Skördare

Blondin 750 Snoken 780, men hvilken kran och fälldon er det?

22 inlägg 12731 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Blondin 750 Snoken 780, men hvilken kran och fälldon er

Altmuligmannen  
#324012 Jeg har fortsatt en dialog med selgeren angående denne maskinen. Om det blir noe kjøp beror i stor grad på kostnaden med å få transportert den hjem. Det er ca 1400km langs veien, så jeg er avhengig av å få en avtale med noen som allikevel skal samme vei med tom tralle, ellers kan transporten fort bli like dyr som selve maskinen. Då kan båtfrakt være et alternativ.

Selgeren sier han har en bekjent som har et par nye band til Blondin, som jeg kan få kjøpe rimelig hvis det blir til at jeg kjøper maskinen. Då er frågan om band lar seg kombinere med rulldriften. Etter å ha lest litt i andre tråder har på forumet, er inntrykket mitt at det ikke går. Hvorfor går det i så fall ikke å ha band på en rulldriven Blondin? Er det fordi rullene tar oppi banden når man kopplar ut driften?

Er det noen som har erfaring med kombinasjonen band/rulldrift på en Blondin?

I

   TS
Avatar Fallback

Re: Blondin 750 Snoken 780, men hvilken kran och fälldon er

Blondin 750  
#324017 Band ska visst fungera även på några rulldrivna maskiner, men det är endast ett fåtal som den speciella typen av boggie och smalare hjul, 13.00x24. Den du har visat bilder på liknar min skotare med 500x22,5 och där får det inte plats nåt band. Fästet till kolvstången ligger för nära hjulet.

Användarvisningsbild

Re: Blondin 750 Snoken 780, men hvilken kran och fälldon er

Altmuligmannen  
#324090 Ok, takk for svar! Ingen vits i å kaste bort penger på band som man ikke får brukt i alle fall.

Vet du forresten om det er mye jobb å skifte bremser på Blondinen? Bremsene på traktoren er dårlige...

   TS
Avatar Fallback

Re: Blondin 750 Snoken 780, men hvilken kran och fälldon er

Blondin 750  
#324172 Jag har aldrig renoverat frambromsarna, och inte heller behövt plocka bort någon bakaxeltrumpet, men det står beskrivet i instruktionsboken hur man går till väga och det verkar inte vara så komplicerat. Kanske två dagars tungmekande så är det nog i ordning sen. Du får gärna hålla oss underrättade både om det blir nåt köp och eventuella ingrepp. :-BD

Avatar Fallback

Re: Blondin 750 Snoken 780, men hvilken kran och fälldon er

GeirHD  
#324177 Ville satset på en maskin som har vært idrift i vinter,er bare problemer med ting som har stått lenge.
For 100 til 150 tusen får du en fungerende engreper med fulldrift.
Rulledrift uten belter kommer man ikke langt med
Med frakt og skruing kommer denne maskinen til å passere 100 tusen,før du kan prøvekjøre.

Användarvisningsbild

Re: Blondin 750 Snoken 780, men hvilken kran och fälldon er

Altmuligmannen  
#324205 Tja... Til sammenligning så ligger det en 1994 modell Ponsse HS15 med 17000 timer på finn.no:

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... rough=true

Den har stått til salgs lenge, antakelig fordi data-målesystemet har sluttet å fungere. Da jeg ringte selgeren i forrige uke hadde han nettopp sendt datoren til Ponsse Norge for å se om det fremdeles er håp...

Det er kanskje stor forskjell på effektivitet og fremkommelighet mellom disse maskinene, men det er nok også stor forskjell på hvor lenge de tåler å stå ubrukt. I en maskin med mye elektronikk og data risikerer du at den har "dødd" på grunn av temperatursvingninger og kondens hvis du lår den stå ubrukt for lenge. Blondinen er mer som en traktor fra 70-tallet, kun mekaniske feil...

   TS
Avatar Fallback

Re: Blondin 750 Snoken 780, men hvilken kran och fälldon er

GeirHD  
#324219 Har selv en Valmet 901 88modell med Dasa380 maskinstyring, hogger ca 1000kbm om vinteren.
Har lite problemer med den,lagrer den inne om sommeren har mye mindre problemer ved oppstart da i forhold til når den står ute.Har hatt den i 7år og skal ha den 4-5 år til.Deretter kommer jeg til å sette bort skogsdriften.
Dette er en maskin til ca 100 tusen
Å ha en gammel hogstmaskin er uansett en litt dyr hobby.
Man hogger om vinteren,og det er da man må skru når det er kaldt.
Hvis det handler om økonomi er bedre leie noen til å hogge.
Mitt råd kjøp noe som fungerer og som du kan teste før kjøp,det blir nok skruing allikevel

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).