Motorsåg och handhållet

HVA 550 XPG dör på tomgång

195 inlägg 87275 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323434 Har letat efter den där länken men hittar den inte, kanske nåt jag drömt :shock: .

Mycket annat hittar man dock, på ett flertal ställen kan man läsa att HVA tydligen utvecklade detta först.
Först nåt man kallar generation 1, som såldes till Stihl i utbyte mot elstyrda förgasare från Zama som Stihl äger.
HVA byggde generation 2 som nu sitter i sågarna från HVA.
Huruvida Stihl vidareutvecklat gen1 är osäkert.
Sant eller inte?

Det verkar generellt mindre problem med Stihls M-tronic men det är ju troligt att HVAs strul beror till stor del på
andra barnsjukdomar på den nya rangen med sågar o inte bara på Autotune.
Men Autotune kan ju upplevas som felet när den kompenserar o ger fel symptom på rent mekaniska fel.

Stihl har ju byggt mer på befintliga sågar som redan är avlusade från barnsjukdomar o då fungerar elektroniken bättre.

Det verkar som AT har mer minnesfunktioner än M-tronic. Vet inte om det är sant men skulle gärna veta.
Personligen tror jag detta är en nackdel sålänge systemet inte har sensorer på avgassidan.

Andra funderingar:
Har båda systemen spjällägeskontroll eller inte?
Mtronic reglerar bränslet 33ggr per sekund med pulser "öka" eller "minska" o mäter varvatalets förändringar. För att klara detta borde gasspjällets läge krävas för att veta vilket varv som ska nås eller?

På HVA pratas det om Leanout. Tändmodulen minskar bränslet tills en varvtalssänkning märks o ökar igen till rätt nivå men samma här, hur vet sågen vilket varv den ska jobba mot?

Magnus M

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323445
Magnus M skrev:
På HVA pratas det om Leanout. Tändmodulen minskar bränslet tills en varvtalssänkning märks o ökar igen till rätt nivå men samma här, hur vet sågen vilket varv den ska jobba mot?



Det är inte så enkelt att den vid max gas (sensor på spjället?) jobbar mot ett förinställt varv? Och om man inte kör i max gas, så justerar den inget?

Användarvisningsbild

Re: Sv: HVA 550 XPG dör på tomgång

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323447 Det kan ju vara kontakter för ingen gas o fullgas bara. Har försökt titta i min 241a men inte helt lätt. Kontakter finns det men vad dom gör är inte lätt att veta.
En skillnad mellan Hva o Stihl är ju reglaget oxå, stihlen har bara ett start o ett driftläge. Hva kör väl fortfarande med choke, förhöjd tomgång o sen drift.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Brumsten  
#323450 Hej, efter att noga läst på om AT så kan jag konstatera att det finns en gasspjällsgivare, en bränsleventil i förgasaren där också temperaturen mäts.
AT;s bränsleventil har en cykel mellan 0 och 200, där 0 är stängd och 200 är max flöde,
det borde regleras med gasspjällsgivaren.
Vid körning sparas inställda värden efter en minut.
Tändsystemet arbetar efter värden från förgasaren under körning, men vid start har
nog tändsystemet mer att säga till om tror jag typ tändkurva och kanske något mera, men vad vet jag.
Återkommer när jag vet mera.
Stihl:s system borde fungera på samma sätt, det är så vitt jag förstår min uppfattning.
Men det här borde man väl begripa att man inte förstår sig på. :roll: :cry: :!:
Ha de.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

old log  
#323453 Jaaaa.... de vet i fan om inte det är bäst för psyket alla fall, nä men detta miljötjafs på alla områden ställer bara till en massa problem, va fan räddar man miljön med att rena några fjuttiga avgaser som kommer från oss fosiler som fortfarande hugger med motorsåg? och vart är vinningen när såg eländet drar dubbelt med bränsle per producerad kubikmeter . Jo det finns en vinnare ! bränsletillverkaren får större försäljning, och verkstäder får tätare besökare men ägaren får tommare plånbok och klenare psyke, nää denna tid äro ur led må jag säga med alla påfund för att klå oss stackars medelsvenssons på det lilla vi har.. ta till exempel detta påfund att alla måste ha motorsågskörkort oavsett om vi haft detta som yrke i trettio-fyrtio år... så skall vi punga ut med 5000:- spänn, för att en beläst skrivbords nisse ska komma och lära oss köra motorsåg...... Helvete det borde väl vara vi som har erfarenhet av det verkliga skogsslitet som skulle ha något att lära ut... nej då vi är helt yrkes kompentent befriad helt körda i huvet så vi måste sätta oss i skolbänken för att lära oss köra motorsåg... Otroligt att jag lyckats försörja mej och överleva i alla dessa år måste vara guds försyn tydligen. Nä penning giller är vad det handlar om, klå alla vi vanliga människor på var eviga krona som vi kan lyckas gno ihop på vårt dagliga slit, med de ena efter det andra påfundet av driftiga byråkraters flitighet och uppfinnings förmåga att klå åt sig pengar med tvång . NÄÄ det är väl bara att lägga sig på sofflocket å ligga helt stjäl som en pinne så går det lita med mat me. Tack för mej som är en driftig och uppfinnings rik själ , som alltid försökt att stå på egna ben och som trodd att livs erfarenhet var någe man kunde vara stolt över.. men nej då. :sad:

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323456 Detta med bränsleförbrukning är ju en sak ja, Jag upplever inte min Stihl 241 speciellt törstig, snarare tvärtom.
Jag körde innan Stihlen HVA242 o jag upplever att jag kör ungefär lika länge på en tank nu som med 242an.
Då är det 5,2dl i HVAn mot 0,39 i Stihlen.

Detta med referens till Farsan 83år o hans MS200. Jag brukar va en stund före honom till dunken.
En normaldag när vi hugger så brukar han va mör efter 4 tankar o då har jag oftast kört mellan 5 o 6 tankar.

Det var likadant ungefär när jag hade 242an.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

anersimyra  
#323473
old log skrev:Det är några jävla skitsågar, hade en 560 till att börja med å den gick som en kratta, bytte till en 550 å inte fan blev det någe bättre , dom är jävulskt törstiga å inte varvar dom ut heller.... vid kvistning så bluddrar dom som gamla gubbsågar... dom ska vara så, för det är tändningen som slår ifrån vid toppvarv, är svaret från ÅF, man undrar vart utvecklingen har gått åt för håll när man lyckats göra en såg som drar dubbelt med bränsle och inte varvar ut vid toppvarv vid kvistning, nää tacka vet jag gammal beprövad teknik utan datorer å skit
Visst fan varvar 550 ut.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323492 Jag klagar inte på elektroniken - om den fungerar ... Sågen är bra utom tomgången. Kanske Husqvarna borde skicka med en elektronisk "skruvmejsel" så man kan ställa tomgången ?

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Astrix1  
#323572 Min 550 har ställt in sig perfekt varvar som fan vid belastning och bluddrar vid tom körning vid fullgas , min autotune blev jag imponerad av. stabil tomgång oxå. Den går lika bra som min 5år gamla såg stihl ms261 men mycket smidigare såg att kvista med än stihlen.
Har kört ca 10 tankar med sågen nu inte törstigare än nån annan såg jag haft.
Hade tänkt köpa en ms 241 men fanns hemma hos återförsäljare

Användarvisningsbild

Elektronisk skruvmejsel = programvaruuppdatering

traktorz  
#323584
Nisse Husberg skrev:Jag klagar inte på elektroniken - om den fungerar ... Sågen är bra utom tomgången. Kanske Husqvarna borde skicka med en elektronisk "skruvmejsel" så man kan ställa tomgången ?


Vår Stihl MS362C-Q gick väldigt dåligt i vintras och stannade ofta på tomgången. Problemet var inte bränsle-, utan tändrelaterat! Knackade därvid ihop tändstiftet från slitna 0.60mm ner till 0.45mm, och sedan dess har sågen gått perfekt igen. Har läst att Stihl MS362 tydlligen haft en del problem med svag tändmodul. Nu är tomgången ånyo mycket stabil, vilket jag antar beror på att sågen har justerbart tändläge. Däremot har vi aldrig behövt röra L-munstyckets fabriksinställning på MS362, under alla år vi haft sågen.

Tomgångsvarvtalet för 550XP är ju specat till 2800 rpm, så det finns ju ingen anledning till att själv manipulera eftersom elektroniken har en sensor för just varvtal.

Däremot håller jag visserligen med om att det i vissa lägen absolut kan finnas behov av att justera blandningsförhållandet via ett lågfartsmunstycke för bästa stabila tomgång och accelerationsrespons. Men fabriksinställningen på L-munstycket tycks ju funka på vår MS362, så varför skulle inte detsamma även funka på en AutoTune/M-Tronic såg såsom 550XP?

Kanske är L-munstycket felaktigt injusterat från fabrik på 550XP? Men om nu inte 550XP har något L-munstycke, utan att dess motsvarande funktion regleras via programvaran istället, vad då göra? Flasha en uppdaterad programvara förmodligen?

Tomgångsproblemen hos 550XP kan även de vara tändrelaterade! Läste i senaste IPL för 550XP att tändmodulen bytts samt att programvaran uppdaterats.
"Software updated:
We have changed the Ignition module to secure spark at idling and high speed.
"

Ref:
http://cdn.husqvarna.com/ddoc/HUSI/HUSI ... 014-12.pdf
http://cdn.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO ... 736-10.pdf

Användarvisningsbild

aldrig mer tänkt köpa en såg utan dator

traktorz  
#323686
svampbob skrev:Jag har aldrig mer tänkt köpa en såg utan dator. Är man i skogen 7 dagar i veckan så har man åtminstone 2 fullgoda sågar.
Jag kör med 2 550 och som reserv några äldre men fullt fungerande proffssågar.


- Du är nog inte ensam om den meningen, ty AutoTune/M-Tronic ökar ju effekt/vikt-prestanda hos redskapet.

Men möjligen finns det en outnyttjad potential för Husqvarna/Jonsered att exploatera, nämligen hos den något mer konservativa kundgruppen av professionella; Dels de som efterfrågar den klassiskt enklare konstruktionen av sågar utan friskluftsmotor, dels de som efterfrågar dagens friskluftsmotorer men med konventionella förgasare.

De nya miljökraven må sätta käppar i hjulet för det förstnämnda alternativet, däremot inte det andra. Men skulle det vara ekonomiskt lönsamt för en tillverkare att ha ytterligare ett antal produkter i sitt utbud? Tänk en "Husqvarna 550XP Classic" försedd med justerbara förgasarnålar, som är 10% billigare än dagens 550XP med AutoTune. Vilken modell av dessa två tror vi skulle sälja bättre?

Idag kostar Husqvarnas semi-pro modell 545 10% mindre än toppmodellen 550XP. Vilken säljer mer? Förmodligen 550XP?

- Skulle en 545 med konventionell förgasare vara ett alternativ för de konservativa, som ej önskar AutoTune utan som är försedd med en konventionell förgasare?

- Knappast, då denna kundkategori skulle ändå välja såg utifrån bästa effekt/vikt-prestanda, och följdaktligen satsa på toppmodellen med AutoTune!

Slutsatser:
1)
En serie med Retro-sågar, försedda med dagens mest avancerade tändelektronik och AutoTune förgasare vore häftigt, om nu inte miljökraven vore ett hinder. Tänk R242XP AT, R246XP AT, R262XP AT som exempel.

2)
AutoTune är här för att stanna, så uppmaningen är till alla som eventuellt har problem med sina sågar, att snarast få dessa till serviceverkstaden för åtgärd, med förhoppningen att stabilare produkter som blir till gagn för alla blir resultatet av mer återkoppling tillbaka till fabrikanten från användarna.

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323699 Jag har sagt det så länge det funnits och inte hittat nåt som ändrat åsikten än så jag står fast vid att motortyp är det som är sämre, inte tädning eller bränslesystem.
Om dessa var i en konventionell motor som 357 och den hade cat dämpare så hade det funkat lika bra ur emissionshänsyn.

Självklart ska alla problem rapporteras, lämnas in. Tyvärr är det inte så eftersom många inte vet att det är problem eller skiter i det o genomlider eller slänger den på skullen...

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347533 Vi är lite sugna på att investera i en motorsåg och då troligen 550 XPG innan nyår, eventuellt nu på oktoberkampanj via postorder. Nu har vi en (troligen) 19 år gammal Jonsered 2054 som bara går och går trots att den plågats och missköts utan service. :roll:
Söker man på 550 XPG verkar det lite halvfarligt men kanske har alla barnsjukdomar försvunnit så risken är liten att man måste in och serva/justera på garantin och att man kan få uppleva en ny 20-åring?

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347589 Inte en chans att en elektroniksåg går i tjugo år. Har du tur så går den när den är ny.

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

traktorz  
#347630 Elektroniken som är inkapslad kan mycket väl hålla i 20 år, som ju ex.vis det brytarlösa tändsystemet visst på. Däremot sladdar till handtags- och förgasarvärme är mer utsatta. Förgasarsolenoiden hos AutoTune/M-Tronic torde vara den komponent som först ger upp och följaktligen först måste bytas. Undrar just hur många timmars livslängd den har beräknats till?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).