Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

60 inlägg 29199 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Vedproducent  
#323569 Garpdraget så får du vikten även på framhjulen. Polaris har det men jag vet inte hur det är att montera på andra fabrikat. Men du drar ju avsevärt mycket mer last med det.

Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

totaya79  
#323570
Hema skrev:Har bara sett dem i Sverige i 26" för 12" & 14" fälg.

Två andra däck är Sedona Mud Rebel RT, (tycker inte ser ut som direkta lerdäck, stor skillnad på om de heter RT eller ej på slutet, dock ingen importör här vad jag vet)
Bild

Eller Sun-f A040, Sun-f som blev kända för sina Maxxis Bighorn-kopior, som var lite stora i storlekarna. Hur det har förändrats vet jag icke. De erbjuder nu en 12lagersversion av bighornmönstret.
Bild


Kenda Bearclaw har ju kommit med en uppföljare HTR, men de är inte jättelätt att få tag på här.
Bild


Nog om däck, någon som testat att vätskefylla ATVhjul?

Sun-f a040 har jag tänkt köpa i 26" till 12" fälg. Troligtvis stålfälg också. Verkar bra och till ett bra pris. :smile:

Avatar Fallback

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Hema  
#323602
Qkeeper skrev:
Hema skrev:Dina kedjor är jättefina, men ryms inte i min budget. :)

På hjulsidan lutar det åt ITP beadlockfälgar + pitbulldäck 26", då jag tror det kan bli lite tight att gå större om man vill ha möjlighet att använda kedjor på Yamahan.
Bild

Bild

Önskar man bara byta till stålfälgar är det rätt bra pris här: http://www.tommysmotor.se/sv/produkter/atv-dack-hjul/falg-paket/stalfalgar/

Ett annat sätt att öka den fjädrade vikten är att välja en extra tung skyddsplåt, så blir pakethållarna lediga och vikten kommer så lågt som möjligt.


Om jag inte minns fel så har jag läst att kedjorna som anersimyra har kostar 4000-4500+moms cirkus per par? Då skulle nog jag istället för att investera i däck och fälgar vilket fort är mellan 10-15000:- investera i kedjorna istället. Fast det beror väl på användningsområdet. Jag kör ju kedjor i princip året runt eftersom maskinen går till 95% i skog och snö.

Nu sitter jag med originalhjulen, så att köpa dyra kedjor till dem känns lite dumt. Samt för att kunna köra med lågt däcktryck lockar beadlockfälgar. Anders kedjor är klart de bästa jag sett, men har också hört talas om kostnad runt 9-10-tusen inkl moms. Gunnebos dotterbolag OFA i Finland har dessa http://www.ofa.fi/se/tuotteet-copy-/latta-slirskydd-for-atv-och-gaffeltruckar/atv/1736/atv-7-pro
Bild
Förra året blev jag tipsad om att Gunnebo själva hade en motsvarande men med fyrkantsdubb istf. runda såsom OFAs är. Om jag kommer ihåg rätt 2000:- + moms/paret.

Pitbullsdäcken kostar från 6995:- o det är ju såklart inte direkt billigt, så när man lägger ut sådana summor vill man såklart vara säker på att man köper rätt. Samt har man valt rätt kommer man kanske rent utav väldigt långt utan kedjor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Hema  
#323603
Uvskogen skrev:
Hema skrev:
Uvskogen skrev:Jag har provat både hjulvikter och extra last fram. Numera enbart extra last. Har en järnklump på en cirka 35 kg som sitter frampå fyrhjulingen. Med hydraulaggregatet på så ger det cirka 60-07 kg extra.
Gör att den drar betydligt bättre med vagnen på.
Har framvikten på även utan hydraulagg när jag ska dra tungt i skogen.

Hur har du fäst vikten? Lite sugen att skaffa fyrkantsfäste fram o back som de Nordamerikanska hjulingarna brukar ha. Har för mig att jag någon gång sett ett sådant kit till Yamaha, men är lite osäker nu.


blog/Uvskogen/sasongsforberedelser_b-6210_sid-56bd67927fd669a58a4d3d2ebbcd6c66.html

Såg bra ut o dina kedjor var fina de med. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

anersimyra  
#323636 Tänk på att till ett däck med s.k " traktormönster " fungerar många kedjor dåligt. TB kedjan togs fram just till Kenda Bearclawmönstret. Innan jag köpte TB kedjor körde jag med Norska tellefsdahl, de var visserligen bra kedjor men hamnade nere i mönstret på Kendadäcken. Den som provat TB kedjan uppför en " omöjlig backe " med stenhård blåis, eller ett slätt berg, den kommer " plocka fram spargrisen."... :smile: :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Hema  
#323668
anersimyra skrev:Tänk på att till ett däck med s.k " traktormönster " fungerar många kedjor dåligt. TB kedjan togs fram just till Kenda Bearclawmönstret. Innan jag köpte TB kedjor körde jag med Norska tellefsdahl, de var visserligen bra kedjor men hamnade nere i mönstret på Kendadäcken. Den som provat TB kedjan uppför en " omöjlig backe " med stenhård blåis, eller ett slätt berg, den kommer " plocka fram spargrisen."... :smile: :smile: :smile:

Jo, så det kräver att man tänker både en o två ggr, när man väljer däck, om man ska köpa andra kedjor än TB-kedjor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

anersimyra  
#323672
Hema skrev:
anersimyra skrev:Tänk på att till ett däck med s.k " traktormönster " fungerar många kedjor dåligt. TB kedjan togs fram just till Kenda Bearclawmönstret. Innan jag köpte TB kedjor körde jag med Norska tellefsdahl, de var visserligen bra kedjor men hamnade nere i mönstret på Kendadäcken. Den som provat TB kedjan uppför en " omöjlig backe " med stenhård blåis, eller ett slätt berg, den kommer " plocka fram spargrisen."... :smile: :smile: :smile:

Jo, så det kräver att man tänker både en o två ggr, när man väljer däck, om man ska köpa andra kedjor än TB-kedjor.
Jo..det är ju bara att titta på däcken där ATV Pro 7 kedjan presenteras..jag tror inte det är ett däck till ATV över huvud taget.. :???: oaktat detta ser kedjan mycket bra ut, vikten 26 kilo paret skvallrar om bra stålkvallite. 26 kilo kan förvisso vara embalagevikten.. :wink:

Avatar Fallback

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Hema  
#323733 Första bilden känns lite missvisande, men tänk om någon hade gjort sådana däck till ATV.

   TS
Avatar Fallback

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Hema  
#323913
Vedproducent skrev:Garpdraget så får du vikten även på framhjulen. Polaris har det men jag vet inte hur det är att montera på andra fabrikat. Men du drar ju avsevärt mycket mer last med det.

Garpdraget hade jag aldrig hört talas om, men hur tusan funkar det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Vedproducent  
#323918
Hema skrev:
Vedproducent skrev:Garpdraget så får du vikten även på framhjulen. Polaris har det men jag vet inte hur det är att montera på andra fabrikat. Men du drar ju avsevärt mycket mer last med det.

Garpdraget hade jag aldrig hört talas om, men hur tusan funkar det?

Ja det ersätter ju ordinarie kula med ett drag som är monterat mellan bakre och främre axeln. Du får då fram vikten även på framhjulen och hindrar stegring. Ökar nog framkomligheten med 50 procent eller något liknande.

Avatar Fallback

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Hema  
#323941
Vedproducent skrev:
Hema skrev:
Vedproducent skrev:Garpdraget så får du vikten även på framhjulen. Polaris har det men jag vet inte hur det är att montera på andra fabrikat. Men du drar ju avsevärt mycket mer last med det.

Garpdraget hade jag aldrig hört talas om, men hur tusan funkar det?

Ja det ersätter ju ordinarie kula med ett drag som är monterat mellan bakre och främre axeln. Du får då fram vikten även på framhjulen och hindrar stegring. Ökar nog framkomligheten med 50 procent eller något liknande.

Då blir mer en nackdel om man stelopererar bakvagnen, risk att det annars blir en hävarm gissar jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323954 Vet inte om jag har upplevt stegringsrisken som särskilt stor, däremot blir fästet sämre. Men förutom att jobba med vikter fram så kan man ju göra massor med hur man placera boggien och hur man lastar.
Går nästan att neutralisera kultrycket ibland, vilket förstås inte heller är önskvärt.

Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Vedproducent  
#323959 Draget är ju fjädrande så någon steloperation är det inte frågan om. De som kört med det draget vill nog aldrig byta tillbaka till vanlig kula. Kulan sitter förresten kvar så du kan använda vilket du vill bara du har rätt koppling på det du ska dra.

Avatar Fallback

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

axwell  
#323977
Vedproducent skrev:Draget är ju fjädrande så någon steloperation är det inte frågan om. De som kört med det draget vill nog aldrig byta tillbaka till vanlig kula. Kulan sitter förresten kvar så du kan använda vilket du vill bara du har rätt koppling på det du ska dra.

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=6657.0

Här har vi en bild på Garpdraget, i likhet med kommentaren direkt efter inlägget så förstår jag inte hur det(jämfört med original) skall kunna ge mindre belastning bak och mer fram.

Används inte kulkopplingen?
Om det var en stel koppling som på 2-hjulstraktorer och att hela draget kunde fjädra, så kanske på plan mark.

Blir inte klokare på det som skrevs här på forumet 2008.
viewtopic.php?f=21&t=2114&p=22245&hilit=garpdraget#p22245

Någon som har använt det i praktiken, hur fungerar det?

Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Vedproducent  
#323993 Ja jag har kört med det sen 99. Kan vara så att det finns olika Garpdraget med det jag har får du belastning från draget ända fram till främre dragfästet som är cirka 2 dm bakom framaxeln. Kulkopplingen används inte med Garpdraget men det sitter kvar om du vill köra annan vagn med kulkoppling.

Så det går fint att belasta draget med åtskilliga kilo. Tror nog jag haft 2-300 kg i alla fall belastat på draget som sen belastar både fram och bakaxeln.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).