Skogsröjning

Kedjeröjsåg

448 inlägg 160432 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

Erre  
#322150
jannee skrev:Väldigt mycket tack för din information Erre. :grin: Då behöver jag inte fundera på att inhandla någon. :mrgreen:


Har du ingen grovskog kvar??? :mrgreen:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

Blivande snickare  
#322151 Han har Strand klinga :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

jannee  
#322164 15 ha grovskog kvar, färdigröjt för slutavverkning inom sinom tid :grin: all övrig mark är plantad och välröjd - de äldsta planteringarna är nu i dagarna 45 år, trevlig skog att gå och smågallra i - blir lätt så när man gallrar åt sig själv, nänns inte ta för mycket varje gång, dumsnål som man är. :oops:
För övrigt har blivande snickare helt rätt, Standklingan är verkligen grym, stammar upp till 15 cm är INGA problem :mrgreen: .
Tyvärr har man dassat av rätt mycket, går mest med min 020, lagom tung för mig och träden är inte så grova, 2253 WH används bara när jag fryser om fingrarna, mestadels ligger den i traktorn (nästan bortkastade pengar) :mrgreen: förutom till alla vindfälle som man får titt som tätt.

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

Erre  
#322167 Gutt!! Då är du i fas.
Har själv krigat mig igenom 28 hektar djungel nu och börjar äntligen närma mig lyx röjning. Dvs lövröjning som är i rätt tid. :wink:.
Då åker klingröjsågen ut igen.

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

Tunnebon  
#322235 Yes då var den beställd. Chansar lite efter att ha läst igenom alla trådar som handlat om kedjesågen.
Borde levereras till ÅF måndag eller tisdag nästa vecka.

Tackar för snabba svar!

Mvh
Tunnebon

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

Erre  
#322238 Gutt!
Jag tror inte du blir missnöjd.

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

meknisse  
#323461 Jag testade en kedjeröjsåg förra lördagen. Det jag störde mig mest på var att den vibrerade i ryggen nåt fruktansvärt på tomgång. Tyckte även att den var klumpig att ta på och av.
Någon mer som upplevt vibrationerna?

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

jannee  
#323479 Klaga inte meknisse, ryggmassage är något som man normalt annars få betala dyrt för. :grin:

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

Jim_the_one  
#323481 Hur ofta går man med röjsågen på tomgång?
Det är dock bara i början när sågen är kall som jag upplever vibrationerna något obehagligt.

Jo lite klumpig är den att få på sig innan man fått in tekniken.

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

Juvas  
#323484 Lite knölig att få på sig men värt det direkt ! Jag har en mycket dålig rygg och med den här sågen klarar jag att röja riktigt bra då den inte belastar ryggen ! Bästa verktyg jag köpt på länge ! Mångsidig och i eftersatt helt perfekt !

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

axwell  
#323516 Visst kan man känna av vibrationerna, har bara upplevt det om hjälmens bakkant kommer i kontakt med stativet och det sker inte ens varje arbetsdag.

Klumpig att få på sig, det tyckte jag också första dagen, nu är det inget jag tänker på.

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

Erre  
#323525 Håller med.
Tar tag i bågen och lyfter upp den så man får in armarna, sen bara klicka ihop bältena å hoppa ut i beståndet och kötta på!! :wink:

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

Seb macahan  
#323580 Tycker ni 535;an är klumpig att ta på. Det kan jag hålla med om men en traditionell såg är klumpig att jobba med det är inte kedjesågen. Man tillbringar förhoppningsvis mer tid med o arbeta än att ta av och på. Jag har både och men även strand klingar ligger nya på hyllan. Det var längesedan 252:an fick jobba.....jag sågar med både skjutande o dragande utan problem med igengsättning?

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

mikael_s  
#323623
meknisse skrev:Jag testade en kedjeröjsåg förra lördagen. Det jag störde mig mest på var att den vibrerade i ryggen nåt fruktansvärt på tomgång. Tyckte även att den var klumpig att ta på och av.
Någon mer som upplevt vibrationerna?

Ja, jag tyckte också att jag fick vibrationer rakt in i ryggmärgen första gångerna jag använde den. Men nu tänker jag inte alls på det längre. Vet inte om det är för att de försvunnit eller om jag inte märker dem längre.

Att ta på den är inte krångligare än att ta på en packad vandringsryggsäck. Och som redan sagts, när den sitter på är den mycket bättre att bära.

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

Tunnebon  
#323963 Nu har jag kört sågen några timmar, känns riktigt bra att arbeta med. Lite bättre teknik så blir jag kanske inte så stel, men söndagsbastun fick avhjälpa stelheten :grin:
Kedjan hoppade en gång, lite bättre koll på den så hoppar den nog inte av.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).