Motorsåg och handhållet

Bästa motorsågen,

32 inlägg 53170 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3970 Vad det gäller förbrukning l/timme så tror jag de ligger väldigt lika i de olika cc klasserna. Tror inte det är mer än 4-5dl max på 8 tim effektiv körning med samma belastning. Ett sätt o kolla är att hugga gräs.
Hoppar man mellan cc klasserna är det betydlig skillnad.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
fm  
#3987
Huggarn skrev:Tja, det här med vilken såg som drar mest bränsle är ju jäkligt svårt att generellt säga!! det krävs ju att samme förare kör två fabrikat med exakt lika stor tank på exakt samma sätt!! :roll: ! dessutom,för min egen del är det hur mycket jag får utfört på en viss tid som är viktigt! sen om sågen drar 7 eller 9 liter på en dag spelar ingen som helst roll anser jag! för är det så att ett par liter/per dag avgör vilken såg man kör tycker jag man kan stanna hemma istället!! Tänk va billigt!! :D den enda "jämförelse" jag kan komma med är mellan stihl ms360 & ms361! tror inte jag ljuger allt för mycket om jag påstår att den nyare 361an drar åtminstone 20% mindre soppa!! finns ingen som helst vetenskap bakom detta,men det är den känsla jag fått! har man jämfört tex en hva eller partner mot en stihl 020 eller ms200 så förstår jag att man tycker att den drar mycket soppa! eller rättare sagt: soppan tar snabbt slut! å det är ju inte riktigt samma sak! vet inte hur mycket det går i den tanken,men inte är det många droppar! Hehe...min är numera dessutom "uppfilad" i ljuddämparen!! :lol: för övrigt har jag två stihl fs480 röjsågar som jag är mäkta nöjd med,som dessutom i mitt tycke går väldigt bränslesnålt! :) men framför allt går dom ALLTID!!(får jag väl ångra att jag sa) å det kan ju vara rätt viktigt för vissa!! jag har till och med ibland gått å önskat:"ska inte den sabla tanken bli tom snart??!!" så man får ta sig en "jamare" ur kaffetermosen!! :D

Hur min farsas huskvarnor(röjsågar) går,tanker jag inte ta upp här!! för jag antar att ni har hört den "valsen" förr från mig! :lol: men han fick dom billigt i alla fall!! :)

Mr Stihl berätta gärna lite om huskvarnorna. Kul att nån mer gillar Stihl

Användarvisningsbild

Re: Bästa motorsågen,

Fredrik Reuter  
#323834 Letade i gömmorna och hittade denna gamla tråden.
Är detta något som vi kan spinna vidare på?

Bästa motorsågen alla kategorier genom tiderna.

Om motorsågen redan finns som förslag i tråden så kan vi väl gilla upp den för att så småningom kanske få fram ett resultat!

Användarvisningsbild

Re: Bästa motorsågen,

anersimyra  
#323838
Fredrik Reuter skrev:Letade i gömmorna och hittade denna gamla tråden.
Är detta något som vi kan spinna vidare på?

Bästa motorsågen alla kategorier genom tiderna.

Om motorsågen redan finns som förslag i tråden så kan vi väl gilla upp den för att så småningom kanske få fram ett resultat!
När jag bytte bort min HVA 254 XP hade den 15 problemfria år på nacken.. :smile: ..en värdig kandidat alltså.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bästa motorsågen,

Fredrik Reuter  
#323843 Ja, det är onekligen bra betyg!
Ös på med mer gott skogsfolk!
Finns det svar i andra trådar så får ni gärna länka till de inläggen också!

Användarvisningsbild

Re: Sv: Bästa motorsågen,

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323844 Husqvarna 242 xpg är enligt mig den bästa såg som gjorts :)

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Bästa motorsågen,

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323846 HUSQVARNA 242XP är den bästa motorsågen genom tiderna för skogsägaren i gallring och skogsvård.
Den är accelerationssnabb, relativt lätt, pålitlig, lättstartad, bränslesnål, enkel och driftsäker.

Motorsågarnas FERRARI är vad Husqvarna 242 är till prestanda
Motorsågarnas VOLVO är vad Husqvarna 242 är till kvalitet och tillförlitlighet.....

Användarvisningsbild

Re: Bästa motorsågen,

Rasken  
#323850 Måste hålla med om Husqvarna 242 är nog en slitvarg som förtjänar en guld stjärna.

Funderar på att byta ut dessa 20 år gamla sågarna, visserligen finns det inga fel på de trots åldern. Och att de har används varje vinter är ju otroligt.... Men när man tittar på nya sågar, blir man ju förbryllad över vad lite som hänt på utvecklingen. Visserligen kanske de är lite starkare i motorn, men då väger de istället mer. Mitt tycke vore ju att de hade samma prestanda i motorstyrka och robust het men var lättare?

Var hittar man en sådan såg?

Avatar Fallback

Re: Bästa motorsågen,

tallen100  
#323860 Helt klart 242 xpg, den är smidig, rapp och driftsäker. Efter den har det bara gått utför med all onödig elektronik.

Avatar Fallback

Re: Bästa motorsågen,

tallen100  
#323867
Rasken skrev: Mitt tycke vore ju att de hade samma prestanda i motorstyrka och robust het men var lättare?

Var hittar man en sådan såg?

Det blir nog svårt, allt blir ju större och tyngre nuförtiden... bara att titta på mobiltelefånarna.. dom ryms ju snart inte i en vanlig ficka längre :surp:

Användarvisningsbild

Re: Bästa motorsågen,

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324239 Har 2 sachs-dolmar 115 sågar, den ena från 80-talet och den andre tidig 90-talare, bara går och går.. Har inga planer på å byta! Kan tillägga att de hade 20 hårda första år på föräldrarådet där vi förutom allt jobb i skogen fick beta sig igenom ca 80 kubik ved på vedbacken varje år..

Användarvisningsbild

Re: Sv: Bästa motorsågen,

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324242
nelson skrev:Har 2 sachs-dolmar 115 sågar, den ena från 80-talet och den andre tidig 90-talare, bara går och går.. Har inga planer på å byta! Kan tillägga att de hade 20 hårda första år på föräldrargården där vi förutom allt jobb i skogen kapade igenom ca 80 kubik ved på vedbacken varje år..

Avatar Fallback

Re: Bästa motorsågen,

röjar kalle  
#324627 Jonsereds 670 Champ. Köpte den i början av nittiotalet så mycket träd jag sågat upp med den är det fortfarande otroligt att den är fortfarande är pigg och rask. Så man får nog slå ihjäl den lilla gynnaren för att arbeta slut på honom går inte.

Användarvisningsbild

Re: Bästa motorsågen,

traktorz  
#324634 Farsans Jonsered 535'or, som var lätta och starka, pålitliga, tåliga, samt enkla att underhålla.

Vårt nuvarande Jonsereds-par: CS2150 & CS2152, båda 50cc av modernare snitt med bättre avvibrering.

Vår minsta såg, en Stihl MS192C-E, mycket lätt, men vibrerar en hel del. Med vass kedja är den ett nöje att röja med.

Vår största såg, en 60cc Stihl MS362C-Q såg för att orka med ett 18" långt svärd. Tung och mycket robust byggd. Den problematiska QuickStop var dock ett misstag, hellre hade vi önskat handtagsvärme.

Användarvisningsbild

Re: Bästa motorsågen,

JensSkoog  
#324641 Har haft många sågar, och gillat många av dom, men Stihl MS200 är min
favoritsåg. Den är lätt å bära med sig, och den holler till det mesta av vad
jag jobbar med i klengallring och kvistning. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).