Re: Boktips!

Fredrik Reuter  
#328848 Hej,
Har precis läst Bombmannens testamente. Kan rekommenderas starkt om du gillar Svensk nutidshistoria och mordet på Palme i synnerhet!

http://www.piratforlaget.se/bocker/bomb ... estamente/

Nu har jag börjat Att inte vilja se av Guillou men den har jag inte fastnat för något än.

Avatar Fallback

Re: Boktips!

TheJo  
#328864 Personligen har laptopen/surfplattan/smartphonen förstört för min läsning av böcker tyvärr.
Dock går det lite i perioder. Läser 438 dagar just nu.

Men blir nog att beställa hem ett gäng av alla intressanta tips här i tråden :)

Avatar Fallback

Re: Boktips!

lundqvist.r  
#497671 Hittade ”Skogstokig - 28 alternativ till alla som tänker nytt” av Palmer, utgiven av Föreningen Skogen 2011 senaste biblioteksbesöket. Kul bok, 28 korta beskrivningar av 28 olika slags skogsbruk. Några exempel: Brännvedsskog, Försäljningsskog, Svampskog, Intensivskog, Älgskog. Många roliga formuleringar och drastiska exempel. Inte heller så mycket pekpinnar eller värderingar, utan korta beskrivningar av hur man kan tänkas tänka i skogsbruk.

Användarvisningsbild

Re: Boktips!

JörgenO  
#624893 Den här boken hade jag glömt bort. Skall titta igenom den i helgen och se om jag kan lära mig något.

Användarvisningsbild

Re: Boktips!

Josephine  
#739886 Tänk att det fanns en boktips-trad! Vad bra -

är det nagon här som har läst denna ännu?

1639987448_ekman.jpg


https://sverigesradio.se/artikel/recens ... stin-ekman

Funderar pa att beställa hem den med en bunt andra böcker.... :-)

Användarvisningsbild

Re: Boktips!

sundelius  
#739987 Japp
Den var läsvärd

Användarvisningsbild

Re: Boktips!

joran  
#740992
1640716747_b2441834-20ca-435e-b67f-06333924bb0d.jpeg
Hej!
Fick den här i julklapp. Utmanande och intressant. 😀 👍 🌲

Användarvisningsbild

Re: Boktips!

Josephine  
#760588
Josephine skrev:Tänk att det fanns en boktips-trad! Vad bra -

är det nagon här som har läst denna ännu?

1639987448_ekman.jpg


https://sverigesradio.se/artikel/recens ... stin-ekman

Funderar pa att beställa hem den med en bunt andra böcker.... :-)



Nu har jag läst den! Som alltid med Kerstin Ekman en njutning både av språket och berättelsen. Intressant, spännande och en skildring som jag tycker belyser varg och skog från flera förhållningssätt.

Jag blev nyfiken på Gustaf Schröder som jag inte hört eller läst om förut. Antagligen välkänd bland jägare och Värmlänningar. En del författare blir väldigt populära men aldrig erkända av parnassen t. ex. Sigge Stark och Carl August Cederborg.

Huvudpersonen Ulf och hans fru Inga känns fina och rejäla. De har det bra ställt och för mig framstår de lite som "landsbygdens medelklass". De kan betala för det de vill ha hjälp med utan större bekymmer, åtminstonde slösar inte Kerstin Ekman några ord deras vardags-ekonomi.

Samma knapphet råder kring utséende och kläder. Vi får aldrig veta om Ulf är lång eller kort eller mitt emellan, inte heller om Inga färgar håret eller vad hon tycker om att klä sig i. Ekman ägnar inte en enda rad åt något onödigt - berättelsen vilar på väl utvalda ord och meningar kring tankar, minnen, upplevelser och en del litteratur.

Rekommenderas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar