Öppna kategorin

Plugga skog? Hjälp!

9 inlägg 7839 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plugga skog? Hjälp!

IdaSL  
#319403 Hej!
Jag har sedan slutet av gymnasiet då gick en kurs i röj- och motorsåg och tog körkort för dessa fått mer intresse för skog och har till och med blivit sugen på att plugga vidare inom ämnet.

När jag läser olika jobbannonser etc verkar skogsinspektor/virkesköpare/rådgivning vara något i min smak. Rätta mig gärna om jag är fel ute, men dessa jobb verkar ha mycket tid ute i skog och mark kombinerat med kontorsarbete, där även lönen är ”bra”.

Min fråga är vilka vägar man kan gå till dessa eller liknande yrken? Finns det någon här som faktiskt kan titulera sig dessa eller liknande titlar och berätta lite mer?:-)

Jag antar att jäg- och skogsmästarutbildningarna är de säkraste vägarna att gå, har nästan börjat planera att söka ett skogligt basår för att få kompetens att sedan söka in på Skogsmästarskolan(Skogsmästarskolan är för mig mer intressant än Jägmästarutbildningen då den inte kräver lika hög matte som är min svaghet haha, också är ju Skogmästarutbildningen betydligt kortare..) Hittade även en YH-utbildning som Skogsplanerare i Linköping. Någon här som har erfarenhet av dessa utbildningar?

Alla tankar och berättelser är intressanta eftersom jag planerar att söka utbildningen nu i vår inför hösten! Kom igen nu, berätta!:-)

Ida



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Plugga skog? Hjälp!

Peteflamingstar  
#319411 Hej!

Jag gick ett skogligt basår för ca 10 år sedan, det var förberedande för skogsmästarutbildningen i Skinnskatteberg som jag gick under påföljande tre år. Virkesköpare på ett bolag eller motsvarande jobb på en skogsägarförening (de kallar jobben lite olika) är det avgjort vanligaste jobbet, följt kanske av produktionsledare för virke eller biobränsle/skogsvård. Jag valde däremot en lite annan väg, först jobbade jag med stämpling/värdering, sedan av och till med specialavverkningar/naturvårdsåtgärder samt under de senaste fem-sex åren med i huvudsak skogsbruksplanläggning. Gör en hel del trädfällning också, är egen företagare sedan närmare två år. Så egentligen är jag väl ingen typisk skogsmästare.

En fördel att plugga i Skinnsberg är att det mesta är rätt enkelt, bostadsfrågan är ingen match och det finns ingen storstad att bränna studiemedlet på i närheten... Roligt att du känner för att söka, det är en rolig utbildning och det behövs en större mångfald i den här branschen. In med fler tjejer och gärna från andra bakgrunder än de vanligast förekommande!

Avatar Fallback

Re: Plugga skog? Hjälp!

huggarbettan  
#319427 Hej! Kan varmt rekommendera att plugga skog. Jag tycker du ska kolla in Linne'universitetet i Växjö och deras distansutbildningar. Här kan du läsa samma ämnen som på skogsmästarutbildningen men på distans. Linne'universitetets utbildning är också på 180 hp och leder till samma yrken efter avslutad utbildning. Fördelen är distans, du kan bo kvar på din hemort. Lycka till med ditt val.

Användarvisningsbild

Re: Plugga skog? Hjälp!

Peteflamingstar  
#319436 Måste bara flika in att utbildningen i Skinnsberg är väldigt "icke-distansig" med föreläsningar och praktiska övningar på skolan (och i skogarna runt Skinnsberg) nästan varenda dag. Inte alls lika mycket självstudier jämfört med universitetsutbildningar inom andra branscher, kort sagt en rätt praktisk utbildning. Man gör också några resor i landet för att titta på skog i norr och söder.

Användarvisningsbild

Re: Plugga skog? Hjälp!

IdaSL  
#319621 Vad roligt att läsa din berättelse Peteflamingbird! Det verkar bekräfta min syn om att man som skogsmästare har en väldigt bred framtid, superbra enligt mig, det ger ju lite större utbud än andra väldigt nischade utbildningar:-)
Precis som du skriver kan jag tänka mig att Skinnskatteberg, eller Skinnsberg som ni säger, trots allt är en perfekt studieort av de olika skäl du nämner. Och nära till skog och mark gör bara mig och hunden lyckliga:-)

Huggarbettan, tack för tipset. Jag var faktiskt inne på skog- och träteknikprogrammet lite förut men tänkte nog ändå göra utbildningen på plats för att förhoppningsvis hitta lite nya vänner med liknande intressen. Annars är det ju ett toppenalternativ om man har mycket som binder en hemma.På något vis tycker jag också Skogsmästarskolan lockar mer än Linnéuniversitetet, kanske är det närheten till naturen och jakt, jag vet inte riktigt :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plugga skog? Hjälp!

IdaSL  
#319691 Inga fler idéer/inspirationer/tips någon?:-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plugga skog? Hjälp!

MickeDahlquist  
#323483 Jag är också inne på att börja läsa skogsmästarprogrammet. Finns det några skogsmästare här på forumet som kan dela med sig om för- och nackdelar med utbildningen och arbetslivet efter?

Läst i platsannonser där man söker skogliga akademiker att goda färdigheter i ArcGIS ofta är väldigt meriterande, är detta något man får arbeta mycket med under utbildningen?

Användarvisningsbild

Re: Plugga skog? Hjälp!

rokon  
#323520 Själv så började jag med att studera stockarna vid virkesintaget till plywoodfabriken i Ljusne, i själva verket var de de ishala stockarna som studerad hur de skulle kunna förkorta mitt liv. Därefter vidare i hela processen till formatsågen på plywood fabriken där mitt rekord blev 54 m3 sågad plywood på ett skift. Ps varje skiva togs för hand från traven till sågen. Efter det så studerade jag hela procesen vid boardfabriken. Kontrollyrket med dess noggrannhet lärde jag mig på kontrollen på gamla LME (Ericsson)5,5 år. Därefter 3 år träteknisk utbildning på Båtbyggarskolan i Storebro. Efter det eget båtbyggeri.
Därefter autodiakt inom eget Skogsbruk. En gedigen utbildning med dålig ekonomisk avkastning som resultat.
Så dina egna tankar verkar bättre, även om jag varit rätt nöjd med mina krokiga val.

Avatar Fallback

Re: Plugga skog? Hjälp!

eqlazer  
#323528 Nu ska det sägas att jag inte har någon som helst erfarenhet om de skolor som är aktuella här. Jag själv flyttade till gbg och började på Chalmers.
Men det jag vill säga är att man ska inte underskatta de kontakter man får under tiden man pluggar, allt från klasskamrater, lärare och annat löst folk.

Givetvis är livssituationen olika för alla (tur är väl det), men det kan vara värt att flytta från familj och vänner ett tag. Vänner får man nya/fler och det går alltid att flytta tillbaka efter pluggandet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).