Motorsåg och handhållet

lätt motorsåg.

89 inlägg 36291 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

tallen100  
#323469 Aldrig hört talas om.. Bild på sågen? :smile:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

faema  
#323472 Den säljes lite här och där, jag köpte min hos AM service i varberg.
Och här t ex
http://www.arkelstorptradgardsmaskiner. ... e-20024572
Active gjorde alla Klippos grejer innan de blev uppköpta av Husqvarna.
Hemsida: http://www.active-srl.com/en/

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

JensSkoog  
#323474 Interessant! Made in italy, kann det verka som? Kommer faktiskt många bra sakor från Italien, så det kann gott vara kvalität :P Priserna är inte avskräckande!

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323491 Jag skulle aldrig köpa en motorsåg som en italienare gjort :surp:
Men det är jag o mina erfarenheter via jobbet som gör att jag tycker det :smile: .
Kan säkert va en vettig såg.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

totte  
#323505
Magnus M skrev:Jag skulle aldrig köpa en motorsåg som en italienare gjort :surp:
Men det är jag o mina erfarenheter via jobbet som gör att jag tycker det :smile: .
Kan säkert va en vettig såg.

Magnus M


Har faktiskt gjorts en hel del bra sågar i Italien, numera mest konsumentmaskiner. En hel del av Elux konsumentsågar har byggts där och är inte dåliga i sin klass. I ett test där en större Active 62.62 konstaterades att den var stark och rapp men blev helt underkänd på vibrationerna. Vet nu inte alls hur det är med det för den mindre modellen, hittar inga vibrationsdata om Active 40.40.

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

Erre  
#323518 Just vibrationerna gjorde att vi tog bort hitachi sågen som alternativ.
3 ggr mer än i stihl 201.
Så det blir en stihl när vi väl kommer dit. Har ett motorhaveri på en av våra traktorer att ta tag i först.

   TS
Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

Hema  
#323519
Erre skrev:Just vibrationerna gjorde att vi tog bort hitachi sågen som alternativ.
3 ggr mer än i stihl 201.
Så det blir en stihl när vi väl kommer dit. Har ett motorhaveri på en av våra traktorer att ta tag i först.

Lät tråkigt, hoppas det löser sig på bästa sätt.

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323625 Ser lite märkligt ut på plåtarna ibland, Fins i olika färger och märken. Fick för mig det var Italienare och GGP var inblandat, men har kanske fel där Eller så köper de in såg från olika ställen..
http://www.active-srl.com/en/catalogo/chainsaw
Har några som kommer hit ibland. Inte mycket krut i dem, mycket som spricker i plaster och tappade skruvar etc. Ägarna är liksom du nöjda och tycker de var prisvärda.

Användarvisningsbild

The world lightest chainsaw

traktorz  
#323687 Den här sågen från samma företag som bilden här ovan, verkar onekligen vara bland det lättaste marknaden skådat: endast 2.2kg (torrvikt, samt 8" svärd och kedja tillkommer)

Ref:
http://www.zenoah.co.jp/int/products/chainsaws/g2000t/

Användarvisningsbild

Re: The world lightest chainsaw

anersimyra  
#323711
traktorz skrev:Den här sågen från samma företag som bilden här ovan, verkar onekligen vara bland det lättaste marknaden skådat: endast 2.2kg (torrvikt, samt 8" svärd och kedja tillkommer)

Ref:
http://www.zenoah.co.jp/int/products/chainsaws/g2000t/
Den får man väl bära i " nackskinnet," sågen väger drygt fem kilo mindre än mitt kattskrälle.. :roll: kanske får man ner två fingrar i bågen i vart fall.. :smile:

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

faema  
#323952 Lite märkligt den där 41.41, den finns ej i deras sortiment, kanske en "inköpt" för den Japanska marknaden? De jag såg hos handlaren vara alla gröna och var "made in Italy". Att de är kraftlösa låter också märkligt, i Carlsönernas test som någon här innan refererade till var just Actice-sågen den kraftigaste, kallades "Testets Ferrari".

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323958 De jag haft och provat har inte varit några Ferrari. Men de startar o går, presterar vad man förväntar sig för priset.

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

Williamm  
#661402
svampbob skrev:Jag har haft min i några år och sist jag tittade så tyckte jag att det såg ut att behövas en dubbel D nyckel för att justerna. Min får för lite för mycket bränsle för att gå bra. I den är det nog mineralolja i mina andra sågar är det en ny olja som jag testar och är väldigt nöjd med och hoppas att den kommer ut på marknaden inom kort.


Vad hände med den oljan?

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

nilsszzon  
#661404 Valtra , hur menar du fjädern vid handtaget på 201an? jag har märkt att min fjäder har längt sig och upplevs sladdrig är det ett byte som behövs då eller hur menar du fjädern är kass? rent avbruten ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).