Motorsåg och handhållet

Måttband av...

39 inlägg 20871 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Måttband av...

brassel  
#324106 Då gick då måttbandet av...
Är det någon som vet någon som säljer "rep-kit/renoverings-kit" till att laga måttband; och vad de i så fall kostar?
Kikat på Skogma, men de verkar väll inte ha nått sådant längre, mer enskilda artiklar (ingen nittång såg jag heller)
Bra att veta i beslutsprocessen framåt i vad som är kostnadsmässigt lämpligast nu när det är som det är.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Måttband av...

svampbob  
#324143 Hos min Hva handlare finns det repsatser. Nitar, första halvmetern och även nya krokar. Jag tycker det kan vara svårt att få njutningen bra. Tappade en krok i vinter då min nitning släppte.

Användarvisningsbild

Re: Måttband av...

anersimyra  
#324144 En nittång är ju så jävla dyr att jag i stället köper nya kompletta måttband. Själva bandet finns som reserv, men se upp.. :o de har ingen krok i änden.. :surp: det ska alltså likt förbannat köpas nittång.. :x :x

Användarvisningsbild

Re: Måttband av...

anersimyra  
#324145 [quote="anersimyra"]En nittång är ju så jävla dyr att jag i stället köper nya kompletta måttband. Själva bandet finns som reserv, men se upp.. :o de har ingen krok i änden.. :surp: det ska alltså likt förbannat köpas nittång.. 😡 😡

Användarvisningsbild

Re: Måttband av...

machonisti  
#324152 Har hittills nitat med hammare och spik.

Avatar Fallback

Re: Måttband av...

Suzuki Hasse  
#324155 Finns reservdelar på skogma under fliken mätning och taxering

Användarvisningsbild

Re: Måttband av...

värmSkog  
#324156
anersimyra skrev:En nittång är ju så jävla dyr att jag i stället köper nya kompletta måttband. Själva bandet finns som reserv, men se upp.. :o de har ingen krok i änden.. :surp: det ska alltså likt förbannat köpas nittång.. :x :x


Inte till hva:s reservband med lös krok, inte värt att vara för kaxig men senast jag köpte reservband så behövdes ingen nittång iaf

Avatar Fallback

Re: Måttband av...

Bengt.Svensson  
#324160
anersimyra skrev:En nittång är ju så jävla dyr att jag i stället köper nya kompletta måttband. Själva bandet finns som reserv, men se upp.. :o de har ingen krok i änden.. :surp: det ska alltså likt förbannat köpas nittång.. :x :x

När jag köper ett plastband med krok brukar "min" handlare nita dit direkt. Ibland lagar jag själv med nitar och tillhörande stans.

Avatar Fallback

Re: Måttband av...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324193 Nita? Jag drar bara över gummipluppen över den dubbelvikta plåtbiten.

Avatar Fallback

Re: Måttband av...

Nonkan  
#324197 Beror väl lite på hur man värderar sin tid, men jag tycker det är ett jäkla meck att få till nitning bra. Bättre att byta band. Om jag ändå måste nita brukar jag runda av hörnen på plåtbandet för att minska risken att det fastnar om nitningen är nån mm sned.

Kroken ska som sagt inte nitas, det är ju bara att vika över bygeln.

Skiljer några centimeter mellan Husqvarna/Jonsereds band "Johan" och EIA/Stihl/Bahco/Spencer, då krokarna är lite annorlunda. Kan vara bra att veta om man är snål och kapar sitt sortiment på centimetern på gränserna.. Nämner det på förekommen anledning kan man ju säga :p

Avatar Fallback

Re: Måttband av...

brassel  
#324234 Tackar för responsen, jag tror jag har strategin klar för att lösa situationen nu ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Måttband av...

anersimyra  
#324289 Hmm.. :-L reservbandet jag höll på att köpa var just bara ett band.

Användarvisningsbild

Re: Måttband av...

T Landström  
#324291 De reservband jag köpt har varit förbereda så man bara kan flytta över kroken från det gamla bandet.

Avatar Fallback

Re: Måttband av...

rolle  
#324294 Jag har köpt av här och nitat själv.
http://www.skogsutrustning.se/skogsbruk ... tband.html

Avatar Fallback

Re: Måttband av...

valtra mega  
#324297 brukar köpa Husqvarnas reservband med ny krok färdigt på

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).