Föryngring

Ge befintliga smågrabbarna en chans

6 inlägg 3843 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ge befintliga smågrabbarna en chans

niotre  
#323669 Jag fick senaste numret av Skogsmark i brevinkastet en dag. I den fanns en artikel: Plantera rätt och spara in var tionde planta. Det låter ju bra. Några sparade kronor år noll är ju mumma år 80 eller vad man nu har tänkt sig för omloppstid. Nu till min Spaning. Jag har fått lära mig att dessa granar ska röjas bort. Att de benämns rörande. På bilden i artikeln jämförs planterade granar med en befintlig. Den senare är buskig och har inget direkt långt toppskikt. Jag förstår ju att detta är en man som går sina egna vägar som delger tips. Är det någon som har någon idé om en sådan sparad gran kan bli bra? Han medger ju lägre tillväxt kontra en förädlad planta. Dock är ju själva etableringen klar.
/L.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Ge befintliga smågrabbarna en chans

niotre  
#323670 Skulle stå småplantor, men Samsungtelefonen ville visst annat :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ge befintliga smågrabbarna en chans

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323674 Jag tror Samsung ändrade till rörande också. Men vad skall det stå? :)

Avatar Fallback

Re: Ge befintliga smågrabbarna en chans

niotre  
#323675 Ska stå röjgranar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ge befintliga smågrabbarna en chans

Hasse smålänning  
#323876 Man får nog i stort sett samma produktion med en inblandning av naturliga granar som om man bara har planterade!
Många olika försök visar detta:
- Du får en viss volymproduktion över omloppstiden om du planterar 2500 st/ha av lokalt frömaterial. Vi kan kalla detta 100%.
- Om du planterar hälften så många - 1250 st/ha - blir volymproduktionen inte 50% utan nästan 80 %. Det du tappar är i början av omloppstiden i gallringar. Sedan tappar du förstås en del chanser att ha kvar skadefria stammar som kan bli timmer.
- Om du planterar med de vanliga plantagefröerna så får du en produktion om 112 %
- Ett år kortare omloppstid, men med samma produktion, betyder i södra Sverige ca 1,5 %.
- Om du föryngrar med befintliga granar som har 3 års försprång så producerar de ca 105 %. Dom är gratis.
- Om du blandar befintliga granar med plantor av plantagefrön så kommer du ha svårt att mäta upp någon skillnad i produktion. Den kommer att avgöras vilka plantor som står på bäst punkter och, som slipper ifrån skador. Dom naturliga plantorna klarar sig nog inte sämre än de naturliga.

Avatar Fallback

Re: Ge befintliga smågrabbarna en chans

niotre  
#323883 Tack Hasse. Det var väldigt intressanta siffror du presenterade. Det är alltså så försvinnande liten skillnad, så att det för en privat skogs ägare saknar praktisk betydelse.

På skiftet precis brevinkastet (G26) avverkades skogen för 8 år sedan. Där fanns inga direkta uppslag av smågranar, vad jag kan minnas. Plantering av barret misslyckades totalt. Jag hade inte begripit det här med snytbaggen. Den åt upp allt, sen kom gräset. På den torraste delen av det hygget har plantorna fortfarande problem i gräset. De står liksom och stampar. Jag har trampat varje sommar och även kompletterat två går med fler plantor. Mkt märkligt.

Jag siktar nu på att sätta lite glest på de torrare ytorna på det nya hygget. Tänkte prova vitryska med tre-/treochenhalvmetersförband (enligt W-modell). Sen får resten självföryngra.
Då blir det förhoppningsvis så stormat som jag kan få till det. G26, vindutsatt, SV Värmland.

/L

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).