Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

213 inlägg 106040 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Anse  
#323845 Proffsig film, Ådii !

Är det originalgripen till 8,5-meterskranen, d.v.s. 0,24 m2 ? Vi köpte till en 0,20 m2 just för att vi tyckte den större var lite klumpig att plocka med, eftersom vagnen delvis används i en mindre sågverksamhet där man plockar ut vissa stockar som ska sågas, samt att denna grip är lämplig i mindre, trånga, gallringar. Dock är det förstås 0,24 vid "volymkörning".

Den nya, större, pumpen (35 cc) är nu monterad och kranen går som en dröm enligt utsago. Ska hem över påsken för en provkörning. Dock är inte vinschen överlagd på traktorns hydraulsystemet ännu.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

totte  
#323855 Riktigt trevlig film och lugn och välplanerad krankörning :-BD

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323917 Alltid kul att se när grejerna rör med lite flyt på sig på film :grin:
Nu blandade jag ihop lite, 350M heter visst min :oops:
Din mätdator känner jag igen, samma som jag hade innan

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#323961 Tack roligt att höra att filmen gillas :smile:

Anse skrev:Proffsig film, Ådii !

Är det originalgripen till 8,5-meterskranen, d.v.s. 0,24 m2 ? Vi köpte till en 0,20 m2 just för att vi tyckte den större var lite klumpig att plocka med, eftersom vagnen delvis används i en mindre sågverksamhet där man plockar ut vissa stockar som ska sågas, samt att denna grip är lämplig i mindre, trånga, gallringar. Dock är det förstås 0,24 vid "volymkörning".

Den nya, större, pumpen (35 cc) är nu monterad och kranen går som en dröm enligt utsago. Ska hem över påsken för en provkörning. Dock är inte vinschen överlagd på traktorns hydraulsystemet ännu.


Joo det är nog 0,24 gripen, och den är nog väldigt stor att köra med men den förra vagnen hade ungefär lika stor grip som denna så har väl blivit van :) Har även 0,19 energigripen men den hade vi före och tyckte om att lasta med den eftersom den hade annan geometri än vad gripen på vår förra vagn hade. Men Farmas grip är nog riktigt bra den klämmer ihop virket och det är sällan som det faller ur nåt om man har mycket i gripen. Roligt att höra att den funkar med nya pumpen. Du får fixa en filmsnutt på den :wink:

gnisten83 skrev:Alltid kul att se när grejerna rör med lite flyt på sig på film :grin:
Nu blandade jag ihop lite, 350M heter visst min :oops:
Din mätdator känner jag igen, samma som jag hade innan


Okej, sån mätdator som du har har jag aldrig sett till Arbro förut :smile: Mne det är ju roligt att se att det finns andra alternativ. Betyder det också att du inte har så många knappar på spakarna? På vår är det ju 7+7 så det blir ju ett par att hålla reda på...

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#335434 Startade upp vedtillverkningen nu igen så Farman och Brutus fick börja tjänstgöra igen efter ca en månads vila. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

rikard_e  
#335725 rejäl vedklyv! :grin:

Är riktigt sugen på en driven huggarvagn, är du nöjd med drivningen?

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#335765 Japp den är i det lite större segmentet :grin: Klarar runt 65-70cm i 4 bitar beroende på träslag :smile:

Ja är nog nöjd med den, går bra att köra med den i skogen utan att traktorn behöver hjälpa till när man lastar vagnen, enda är att ifall det kommer någon större stubbe eller liknande så lämnar den och slirar så då måste men ju hjälpa till med traktorn men annars går den nog bra.
Har ju en ratt att ställa hastigheten på steglöst så går bra att hitta rätt hastighet så det inte går för snabbt i skogen heller. Lite högre maxhastighet skulle inte skada tror den ligger på runt 1,7km/h men skulle vara bra att kunna få 2,5-3km/h just för att om man behöver drivningen hela tiden när man kör ut efter mjuka partier eller liknande. Men tror jag kan ställa om det ifall jag skulle ha den extra dosa som behövs för att ställa alla parametrar i datorn men har inte skaffat den (ännu :mrgreen: ).

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#342574 Så Farma sommaren har gått nu och Farman får börja jobba i skogen igen, nu även med en ny kollega ett Naarva E24 som är ett ackumulerande aggregat för energivirke. Har bara kört med det en halv dag i skogen ännu men kommer nog att användas hela vintern om så är möjligt.
Det som är bra med Naarvan är att det är ackumulerande och kräver ingen extra hydraulik utan olika funktioner så fungerar vid olika tryck. Lägger in en film från tillverkaren själv så ser man lite bättre hur det fungerar.


   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#342980 Så nu har jag kört i skogen med Naarvan och börjar komma överens med det mera hela tiden. Även vagnen tar sig otroligt smidigt fram i skogen fast man backar och gör väg åt sig. Blir riktigt fint i beståndet efter att man först gått med röjsåg och sedan gallrar ur större träd med Naarvan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Axl  
#342994 Vad gör du med det som ligger på backen? Går det att skota utan att dela på?

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#343001 Tror nog det går bra att skota utan att dela på. Är ju ganska mycket luft i varje hop så det brukar nog gå bra att samla ihop dem. Har även förut kört med samma princip och då har det nog gått bra att skota.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#357420 Här kommer en film på när jag kör med Naarvan


   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#370099 Ja har inte varit så mycket liv här ännu men Farman har nog funkat utan större bekymmer. Har modifierat lite på en del ställen som kommer bild på någon dag. Annars så har det nog mest varit skotning samt klippning med Naarvan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

rikard_e  
#370149 Häftigt, hade inte haft nått emot att ha båda dom maskinerna. Går det bra utan kedjor på dragaren?

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

martiniholma  
#370205 Använder du ackumuleringen mycket, eller kör du den mest som en vanlig bioklipp? Hur stor är prisskillnaden mellan detta o en bioklipp i samma storlek? Hur grovt tar den? :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).