Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Skogsmaskin och grävare sjönk genom myr

79 inlägg 47844 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskin och grävare sjönk genom myr

Smålandshuggarn  
#323573 Så jävla ynkligt att folk inte kan ge fan i o balta runt i dessa myrar!! Sätta livet te för nåra stackars pinnjävlar! Denna gången gick de ju bra med förarna, men finns ju exempel där de gått riktigt illa. Men antar att de glöms bort dagen efter 😡

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskin och grävare sjönk genom myr

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323583 Ni som använder myrövergångar görs det någon kontroll av tjocklek typ is överfarter? Med dagens klimat så kanske man måste kolla sånt. I det här fallet så trodde dom att det skulle hålla men har dom i stället vetat att det inte skulle hålla skulle dom inte köra där.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskin och grävare sjönk genom myr

traktorz  
#323587
T24X4 skrev:Ni som använder myrövergångar görs det någon kontroll av tjocklek typ is överfarter? Med dagens klimat så kanske man måste kolla sånt. I det här fallet så trodde dom att det skulle hålla men har dom i stället vetat att det inte skulle hålla skulle dom inte köra där.


Har hört att man brukar kolla i röda armens gamla tabeller, med olika säkerhetsmarginaler som parameter, från forna Sovjetunionen för stridsvagnar över hur tjockt istäcke det behövs för att köra över frusna myrmarker. Tidvis har det här i trakterna varit brett upplogat och fruset på myrarna, så att det mest liknat flygfält vissa vintrar med avverkning utförda. Mig veterligt har allt funkat perfekt, så kudos till de involverade som skött den logistiken.

Ref:
viewtopic.php?f=20&t=4565
Senast redigerad av traktorz lör 28 mar 2015, 08:59, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskin och grävare sjönk genom myr

Hema  
#323599 På några av de första bilderna ser man ju att det vart en hel del timmer som var upplagt. Menm när bärigheten spricker, ja då går det väl fort.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).