ATV och UTV i skogen

ATV som arbetshäst

24 inlägg 14424 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ATV som arbetshäst

Jojac  
#323588 Jag skulle rekommendera dig att kolla på en polaris x2.
Gärna en 2014 med servo.
Kör själv med en maskin utan servo och saknar detta ibland.
Mitt skogskörande innefattar enbart att ta hand om markägarens vindfällor som sen blir till min årsved. Alltså en hobbyverksamhet.

Min 550 x2 med en hemmabyggd timmervagn har problemfritt dragit ut ca 200m3 ved. Räknat på volym i kluven ved. Detta på 3 år.
Kör i trång skog i gamla skotarspår med ordentligt kuperad terräng. Har bara ett fåtal gånger klantat mig till att inte komma fram. Mina lass brukar ge ca 1,5 - 2 m3 kluven ved.

Extra länden på polaris x2 är inget jag byter bort. Mycket värdefulla egenskaper på maskinen tack vare detta. Skulle tro att det är värt att köra på bensin.
Mina dagar att handlasta mina stocka borde vara förbi. Åker i morgon för att hämta en hydraulvagn.
Dock utan drivning då frugan sa ifrån.
Återkommer när jag provkört.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: ATV som arbetshäst

svampbob  
#323589 Helt of topic men i alla fall arbetshäst. Igår när jag åt lunch i Amish trakter här i USA så ser jag på macken på andra sidan gatan en Amish gubbe komma med häst och vagn. Stannar på macken och fyller upp en fem liters reservdunk med bensin. Det kändes lite oförskämt att ta upp mobilen och foto honom.

Avatar Fallback

Re: ATV som arbetshäst

Hema  
#323600
Jojac skrev:Jag skulle rekommendera dig att kolla på en polaris x2.
Gärna en 2014 med servo.
Kör själv med en maskin utan servo och saknar detta ibland.
Mitt skogskörande innefattar enbart att ta hand om markägarens vindfällor som sen blir till min årsved. Alltså en hobbyverksamhet.

Min 550 x2 med en hemmabyggd timmervagn har problemfritt dragit ut ca 200m3 ved. Räknat på volym i kluven ved. Detta på 3 år.
Kör i trång skog i gamla skotarspår med ordentligt kuperad terräng. Har bara ett fåtal gånger klantat mig till att inte komma fram. Mina lass brukar ge ca 1,5 - 2 m3 kluven ved.

Extra länden på polaris x2 är inget jag byter bort. Mycket värdefulla egenskaper på maskinen tack vare detta. Skulle tro att det är värt att köra på bensin.
Mina dagar att handlasta mina stocka borde vara förbi. Åker i morgon för att hämta en hydraulvagn.
Dock utan drivning då frugan sa ifrån.
Återkommer när jag provkört.

Utan drift krävs det plannering, så man inte kör fast. (been there done that)

Användarvisningsbild

Re: ATV som arbetshäst

svampbob  
#323601
Hema skrev:
Jojac skrev:Jag skulle rekommendera dig att kolla på en polaris x2.
Gärna en 2014 med servo.
Kör själv med en maskin utan servo och saknar detta ibland.
Mitt skogskörande innefattar enbart att ta hand om markägarens vindfällor som sen blir till min årsved. Alltså en hobbyverksamhet.

Min 550 x2 med en hemmabyggd timmervagn har problemfritt dragit ut ca 200m3 ved. Räknat på volym i kluven ved. Detta på 3 år.
Kör i trång skog i gamla skotarspår med ordentligt kuperad terräng. Har bara ett fåtal gånger klantat mig till att inte komma fram. Mina lass brukar ge ca 1,5 - 2 m3 kluven ved.

Extra länden på polaris x2 är inget jag byter bort. Mycket värdefulla egenskaper på maskinen tack vare detta. Skulle tro att det är värt att köra på bensin.
Mina dagar att handlasta mina stocka borde vara förbi. Åker i morgon för att hämta en hydraulvagn.
Dock utan drivning då frugan sa ifrån.
Återkommer när jag provkört.

Utan drift krävs det plannering, så man inte kör fast. (been there done that)


Att vara utan drift är illa men att vara utan ramstyrning är nästan lika illa.

Avatar Fallback

Re: ATV som arbetshäst

Hema  
#323604 Här har vi en som tänkt till.
Bild

Dra fram det som ligger illa till o lägg det sedan på den större kärran.

Avatar Fallback

Re: ATV som arbetshäst

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323776 Ac diesel med rejäla däck har 35 cm markfrigång . Grym dragare men ingen busmaskin

Användarvisningsbild

Re: ATV som arbetshäst

svampbob  
#323778
zeaflower skrev:Ac diesel med rejäla däck har 35 cm markfrigång . Grym dragare men ingen busmaskin


Jag tittade in till en artic försäljare idag här i USA och jag såg hela modellprogramet förutom dieseln så den är kanske för europamarknaden.

Avatar Fallback

Re: ATV som arbetshäst

Rolfnilsson400  
#323792 Ska du ha det som arbetshäst, titta på kompakttraktorer. Då får du det mesta du önskar, diesel, hydraulik, bra dragförmåga vid låg hastighet.
Titta t.ex. på viewtopic.php?f=21&t=1974

Avatar Fallback

Re: ATV som arbetshäst

Hema  
#364785
svampbob skrev:
zeaflower skrev:Ac diesel med rejäla däck har 35 cm markfrigång . Grym dragare men ingen busmaskin


Jag tittade in till en artic försäljare idag här i USA och jag såg hela modellprogramet förutom dieseln så den är kanske för europamarknaden.

Verkar som om de har lagt ned dieselversionen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).