Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

60 inlägg 29190 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Hema  
#324037
Vedproducent skrev:Ja jag har kört med det sen 99. Kan vara så att det finns olika Garpdraget med det jag har får du belastning från draget ända fram till främre dragfästet som är cirka 2 dm bakom framaxeln. Kulkopplingen används inte med Garpdraget men det sitter kvar om du vill köra annan vagn med kulkoppling.

Så det går fint att belasta draget med åtskilliga kilo. Tror nog jag haft 2-300 kg i alla fall belastat på draget som sen belastar både fram och bakaxeln.

Skulle du kunna ge oss några bilder så iaf jag blir lite klokare? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Vedproducent  
#324051
Hema skrev:
Vedproducent skrev:Ja jag har kört med det sen 99. Kan vara så att det finns olika Garpdraget med det jag har får du belastning från draget ända fram till främre dragfästet som är cirka 2 dm bakom framaxeln. Kulkopplingen används inte med Garpdraget men det sitter kvar om du vill köra annan vagn med kulkoppling.

Så det går fint att belasta draget med åtskilliga kilo. Tror nog jag haft 2-300 kg i alla fall belastat på draget som sen belastar både fram och bakaxeln.

Skulle du kunna ge oss några bilder så iaf jag blir lite klokare? :)

Tror nog man ska se konstruktionen i verkligheten. En bild så får maskinen hissas upp så du får bilden underifrån för att du ska se hur det sitter. Det får bli vid senare tillfälle. Men draget kan man säga sitter i ramen med främre fästet cirka 2 dm bakom framaxeln. Via draget fördelas vikten till båda axlar och någon stegring och dålig styrning blir det inte som det blir med kuldraget med tung belastning.

Avatar Fallback

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Hema  
#324081 Om man steloperar bakvagnen borde en ökad risk för stegring finnas väl, med den lösningen? = vid använde av garpdrag skall alla hjul kunna fjädra för att få bästa resultat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Vedproducent  
#324108
Hema skrev:Om man steloperar bakvagnen borde en ökad risk för stegring finnas väl, med den lösningen? = vid använde av garpdrag skall alla hjul kunna fjädra för att få bästa resultat?

Men du får ju fram vikten och tar bort stegringen som det annars lätt blir med vanligt kuldrag. Garpdraget sitter i ramen och inte i bakaxeln så jag fattar inte varför du envisas med att kalla det för att stelopererad den. Men provkör en maskin ordentligt lastad så vill du inte köra med annat drag sen.

Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324119 Följer detta med intresse :smile:
Jag är inge vidare på fysikens lagar men skulle gärna se en förklaring till hur detta drag fungerar

Är det nåt sånt här du menar Vedproducent?
Garp.png


Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Vedproducent  
#324122 Då provar jag att få iväg några kort. Maskinen är dock inte upphissad.

Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Vedproducent  
#324123 Fäst i ramen bakifrån och fortsättning fram

Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Vedproducent  
#324124 Så fram till främre fästet i ramen cirka 2 dm bakom framhjulen.

Bilderna skulle ju roteras men det vet i tusan hur jag gör så ni får vrida på huvudet.

Avatar Fallback

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Hema  
#324148 Var köpte du ditt eller har du tillverkat det själv?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Vedproducent  
#324153
Hema skrev:Var köpte du ditt eller har du tillverkat det själv?

Nej jag har inte tillverkat det. Maskinen är gammal -99 och draget har varit monterat sen maskinen var ny. Kan inte minnas annat än att det måste varit monterat när jag fick hem maskinen som är köpt av Mp maskin i Årjäng.

Avatar Fallback

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Flax12  
#324154 Ja det där måste ju vara optimalt för att öka marktryck/drag förmåga. Hur mycket markfrigång själ draget jämfört med vanligt drag?

Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Vedproducent  
#324157
Flax12 skrev:Ja det där måste ju vara optimalt för att öka marktryck/drag förmåga. Hur mycket markfrigång själ draget jämfört med vanligt drag?

Några cm stjäl det helt riktigt. Har inte mätt men 3-4 cm skulle jag gissa. Det är väl enda nackdelen med draget som jag ser det.

Avatar Fallback

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Flax12  
#324171 Får nog hålla ögon o öron öppna när det gäller garpen draget, man behöver nog se och provlasta för att få alla bitar på plats. Känns som någonting fattas......

Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Erre  
#324175 Tyvärr inga bra bilder bara lite info.

Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324191 Hur ser det ut vid kopplingen mellan draget o kärran? Har du nån bild på det?

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).