Traktorer och processorer

MF 65 koppplingsbekymmer (köpa?)

6 inlägg 4825 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

MF 65 koppplingsbekymmer (köpa?)

Stampep  
#324166 Har funderingar på en MF 65 av industrimodell som jag är sugen på..
Kopplar inte ur, enligt säljaren så har han "spänt upp" koppling en gång så funkade den några timmar.
Frågan är vad som kan vara bekymret och vad det kostar att laga.

Har fått för mig att det är tryckplattan, har hittat koppling för runt 3000;- vilket känns billigt om det är komplett?

Om man köper den och delar den för kopplingsbyte, nåt annat man bör passa på att göra samtidigt när den ändå är isär?

Nåt annat viktigt att kolla på en sådan?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: MF 65 koppplingsbekymmer (köpa?)

grävarbengt  
#324431 Passa på att byt packboxen på motorn när du delar på den så slipper du läck från den i framtiden
Jag bytte när min koppling pajade

Användarvisningsbild

Re: MF 65 koppplingsbekymmer (köpa?)

Stampep  
#324437 Packbox åker med på listan, sitter det en i lådan också som man kommer åt "utifrån"?
Var och hämtade traktorn idag, kunde inte låta bli ;) Håller på med en lista nu på vad som ska göras, kollas och beställas.
Ska försöka hitta på en sprängskiss så kanske man kan förstå hur det ser ut och fungerar, har aldrig skruvat traktor förut.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 65 koppplingsbekymmer (köpa?)

rikard_e  
#324466 Som ovanstående säger packbox, eller även kallat, svänghjulstätning.

lamell, tryckplatta, urtrampningslager. Beroende på hur traktorn har gått, mycket vägkörning eller många timmar så kanske det är mycket sprickor i svänghjulen, då bör det svarvas eller bytas, men det brukar sällan vara så illa på en traktor.

Det han menar med "spänt upp" är väl att han justerat kopplingen via stagen.
Glömt inte att justera tillbaka, annars kan koppling slitas ner ovanligt fort igen.

Avatar Fallback

Re: MF 65 koppplingsbekymmer (köpa?)

Ferguson system  
#324469 Her er link til ei Norsk side som har deler til de fleste traktor merker.
http://www.okonomi-deler.no/default.aspx
Clutch og svinghjuls deler mf 65: http://www.okonomi-deler.no/ProductCata ... 5637438823

Användarvisningsbild

Re: MF 65 koppplingsbekymmer (köpa?)

Stampep  
#324976 Det blir till att beställa det mesta som finns därinne tror jag, lameller, tryckplatta, packbox/ar, urtrampningslager, svänghjulslager, ev kopplingsarm och lite skruvar och grejer.. lägger hellre nån tusing extra och får det ordentligt gjort.
Ska se till att kolla svänghjulet ordentligt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).