Motorsåg och handhållet

Sågning i 10.000fps, super slow motion

11 inlägg 5845 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågning i 10.000fps, super slow motion

Fredrik Reuter  
#324263 Här är en video som filmats i 10.000fps när en sågkedja skär i en björk. Ganska häftigt att se i super slow motion då man kan se lite mer vad som händer i vid fullgassågning med sågkedjan.





   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sågning i 10.000fps, super slow motion

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324268 Sånt här gillar jag och använder mig av på olika sätt. Inte just slow motion utan mer att såga i nåt som syns.
Vill man se hur det ser ut i stock kan man på andra särr se hur det ser ut och var spån samlas etc.
Transparant plast funkar men är klurift att hitta.

Lättare är att såga en tunn trissa, stoppa mitt i kapet, fixera sågen och bryta trissan. Är den tunn nog så bryts den så man ser hur det skär fast i stillbild.

Användarvisningsbild

Re: Sågning i 10.000fps, super slow motion

rokon  
#324269 Det känns ju inte riktigt rätt att kalla detta för att såga, när man tänker efter hur kedjans länkar med dess skärstål verkar i träet. Påminner mest om hur en stöthyvel verkar.

Avatar Fallback

Re: Sågning i 10.000fps, super slow motion

Nonkan  
#324281 Lite risigt filat, tänderna är olika långa så det syns ju att inte alla arbetar.. Men det kanske ska vara så..

Användarvisningsbild

Re: Sågning i 10.000fps, super slow motion

Göt  
#324292 Det var en fin film :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Sågning i 10.000fps, super slow motion

Fredrik Reuter  
#324307 Hej,
Ja, den är häftig men det vore roligt med en ännu bättre slow motion och en vinkel så man ser flisorna som skärs ur trädet.
Dyra grejer dessa kameror så det blir svårt att göra det själv även om det är lockande.
Kanske kan vi skicka in ett önskemål till dessa herrar:


   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågning i 10.000fps, super slow motion

totte  
#324527 Oerhört intressant!

rokon skrev:Det känns ju inte riktigt rätt att kalla detta för att såga, när man tänker efter hur kedjans länkar med dess skärstål verkar i träet. Påminner mest om hur en stöthyvel verkar.


Jo, just det. Det blir ofta konstiga diskussioner när folk inte förstår hur tänderna verkar. Typiskt detta om att fila ner ryttarna. Det hugger och vibrerar, precis som en för grovt stasad hyvel.

Användarvisningsbild

Re: Sågning i 10.000fps, super slow motion

JensSkoog  
#324528 Mycket intressant, men jag skulle gärna sett att dom hade fokuserat lite till höger, så vi fick bättre syn på sågspånen och spåntransporten i och ur kedjan :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sågning i 10.000fps, super slow motion

Fredrik Reuter  
#324573 Hej,
Nu har jag skickat en förfrågan från "Ett gäng skogstokar i Skandinavien" till Slo Mo Guys om att vi vill att de high speed filmar när en sågkedja skär genom en stock.
Undrar om vi får svar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågning i 10.000fps, super slow motion

Fredrik Reuter  
#324881 Tja, inget svar än.
Men det hade jag nog ingen förhoppning om heller. För tjata ikull dem! :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågning i 10.000fps, super slow motion

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324898 Fram till dess so prova o såga tunn trissa o bryt...
Lärorikt och intressant .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).